ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad vet man om släktet Esperi i Seskarö  (läst 1448 gånger)

2000-02-06, 23:50
läst 1448 gånger

Utloggad Patrik Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag vill gjärna veta mer om släkten Esperi i Från Seskarö

2000-02-09, 17:11
Svar #1

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Patrik!
Det vore bra om Du kunde precisera Din frågeställning lite mer. Har Du något namn att gå på och/eller något årtal? Har genom min farmors släkt några släktingar med namnet Esperi, men de har funnits i gränstrakterna mellan Nederkalix och Karl Gustavs församlingar, bl a i Storträsk. Dessa härstammar från en Johan Esperi, f omkring 1840 (har i skrivande stund ej tillgång till exakt födelseår).
Beträffande Seskarö kan man misstänka att släkten är ditflyttad med tanke på att Seskarö ju är ett sågverkssamhälle. Vet ej om det finns något släkte Esperi som har sitt ursprung på Seskarö.

2000-02-10, 01:36
Svar #2

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej Patrik och Stefan!
På Seskarö fanns ursprungligen två hemman Tikka och Matinlassi dessa delades senare upp i ytterligare två gårdar Sorti och Mäki. Utav dessa gårdar är det Tikka som fortfarande finns, de andra tre gårdarna såldes dels till sågverket och delvis delades de upp i tomter.
Laxfisket i Seskarö gavs i förläning till birkarlen och lappfogden Olof Henriksson Kaisa av Gustaf Vasa den 14 sep 1554 i Västerås. Vad jag förstår så delade han och en av sönerna upp ön i två delar, sonen tog den del som kom att heta Tikka och själv tog han den del som sedermera kallades Matinlassi.
Vad gäller Esperi så vet jag att många kom från byarna Kukkasjärvi, Koivukylä, Päkkilä och Saarijärvi i Hietaniemi fs. Den förste av dessa Esperi kom från gården Ero i Koivukylä. En eller två eller tre är ingifta i Kaisa-släktet.
Men som Stefan skriver man måste ha lite mer precis information innan man kan hjälpa.
Om man vill veta något mer om Seskarö och gårdarnas folk i gamla tider rekommenderar jag Nils Svanbergs bok Seskarö. Tyvärr har jag inte utgivningsår eller så men den finns på biblioteket. Och när det gäller Hietaniemi rekommenderar jag som vanligt Erik Wahlbergs bok Bondeskalden Antti Keksi, Luleå 1988, Tornedalica nr 45. Noterna efter kvädet om islossningen i Torneälven 1677 är mycket informativa.
MVH Katrin Öhgren

2000-03-04, 22:10
Svar #3

Utloggad Stig Ronnegren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2010-11-20, 17:44
    • Visa profil
Hej Patrik.
Vore tacksam om Du vill svara, det är ju flera som hittat uppgifter till dig.
Här har Du mer.
Frans Oskar Esperi f. 1847
gift med Maria Kristina Frankki f. 1851
Barn: Frans August f. 1874 Seminarie elev
      Johan Hjalmar f. 1879
      Ida Wilhelmina f. 1883
      Karl Gustaf f. 1886
Uppgifter från Folkräkningen 1890
Hemort Haparanda by.

2000-08-28, 10:42
Svar #4

Åke Lindström

Mera Esperi. Min mmfmf hette enligt uppgift Henrik Esperi, f1823-07-26 (Haparanda?). Han gifter sig 1847 med Elsa Catharina Hejskala, f1822-01-29 i Nedertorneå.
Jag vill gärna resonera med andra som kommit i kontakt med dessa anor.
Mvh/ÅkeLm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna