ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Olof Mattissons söner, Klemetsmåla  (läst 97 gånger)

2019-03-24, 19:50
läst 97 gånger

Utloggad classse

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2019-04-10, 20:09
    • Visa profil
[font=]Hej,[/font][font=&amp][/font]
[font=&amp][font=]jag forskar på Olof Mattisson och hans son Mårten i Klemetsmåla.[/font][font=]Jag är lite nyfiken på vart Mårtens bröder tog vägen.[/font][font=]Några har jag hitta uppgifter på och några tror jag att jag vet, men inte kunnat fastlägga.[/font]
[font=]Anil - gifter sig i Ramdala 1715 med Kerstin Larsdotter från Granhult. De bosätter sig i Granhult.[/font]
[font=]Mats/Mattis - tror jag bosätter sig i Duverum, Jämjö socken. Han finns där 1727- , men jag har inte hittat någon vigsel.[/font]
[font=]Anders - finns upptagen i mantalslängd 1714. [/font]
[font=]Per - gifter sig troligen med Bengta Jöns- eller Jonasdotter i Flakulla, Jämjö socken. Han finns där från 1728- . Dör 1751. Hittar ingen vigsel.[/font]
[font=]Lars- tror jag bosätter sig i Beseboda, Augerum socken och senare Dragda, Ramdala socken. Hittar ingen vigsel. [/font]

[font=]Tacksam om någon har fler uppgifter[/font]

[font=]Med vänliga hälsningar[/font]
[font=]Claes[/font]

[/font][/color]
[font=&amp][/font]

2019-04-02, 11:13
Svar #1

Utloggad joergen

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1098
  • Senast inloggad: 2019-04-16, 09:54
    • Visa profil
Hej!

Jag har antecknat följande barn till Olof Mattisson (ca 1658-1727) i Klementsmåla:

* Mattis Olofsson, d. 1732. Bonde i Duverum 13/27, Jämjö. G.m. Anna Jonsdotter.
* Anild Olofsson, ca 1683-1757. Bonde i Granhult, Ramdala. G.m. Kerstin Larsdotter.
* Kerstin Olofsdotter, ca 1688-bg. 12/1 1755. G.m. bonden Jöns Jonsson i Snällebäck, Jämjö.
* Per Olofsson, ca 1694-1750. Bonde i Appelås, Kristianopel och Flakulla, Jämjö. G.m. Bengta Jönsdotter.
* Lars Olofsson, 1697-1770? Bonde och nämndeman i Beseboda, Augerum och Dragdö, Ramdala. G.m. Kerstin Andersdotter och Kerstin Olofsdotter (dotter till riksdags- och talmannen Olof Håkansson i Lösen).
* Mårten Olofsson, 1700-1700 (begravd i Augerum).
* Mårten Olofsson, 1701-1769. Bonde i Klementsmåla. G.m. Sissa Håkansdotter och Kerstin Eriksdotter.

2019-04-02, 20:13
Svar #2

Utloggad classse

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2019-04-10, 20:09
    • Visa profil

Tack Jörgen,

Kerstin hade jag missat (kat.), men förstår då Jöns Jonsson Snällebäck som fadder.
Likaså första Mårten. Lite lurigt att de finns noterade i Augerums böcker.

Du har inte Anders med som nämns i Mantalslängd 1714, men i övrigt har jag inte hittat några uppgifter.
Felskrivning för Anil?

Jag har också letat efter vigselnotiserna för Mattis, Kerstin och Per, men inte funnit några.

Med vänliga hälsningar
Claes

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna