ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Hjälp eftersöks!  (läst 434 gånger)

2019-01-06, 11:43
läst 434 gånger

Utloggad Fredrik Eng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 419
  • Senast inloggad: 2020-03-03, 12:28
    • Visa profil
Jag får inte ihop detta riktigt:
1. Varför är Annikas son Carl August oäkta, men inte Anna?
2. Vart dör Peter Persson Hägg?
3. Är Peter Persson Annas riktiga pappa?





Troliga föräldrar till: Anna Petersdotter. Har ej hittat hennes födelselängd, så jag kan inte bekräfta att Peter Persson Hägg är fadern.

Peter Persson Hägg 1762-?

Hässleby AI:2 (1815-1820) Bild 146 / sid 138 (AID: v20431.b146.s138, NAD: SE/VALA/00157)
Hässleby AI:3 (1820-1825) Bild 163 / sid 155 (AID: v20432.b163.s155, NAD: SE/VALA/00157)
Hässleby (F) AI:4 (1825-1829) Bild 149 / sid 140 (AID: v20433.b149.s140, NAD: SE/VALA/00157)


Annika Andersdotter 1752-1827

Hässleby (F) CI:1 (1724-1769) Bild 40 / sid 69 (AID: v34397.b40.s69, NAD: SE/VALA/00157) Födelsebok
Hässleby AI:2 (1815-1820) Bild 146 / sid 138 (AID: v20431.b146.s138, NAD: SE/VALA/00157)
Hässleby AI:3 (1820-1825) Bild 163 / sid 155 (AID: v20432.b163.s155, NAD: SE/VALA/00157)
Hässleby (F) AI:4 (1825-1829) Bild 149 / sid 140 (AID: v20433.b149.s140, NAD: SE/VALA/00157)   DÖD 1827


Hässleby (F) CI:2 (1801-1848) Bild 65 / sid 125 (AID: v34398.b65.s125, NAD: SE/VALA/00157) Annikas Oäkta Son Carl August födelsebok


Anna Petersdotter 1789?-1876

Hässleby AI:2 (1815-1820) Bild 146 / sid 138 (AID: v20431.b146.s138, NAD: SE/VALA/00157)
Hässleby AI:3 (1820-1825) Bild 163 / sid 155 (AID: v20432.b163.s155, NAD: SE/VALA/00157)
Hässleby (F) AI:4 (1825-1829) Bild 149 / sid 140 (AID: v20433.b149.s140, NAD: SE/VALA/00157)
**Familj flyttar till misterhult** Ej hittat dom där
Hässleby AI:5 (1830-1835) Bild 157 / sid 149 (AID: v20434.b157.s149, NAD: SE/VALA/00157)
Hässleby AI:6 (1836-1840) Bild 170 / sid 157 (AID: v20435.b170.s157, NAD: SE/VALA/00157)
Hässleby AI:7 (1841-1847) Bild 148 / sid 138 (AID: v20436.b148.s138, NAD: SE/VALA/00157)
Hässleby AI:8 (1847-1856) Bild 152 / sid 142 (AID: v20437.b152.s142, NAD: SE/VALA/00157)
Hässleby AI:9 (1856-1861) Bild 167 / sid 315 (AID: v20438.b167.s315, NAD: SE/VALA/00157)
Hässleby AI:10 (1861-1867) Bild 150 / sid 282 (AID: v20439.b150.s282, NAD: SE/VALA/00157)
Hässleby AI:11 (1867-1872) Bild 230 / sid 445 (AID: v20440.b230.s445, NAD: SE/VALA/00157)
Hässleby AI:12 (1873-1882) Bild 247 / sid 471 (AID: v20441.b247.s471, NAD: SE/VALA/00157)
Hässleby CI:4 (1861-1864) Bild 46 / sid 87 (AID: v34400.b46.s87, NAD: SE/VALA/00157) Dödsbok

2019-01-06, 12:25
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6017
  • Senast inloggad: 2020-03-28, 10:58
    • Visa profil
1. Carl August är inte född av äkta säng. Inget tyder på något annat än att hans mor är dotter till Peter Persson Hägg och Annika Andersdotter.

2. Peter Persson Hägg flyttade 1828 till Misterhults sn, där han den 25 maj gifte sig med Catharina Nilsdotter, men han dog redan 14 nov. samma år. Se Misterhult A I:3a,  p. 111, samt C I:4, s. 689 och 462.

3. Se 1. Se också Annikas dödsnotis i Hässleby C I:2, s. 475.

2019-01-06, 12:28
Svar #2

Utloggad Fredrik Eng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 419
  • Senast inloggad: 2020-03-03, 12:28
    • Visa profil
1. Carl August är inte född av äkta säng. Inget tyder på något annat än att hans mor är dotter till Peter Persson Hägg och Annika Andersdotter.

2. Peter Persson Hägg flyttade 1828 till Misterhults sn, där han den 25 maj gifte sig med Catharina Nilsdotter, men han dog redan 14 nov. samma år. Se Misterhult A I:3a,  p. 111, samt C I:4, s. 689 och 462.

3. Se 1. Se också Annikas dödsnotis i Hässleby C I:2, s. 475.


Hur grym är inte du BO. Jag har suttit timmar med detta. Tack så mycket :)
Jag tror det är dig jag skickat ett mail till angående "Skute". Du och jag har en del gemensamma anor

2019-01-06, 16:35
Svar #3

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 749
  • Senast inloggad: 2020-03-02, 12:56
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej,
Det finns ett litet problem som jag sett med den här familjen.
De återfinns i  hfl för Möreryd, Kråkshult AI:2 p198 och p406.
Mannen kallas då Peter Mörman och är soldat för Möreryd. Han återfinns även för i GMR 1793 (sidan 345, rote 1012/49).
Åldern uppges där till 31år3m vilket verkar stämma med att han föddes 1793, men hans patronymikon är Svensson.
Familjemedlemmarna stämmer och de verkar nyss ha kommit till Möreryd för Peter var antagen som soldat 1år 3 månader tidigare dvs tidigt år 1791.
De äldre barnan verkar ha fötts i Hässleby (osäker, har ej säkerställt) , men sonen Adam föds i Möreryd 1793-04-20. Det är han som dör 1808-09-17 i Grinnesrum, Hässleby 1808-09-17.
Men varför kallas Petter för Svensson i GMR? Jag har att han bör vara son till Per Amundsson i Häggarp, Karlstorp sn.
/Karl-Henrik

2019-01-06, 19:01
Svar #4

Utloggad Fredrik Eng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 419
  • Senast inloggad: 2020-03-03, 12:28
    • Visa profil
Hej,
Det finns ett litet problem som jag sett med den här familjen.
De återfinns i  hfl för Möreryd, Kråkshult AI:2 p198 och p406.
Mannen kallas då Peter Mörman och är soldat för Möreryd. Han återfinns även för i GMR 1793 (sidan 345, rote 1012/49).
Åldern uppges där till 31år3m vilket verkar stämma med att han föddes 1793, men hans patronymikon är Svensson.
Familjemedlemmarna stämmer och de verkar nyss ha kommit till Möreryd för Peter var antagen som soldat 1år 3 månader tidigare dvs tidigt år 1791.
De äldre barnan verkar ha fötts i Hässleby (osäker, har ej säkerställt) , men sonen Adam föds i Möreryd 1793-04-20. Det är han som dör 1808-09-17 i Grinnesrum, Hässleby 1808-09-17.
Men varför kallas Petter för Svensson i GMR? Jag har att han bör vara son till Per Amundsson i Häggarp, Karlstorp sn.
/Karl-Henrik


Hur vet vi att detta är rätt? Likaså kan jag heller inte motbevisa dig :)

2019-01-06, 20:41
Svar #5

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 749
  • Senast inloggad: 2020-03-02, 12:56
    • Visa profil
    • edshult.eu
En rättelse. Han föddes förstårs 1762, närmare bestämt 1762-09-18. Åldersppgiften i GMR tyder på att han skulle fötts i början av 1762.
Men om man slår upp Per Amundssons  familj i hfl för Häggarp i Kråkshult AI:2 p60 så anges sonen Peters födelsedatum (felaktigt) där till 1762-02-18.
Detta datum verkar följa honom. På samma sida står att han 1784 blir dräng vid bränneriet i Mariannelund.
Vet inte om det är han, men i mantal 1785 för Mariannelunds kvarn finns en dräng Peter, som ej finns med året därpå. 
/Karl-Henrik

2019-09-10, 09:11
Svar #6

Utloggad Fredrik Eng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 419
  • Senast inloggad: 2020-03-03, 12:28
    • Visa profil
Den 6:e Maj 1762 föds en Petter son till Petter och Maria i Möreryd:


Kråkshult (F) C:2 (1725-1792) Bild 85 / sid 161 (AID: v34774.b85.s161, NAD: SE/VALA/00192)


Skulle kunna vara Peter Mörman/Hägg?


Dock finns han inte med som skriven i husförhören.
Petter och Maria finns med i husförhören i Möreryd som du nämnde i tidigare inlägg




2019-09-10, 09:56
Svar #7

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 749
  • Senast inloggad: 2020-03-02, 12:56
    • Visa profil
    • edshult.eu
Den son till Peter Johansson och Maria Svensdotter dom föds 6 Maj 1762 i Möreryd måste väl vara den Petter som dör i massel 16 Juli samma år, 11 veckor gammal.
Kråkshult C:2 paginering 163.
/Karl-Henrik

 

Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna