ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trumslagare Pehr Sätterqvist f 1796  (läst 638 gånger)

2019-01-24, 12:40
läst 638 gånger

Utloggad Ann-Charlotte Fritzon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2019-07-16, 00:06
    • Visa profil
Sätterqvist bor i torp 19 i Tensta 1819, 1822 flyttar Maja Stina Andersdotter f 1794 in från Lena socken med en oäkta son.
Från 1822 och några år framåt föder hon flera barn, alla skrivs in som oäkta.  Utgår från att Maja Stina aldrig gifte sig med trumslagaren. Hittar henne inte i vigselböcker. Hon avled 1832 och då gifte sig Sätterqvist med en annan kvinna.
Äldsta dottern Christina Lovisa f 1922 är min ana. I födelseboken står båda föräldrarnas namn. Vad betyder noteringen otid i anslutning till datum? När hon gifter sig heter hon Sätterqvist i efternamn.
I husförhör Tensta A:1/6 sid 233 finns familjen. Det står anteckningar om Maja Stina som jag inte kan läsa. Tycker mig se ordet lägesmål. Kan någon hjälpa mig?
1838 flyttar ny trumslagare in. Kan jag få hjälp med att hitta vart Sätterqvist tog vägen och varför han fick eller tog avsked?

2019-01-24, 16:44
Svar #1

Utloggad Anita Högblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:35
    • Visa profil
Det var kluddigt det här men jag försöker:
I kolumnen omständighet: Intagen den 7/3-23 såsom Zätterqvists fästekvinna.
Kolumnen seder: Felat mot 6:e budet.
Innanläsning: rent
Luthers katekes: något
Begått lägersmål.

Anita

2019-01-24, 19:03
Svar #2

Utloggad Ann-Charlotte Fritzon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2019-07-16, 00:06
    • Visa profil
Tack för hjälpen. Jag tolkar det som att hon är skyldig inte han och i så fall borde det gälla sonen Eric som hon förde med sig.
 Nu får jag fundera vidare på vart Sätterqvist tog vägen när han inte var trumslagare längre.
Ann-Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna