ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktskap bevisat?  (läst 1277 gånger)

2019-04-04, 04:41
läst 1277 gånger

barnbarnsbarnet

När det inte finns den där otvetydiga kopplingen mellan två personer (eller familjer), hur många indicier, och hur starka sådana, behövs det för att ett släktskap ska anses vara bevisat? Här följer ett fall där jag i stort sett är säker, men synpunkter mottages gärna.

Gödmar Nilsson dog 1777 i Norra Vallåkra, Fjärestad socken, Malmöhus län. Fjärestad saknar p.g.a. brand nästan alla kyrkböcker daterade före 1838, men Gödmars existens bekräftas av hans bouppteckning. Hans ålder vid sin död är okänd.

Frågan jag ställer mig är om Gödmar är son till Nils Gödmarsson, som levde, och dog 1768, i Tollarp, i den närliggande socknen Mörarp.

Vid Gödmars bouppteckning 1777 närvarade tre bröder till honom; Anders Nilsson i Tollarp (Mörarp socken), Rasmus Nilsson i Risekatslösa (Risekatslösa socken) och Tuve Nilsson i Vallåkra (Kvistofta socken).

Gödmars potentielle fader Nils fick sju söner, alla födda i Tollarp (Mörarp socken), bland annat Gödmar (född 1729), Anders (född 1734), Rasmus (född 1740), och Tuve (född 1744). Bara detta sammanträffande, vad gäller brödraskarornas namn, gör det troligt att min fråga ska besvaras jakande — att ja, Nils är far till Gödmar. Gödmar är ett ovanligt namn, och jag har inte heller noterat så många Rasmus Nilsson och Tuve Nilsson i trakten. Det ska dock sägas att jag inte lusläst alla tillgängliga källor.

Förutom dödboksanteckningen från 1768, är det sista spåret av Nils Gödmarsson från Mörarps mantalslängd från 1749, där han finns upptagen på gården Tollarp nr 4. Mantalslängderna har sedan en lucka fram till 1759, och det året finns på Tollarp nr 4 upptagen en Anders Nilsson. Anders Nilsson är inget ovanligt namn, och den Anders Nilsson som är bror till Gödmar, och ska bo i Tollarp, skulle kunna vara en i mantalslängden icke namngiven dräng, men ...

i födelseboken för Risekatslösa för år 1774, har en Rasmus Nilsson fått en son, och en av faddrarna är frälse åbon Anders Nilsson från Tollarp. Det är alltså mycket troligt att det är Rasmus (och Gödmars) bror Anders som står upptagen på Tollarp nr 4. Anders Nilsson återfinns på Tollarp nr 4 även i mantalslängden för 1776.

Min slutsats är att det är Nils Gödmarssons son Anders som övertar gården, och att Nils därför också är far till min ana Gödmar Nilsson. Skulle Anders inte vara hans son, så är denne nye ägaren Anders en person som har bröder som heter Gödmar, Rasmus och Tuve, och en far som heter Nils, och där slumpen fallit ut så att den förre ägaren Nils har söner som heter Anders, Gödmar, Rasmus och Tuve. Vad är sannolikheten för det? (retorisk fråga)

Källhänvisningar finns, och delas gärna, men det är framförallt synpunkter på mitt resonemang som önskas, och synpunkter i allmänhet på när man kan lägga ned pennan och anse bevisningen vara tillfyllest.

/Peter

2019-04-04, 13:32
Svar #1

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 916
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:32
    • Visa profil
För mig skulle det här räcka gott och väl.

2022-06-27, 18:24
Svar #2

Utloggad Roger Jarl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:14
    • Visa profil

Jag har också ett exempel där jag bara har indicier.


Frågan jag ställer mig är om min förfader Friedrich Evald Cothenius (cirka 1677-1757) var son till Eberhard Wolfgang Cothenius och Elisabeth Kehvell? Friedrich bodde bland annat i Uddevalla, Valbo-Ryr, Färgelanda och Högsäter. Eberhard bodde i Anklam i Pommern.


Indicier:
  • Friedrich hade medicinböcker på tyska enligt bouppteckningen.
  • Eberhard lärde sig kirurgi i Holland och var regementsfältkirurg i svensk tjänst.
  • Friedrichs näst äldste son i första äktenskapet samt en son i andra äktenskapet döptes båda till Christian Andreas. Eberhard hade en son som hette Christian Andreas och var en berömd läkare.
  • Första dottern till Friedrich och hans första hustru Annika döptes till Ingeborg Elisabeth. Annikas mor hette Ingeborg. Hette Friedrichs mor Elisabeth?
  • Första sonen till Friedrich och Annika döptes till Michael Eberhard. Annikas far hette Michael. Hette Friedrichs far Eberhard? Namnet Eberhard verkar vara ovanligt i svenska kyrkböcker.
Jag tar tacksamt emot synpunkter på om ni tycker dessa indicier är starka nog för att fastställa en koppling. Och jag tar gärna emot tips på om det finns släktforskare i Tyskland som kan hjälpa mig komma vidare.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna