ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malin Ottesdotter till Råbäcks mor  (läst 1340 gånger)

2019-04-20, 12:55
läst 1340 gånger

Utloggad Tony Fischier

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2024-02-21, 18:01
    • Visa profil
Hej, jag är hyfsat ny på detta, så ursäkta om jag ställer dumma frågor som redan är besvarade till leda men jag har försökt söka mig fram till svar utan att hitta några tydliga. Jag har förstått att det finns många kontroverser kring vissa släktskap vilka väl bottnar i att det är roligt att kunna hitta kopplingar till Folkungaätten.

1.) Å ena sidan härstammar jag från Laurentius Beronis (c. 1495) men där har jag förstått att hans farmor Ingegärd Ottesdotter inte, som många källor anger, var dotter till Margareta Bondesdotter. Är detta korrekt uppfattat?

2.) Min andra väg in är via Malin Ottesdotter till Råbäck (c. 1405). Även här finns det oklarheter. De flesta verkar överens om att hon var dotter till Otto Torbjörnsson Fågel "Stuth", men sedan går det tydigen isär ifall hon även var dotter till Margaretha Bondesdotter. Finns det ny "bevisning" om hur det ligger till?

3.) Finns det alls några belagda barn till Margaretha Bondesdotter? Hon verkar ju vara en central koppling till Folkungaätten.

Tacksam för tydliga svar.
/Tony

2019-04-20, 15:35
Svar #1

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Tony!

Inga frågor är för dumma (alla har vi varit nybörjare någon gång), i synnerhet inte då det gäller medeltidsgenealogi där uppdiktade historier flödar fritt på internet.

Man skall INTE lita på alla uppgifter som flödar fritt speciellt som många av dem är i total avsaknad av källhänvisningar.

Det finns väldigt mycket skrivet om det medeltida frälset under de senaste 130 åren och det publiceras ständigt nya artiklar. Om man alltså inte själv har kunskaper om hur man skall tolka de medeltida breven (diplomen) så finns det alltså väldigt mycket tryckt litteratur att hänvisa till.

Så vitt jag känner till är det senast publicerade om Otte Torbjörnsson (avrättad 1475) och hans familj en uppsats av Jan Liedgren 'Kammarmästaren Ingemar Ragvaldsson och hans arvingar' i Sveriges Släktforskarförbunds Årsbok 1988, s 219-252.
Av denna kan man utläsa att Otte Torbjörnsson i sitt enda kända äktenskap, det med Margareta Bondesdotter (som tidigare varit gift med Knut Brynjulfsson [Roos ad Hjelmsäter], som dog efter 1451 22/2) hade tre kända barn nämligen Nils Ottesson, Torbjörn Ottesson samt Magdalena (Malin) Ottesdotter, som var gift med Tore Byting (även kallad Tore Byting) [se vidare Släkt och Hävd 1958, s 10].

Den Ingegärd Ottesdotter, som du nämner och som jag inte har några kunskaper om, kan uteslutas p g a kronologiska skäl eftersom Otte Torbjörnssons och Margareta Bondesdotters barn är födda tidigast 1454, varav Nils Ottesson sannolikt är äldst.

Det stora frågetecknet rör väl fortfarande Margareta Bondesdotters farmors mormor Katarina Magnusdotter, som av kung Magnus Eriksson kallas "consanguinea nostra" i ett brev 1347 28/6 och som av först Storm [G Storm, Om Amund Sigurssøn Bolt og Urolighederne i det sydlige Norge 1436-38, NHT 3:2, 1892] och senare av andra tolkats som att hon var dotter till kung Birger Magnussons unge son Magnus Birgersson, som var född i september 1300 och avrättades 1320 1/6 i Stockholm.

Om den unge Magnus Birgersson, som år 1304 utsågs till Sveriges tronföljare, och som större delen av sitt liv vistades i Danmark, verkligen var far till Katarina Magnusdotter, så måste detta ha skett innan Magnus Birgersson tillfångatogs år 1318. Om man skall spekulera så är det naturligtvis möjligt att den blott 18-årige Magnus Birgersson under sin korta tid i frihet i Sverige haft en utomäktenskaplig förbindelse som resulterat i dottern Katarina Magnusdotter.
Sannolikt kommer vi inte att få veta hur det förhåller sig, såvida man inte lyckas hitta Katarina Magnusdotters grav och utvinna hennes DNA, som kan jämföras med t ex hennes påstådda farfar Birger Magnussons DNA (han är begravd i Ringsted, Danmark, jag har själv besökt den).
Om Magnus Birgersson, se Svenskt biografiskt lexikon (artikel av Hans Gillingstam), Band 24 (1982-1984), sida 668 som också kan studeras här: https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=10144

Mvh

Gabriel Wallgren

2019-04-20, 15:57
Svar #2

Utloggad Tony Fischier

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2024-02-21, 18:01
    • Visa profil
Tusen tack för ditt vänliga och utförliga svar. Då stämmer det mesta av vad jag hittat, förutom att det väl aldrig går att konfirmera Katarina Magnussons ätt-tillhörighet, och jag kan sortera bort det övriga.
/Tony

2019-04-20, 18:14
Svar #3

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej igen!

Eftersom frågan också gällde vilka barn som Margareta Bondesdotter hade så kan ju, förutom de tre barnen i hennes andra gifte (med Otte Torbjörnsson), nämnas att hon åtminstone hade en son med sin förste man Knut Brynjulfsson [Roos af Hjelmsäter], nämligen sonen Knut Knutsson [Roos af Hjelmsäter], f postumt omkr 1452 (som bl a undertecknad härstammar från), vilket också omnämns i Liedgrens uppsats.

Då det gäller Katarina Magnusdotters börd så finns det ytterligare ett indicium på nära släktskap med kungahuset. Amund Hatt (som var gift med Katarina Magnusdotters dotter Kristina Ingemarsdotter) kallas av kung Håkan Magnusson (son till kung Magnus Eriksson) i ett brev 1371 10/7 för älsklige måg och tjänare (d v s släkting genom giftermål) [Källa: Liedgren, a. a. s 225].

Att Katarina Magnusdotter alltså är släkt med kung Magnus Eriksson torde därför vara klarlagt. Att hon mycket väl kan vara född 1318-1319, stöds av att hon tycks ha varit relativt nygift med Ingemar Ragvaldsson, då hon nämns 1347, samt det faktum att hon har en dotter som är gift redan 1371. Släktskapet bör också återfinnas på Magnus Erikssons farfars sida d v s Magnus Ladulås (son till Birger jarl) sida.

Man måste därför ställa sig frågan om Katarina Magnusdotter kan vara ättling till Briger jarl på något annat sätt än via hans son Magnus Ladulås (och dennes unge sonson Magnus Birgersson). Det vimlar inte direkt av kandidater eftersom inte så många av Birger jarls ättlingar stannade inom det svenska frälset, men jag har hittat en gren, där tyvärr källmaterialet är alltför tunt för att kunna dra några slutsatser. Kung Magnus Ladulås hade en helsyster Kristina Birgersdotter som hade en dotter Elena. Denne Elena var först gift med den danska riddaren Ingemar Nielsen, som dock dog redan 1278. Erikskrönikan omnämner att kung Magnus (Ladulås) hade Ingemar Nielsen kär och gav honom sin släkting (systerdotter) Elena som hustru.
Om paret hade några barn är inte känt, men om de hade det så skulle det barnet kunnat vara far eller mor till Katarina Magnusdotter, vilket i så fall skulle kunna förklara släktskapet med kung Magnus Ladluås sonson Magnus Eriksson.   

Mvh

Gabriel Wallgren

2019-05-13, 11:16
Svar #4

Utloggad Tony Fischier

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2024-02-21, 18:01
    • Visa profil
Hej, jag ser att jag var ohyfsad och glömde tacka för ditt andra inlägg.
Jag är mycket tacksam för all denna information! :-)
/Tony

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna