ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hustrun Elin Larsdotter fr Svensgöl i Rödeby.  (läst 651 gånger)

1999-05-07, 03:28
läst 651 gånger

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Född c:a 1690, okänt var. Gift med Anders Anundsson fr. Svensgöl
eller Mo i Rödeby socken. Dennes släkt, Anders Anundsson, har jag  
lyckats spåra tillbaka till mitten av 1500 - talet vid Mo i Rödeby,
men jag saknar information om hustrun. Dom fick en dotter, Gertrud,
född 30-4-1722 vid Svensgöl.

1999-05-07, 09:58
Svar #1

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Du menar förmodligen Anders Amundsson född 1686 i Svensgöl. Anders Amundsson är son till Ammon(Amund) Larsson Mo/Svensgöl. Ammon är son till Lars och Maria, frågan är var? (Ammon är inte son till Lars Hansson i Mo utan styvson!)
(Om henne vet jag tyvärr ingenting utom att hon kan vara född så tidigt som 1682)

1999-05-07, 22:59
Svar #2

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Hejoch tack Arne! Det var ju inte så kul förstås att Anund Larsson inte är son till Lars Hansson i Mo, där försvann det en rejäl gren på släktträdet!
Det skulle vara skoj att veta hur du vet att han inte är son utan styvson? Den informationen har jag aldrig sett. Kan styvson vara en omskrivning för svärson? Vi är släkt förresten, om jag inte minns fel, via Anders Persson från Husgöl i Fridlevstad...Tack!

1999-05-09, 14:47
Svar #3

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Det finns en rättegång där det det talas om att Lars Hansson är styvfar till Am(m)on Larsson. Dessutom talas det om det om jag minns om en död styvson 1662 i Mo. Lars Hansson har två överlevande döttrar Anna Larsdotter född 1670 i Mo gift Hans Persson i Björsmåla, Augerum 1697 och Sissa född 1661 i Mo gift 1682 med Per Mårtensson. De levde i Stubbelycke,Rödeby.

1999-08-08, 15:08
Svar #4

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Det kan ju kanske vara på sin plats att lägga ut dom data jag har om denna släkt, även om jag inte längre är släkt med dom bakre leden, det finns det kanske andra som är.
Elin Larsdotter var alltså gift med Anders Anundsson, döpt D. 7 Tr. 1686 i Mo, något dödsdatum har jag ännu inte. Gift med Elin Larsdotter, vigseln ej funnen av mig. Inga årtal på hustrun heller, tyvärr. Det finns en son, Lars, född omkring 1725 och kanske det finns flera barn, det har jag inte letat efter ännu.
Fader till Anders Anundsson är Anund Larsson, född före 1660. Stavas ibland Amon också. Han gifte sig  Dom. Quasimodo 1682 med Karin Stefansdotter. Copuleret Amon Laursen ock Karin Stefansdåter Rödeby vigselbok 1682. Dessa makar fick barnen Matthis 1693, Ole 1689 och en Matthis till år 1703. Förmodligen fick dom även fler barn, men det har jag inga uppgifter om. Anund Larsson begravs  Dom Johanni Baptista  år 1711.
Han bor då i Svensgöl. Han blev stämd till tinget efter sin styvfar Lars Hanssons död 1699 och driven från gården. Han fick 60 Dalers ersättning för gjorda reparationer, sedan blev bestämt att han skulle avflytta till Svensgöl senast 18 - 5 - 1700. Blev sedan nämndeman. ÖHT.
Lars Hansson eller Lauridtz Hanssön var gift med Anunds moder, Maria. Om henne vet jag bara att hon begrovs Dom 2 Epiphanius  1698 och att hon var gift med Lars Hansson. Det faktum att Anund Larsson flyttar till Svensgöl kan betyda att Maria kom därifrån eller att hans okände far gjorde det.
Lars Hansson äger gården redan 1669, då anför han besvär inför Skånska kommissionen. Han blev ålagd att hysa två dragoner samt att utrusta dom och han skriver: thy det allt för odrägeligt ähr att Två Dragoner hafva och förorsakar stor ruin.  
Lars Hanssons far hette Hans Olufsen och han driver gården redan 1613, enligt en mantalslängd.
Enligt Cristianopel Lehns Regnskaber 1639 så råkade han i slagsmål också det året, han står med i böteslängden: Afftinget Hans i Moen og Jon i Holmenn for Bloduide med Joenn Esbiörnssen. Vad denne Hans maka hette vet jag ej.  
Slutligen hette Hans fader Oluf Nielsen och han innehar detta skattehemman redan år 1584, enligt en jordebok, eller om det var en mantalslängd. Han lever fortfarande 1613 när sonen Hans har gården, men står då uppsatt som gammal.
Mina frågor om Elin Larsdotter och numera även om vem som är fader till Anund Larsson kvarstår dock. Allt är av intresse.
Hälsningar Happy Svensson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna