ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Styrman Sven Markström född 1778, troligen i Piteå lfs  (läst 1244 gånger)

2001-07-09, 22:20
läst 1244 gånger

Lars-Erik Markström

Jag söker uppgifter om min ff ff f Sven Markström, dels om hans levnad mellan 1778 och 1814, dels om vilka som var hans föräldrar-förfäder.
 
Mina uppgifter om honom i dagsläget är följande:
Sven Markström flyttar år 1814 från Piteå lfs till Gummark, Skellefteå lfs. Han uppges vara född 1778. Han skrivs som Coopverdie Styrman Sven Markström, ogift. År 1815 gifter han sig med Anna Johansdotter, född 1782-10-21 i Norrlångträsk, Skellefteå lfs, och de flyttar till Långviken, Skellefteå lfs. År 1816 flyttar de till Boviken, Skellefteå lfs. Sven Markström var ägare till fastigheten 3/16 mantal nr 1 i Boviken, troligen mellan 1818 och 1835. Han dör 1836-03-11 i Boviken, Skellefteå lfs. Sven och Anna fick tre barn, varav två blev vuxna och bildade familjer. Källor: Kyrkböckerna i Skellefteå lfs via Indigo.
 
I ett domboksutdrag från 1810 i Skellefteå dombok talas det om skepparen Sven Markström vilken som styrman fört galeasen Svan från Stockholm hösten 1809. Källa: Ulf Lundström, Skellefteå.
 
I födelse- och dopbok C:4 62521 för Piteå lfs finns två gossar med förnamnet Sven födda 1778, båda i juli:
-I Håkansön den 15/7 Sven, föräldrar Mårten Larsson och Carin Olsdotter.
-I Arnemark den 20/7 Sven, föräldrar Soldaten Anders Rönberg och Maria Turesdotter.
Det har varit svårt att spåra pojkarna vidare eftersom det saknas flyttningslängder för den aktuella tiden och husförhörslängderna inte har några anteckningar om flyttningar.
Om Sven Markström är född i Piteå lfs måste någon av dessa två vara den jag söker.
 
Är det någon som kan hjälpa mej med uppgifter om Sven Markström?

2007-03-26, 14:53
Svar #1

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Hej Lars-Erik!
 
Vi hade kontakt för några år sedan angående skepparen Sven Markström född 1778. Nu tror jag att jag har hittat spåret (om inte du redan har hittat det?)! Hoppas du ser detta svar - sex år efter efterlysningen...
 
Det hela började med att en bror till min anmoder Maria Andersdotter (1767-1811) i Arnemark tog sig släktnamnet Markström (Samuel Andersson Markström, åbo i Alter, Piteå). Hennes bröder Fredrik f.1769, Sven f. 1778 och Anders f. 1780 flyttade till Piteå stad.
 
I Piteå stad har jag hittat skepparen Fredrik Markström enligt husförhör född 1769-11-29 (Maria Andersdotters bror Fredrik var född i Arnemark 24/12 1769). Han gifte sig år 1800 med Anna Maria Söderström och de fick barnen Fredrica Dorothea 1800-12-20 och Per Anton 1803-03-28 – 1843-05-10 (handelsbokhållare och arbetskarl. Ogift i Piteå stad). Dopvittne 1803-03-28 var coopverdie sjömannen Sven Markström utan angiven ort.
 
Fredrik blev senare handelsman i Piteå stad och avled 1829-09-21, boendes på 1.a kvarteret Vargen. År 1812 blev Per Andersson Hortbergs (från Hälleström) dotter Anna Maria (1801-1849) fosterdotter hos sin morbror och det var året efter Hortbergs hustrus död (1811). Hortberg är min förfader och gift med Maria Andersdotter (1767-1811) från Arnemark och dotter till soldaten Anders Rönnberg och Maria Thuresdotter från Finland.
 
Jag har inte hittat Sven Markström i husförhör för Piteå stad, så det måste innebära att den Sven du hittat i Skellefteå som skeppare är rätt person. Jag har heller inte hittat mer om brodern Anders, som kanske också blev skeppare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna