ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Andersson i Ledsgården  (läst 398 gånger)

2019-01-16, 12:43
läst 398 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Behöver hjälp att förstå Svens familjebildning. Jag bifogar en skärmdump från en matchning i DISBYT som ger bakgrund och data. Sven är gift två gånger, först med Britta Jonsdotter och får sju barn med henne. Därefter med Kerstin Jönsdotter och får två barn med henne 1722 och 1725. Problemet är att Britta anges död 1741 och alltså fortfarande skulle vara i livet då Sven bildar familj med Kerstin. Känns som ett problem. Fel dödsnotering 1741? Skilsmässa (som känns mycket udda och borde vara noterad någonstans)? "Oregistrerad" familjebildning med Kerstin? Men det borde väl då synas i barnens födelsenoteringar som "oäkta"? Och tvegifte har vi väl aldrig haft?
Har ej funnit vigselnotering för Sven - Kerstin. Varken födelse eller död för Kerstin. Endast dödsnotering för Sven samt vigseln med Britta.
Kan någon hjälpa mig att reda ut frågorna och gärna leta fram de data som saknas, om möjligt. Min ana bland barnen är Gunilla och henne har jag "koll på". Observera att Skörstorp i huvudsak återfinns i Hångsdalas kyrkoböcker.
Tacksam för hjälp!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna