ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Paret Backer-Hallonqvist i Borås  (läst 540 gånger)

2019-05-08, 17:41
läst 540 gånger

Utloggad Johan Peetre

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:44
    • Visa profil
Om någon av er härstammar från skräddaren Herman Jacob Backer (född 1770) och Inga Helena Hallonqvist (1768-1811) i Borås, så har jag mycket information om maken, som föddes på Österlen i Skåne.

Både hans relativt sett ovanliga för- och efternamn är p g a nederländskt ursprung och jag har lyckats att spåra släkten tillbaka till 1300-talet i staden Kampen, där förfäderna var rådmän, köpmän och 'schout' (en sorts domare i mindre mål). En förfader var även militär ryttare.

Herman hade även danskt och tyskt ursprung med bl a:

1. skeppare, köpmän och en borgmästare i Helsingör
2. en guldsmed, köpmän och en tehusägare i Köpenhamn
3. präster på Gotland (då danskt)
4. präster, rådmän, köpmän och en oxhandlare i Flensborg/Flensburg

bland sina förfäder. Någon av dem hade t o m nära kontakt med den danske kungen Christian 3 (1503-1559).

Herman Jacob Backer hade genom modern ursprung i Brämhult utanför Borås, så kanske var det orsaken till att han kom till Borås från Skåne.

Meddela om ni vill veta mer, så kan jag skicka det, som jag har.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna