ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avlidna spädbarn utan namn  (läst 1223 gånger)

2019-06-29, 14:22
läst 1223 gånger

ulrika_hemma@hotmail.com

Har en fråga om varför dödfödda barn ibland eller sällan inte namngavs. Har ett antal dödfödda barn i mitt släktträd. Tror inte att någon av dem fick något namn.  Finns även en liten pojke som dog 5 dagar gammal år 1924. Han registrerades som "Odöpt gossebarn Lind". Har diskuterat saken med ett par av mina släktingar från samma träd, men vi har knappt blivit klokare. Verkar som om dop hade med saken att göra. Vill gärna veta mer om någon har respektfulla svar eller aningar att bidra med.

2019-06-29, 20:43
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil

Enligt kyrkans synsätt var ett odöpt barn namnlöst, oavsett om föräldrarna gett det ett namn.
Endast levande barn kan döpas – dödfödda är alltid namnlösa i födelseböckerna.

Hälsar vänligen
Maud

2019-06-29, 21:55
Svar #2

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

Prästen skrev aldrig in ett dödfött barn i födelseboken utan endast i dödboken och där givetvis utan namn. I mitt släktträd får ett dödfött barn ingen egen profilsida (Ancestry) utan bara en notering på föräldrarnas tidslinje för att visa den totala familjebildningen.


Genom att namnge ett (levande) barn vid dopet fastställer man identiteten för barnet/personen under hela livet.
Lars-Åke Johansson

2019-06-30, 00:04
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil

Tvärtom – noteringar om dödfödda barn finner man i födelseböckerna, inte i dödböckerna.
Hälsar vänligen
Maud

2019-06-30, 01:03
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:06
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Dödfödda barn kan man hitta både i födelse- och dopboken (men bara noterade som födda, ej döpta) och död- och begravningsboken (för också dödfödda begravs ju).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna