ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 18 årig yngling i Målås  (läst 526 gånger)

2019-06-06, 08:54
läst 526 gånger

Utloggad Anita Vestling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 16:41
    • Visa profil
Jag söker efter en yngling i Målås, Skön, Medelpad. Han hittade en runsten 22 september 1911 och har tydligen fått någon sorts belöning/uppskattning för det. Det fanns två ynglingar i Målås som var 18 år 1911. Det vore enklare om det fanns bara en … Jag har letat igenom tidningsurklipp från 1910-talet. Det enda jag har hittat i nuläget är följande: I Sundsvalls Posten 30 augusti 1915 finns en notis med rubriken ”Fest vid Fornhemmet” Jag citerar: ”Från Turistpaviljongens veranda höll professor A Wide ett kort välkomsttal, särskilt riktande sig till de unga, som redan gjort vackra insatser då det gällt att samla och bevara minnen från gångna tider. I sitt anförande påminde talaren om en del fornlämningar här i Medelpad, om hällkistor, runstenar och jättegrytor …”
 
Det är det närmaste när det gäller kombinationen ungdom/runstenar/tacksamhet som jag har kommit. Letar vidare ..



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna