ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leksand AI:6 Bild 16 Rällsjöbo  (läst 627 gånger)

2019-05-01, 10:23
läst 627 gånger

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Hej! Jag skulle behöva hjälp med en dotter till Mats Jönsson och Karin Olofsdotter. Hittar en här som heter Margta Matsdotter och som verkar vara född 1724 men under henne står någonting som jag inte kan tyda och året 1735. Födelseböcker saknas ju i Leksand för åren 1713-1729 så jag har inte kunnat verifiera detta. Hon verkar i alla fall vara född i Ullvi om jag tolkat detta rätt. Det står även någonting efter dottern Anna som jag inte heller kan tyda.
Tacksam om någon kan hjälpa mig med detta. Paret Mats Jönsson och Karin Olsdotter skall ha fått barnen Mats 1729-10-08 - 1780-11-24, Eric 1732-10-09, Karin 1736-05-07, Anna 1736-05-07 samt en son och en dotter till. Denna, för mig, okända dotter skulle då kunna vara denna Margta och då återstår endast en son till.
MVH
Georg

2019-05-01, 19:58
Svar #1

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:39
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Inte riktigt mina egna anor i Rällsjöbo, men rätt nära ändå, för min ana (Rällsjö) Mats Andersson och hans andra hustru är dopvittnen för tvillingdottern Anna.

Vad gäller det som står efter Marg: Matsdr, antar jag står för annoterat (antecknat) 1735.  Jmfr med motsvarande notering(!) längre ner på sidan.
Som du själv skriver, så skulle jag anta att hon var född i Ullvi 1724 ?
Men kan inte hittas i födelselängd vara sig för Leksand eller Bjursås ?
Dock "borde" hon väl ha varit född i Rällsjöbo ? Med tanke på att farföräldrarna verkar ha levt där ?

Det som står för Mats Jönssons syster Anna Jönsdr (enligt längden född 1703), så torde det stå 'i Åkre' (Åkerö) ?
Jan Lilliesköld

2019-05-01, 20:45
Svar #2

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil

Tack så mycket för hjälpen med att tyda texten Jan. Jag har också sökt i födelse/dödböcker för Leksand och Bjursås utan att hitta dessa två barn.
MVH
Georg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna