ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Snell (Snäll), Michel - f. ca 1761 i Pajala ?  (läst 1140 gånger)

2001-05-24, 11:57
läst 1140 gånger

Bengt Wikström

Kan någon hjälpa mig med soldaten (?) Michel S. som finns i Saarijärvi i Finland i slutet av 1700-talet ? Enligt hörsägen ska det ha funnits eller finnas en gård i Pajala som heter Snäll och därifrån ska då denne Michel ha kommit till Finland . Behöver hjälp med detta eftersom Saari-
järvis böcker är svårtydda , ev. av någon Pajalaforskare med lokalkännedom ? Det påstås att det ännu finns folk med detta efternamn i Pajala ?
 
M.v.h. , Bengt W.

2001-05-24, 22:18
Svar #1

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Bengt!
Jag har en: Nybyggare Mickel Andersson Alamaa Snell, f 1765 gift 1807 med Brita Nilsdotter Vähälassi, f 1785. Kan detta vara din Mickel Snell. Tyvärr, den enda ortinformation som jag har är att Mickels far Anders Larsson Purra Alamaa är född 1721-11-05 i Kiviranta och att han var soldat under namnet Bergholt. Moderns namn Klara Mickelsdotter Alamaa, f 1728, d 1788, gift med Anders 1747-03-29.
Men kanske det kan vara något att kolla. Informationen kommer från Erik Wahlbergs forskning
Hälsningar Katrin

2001-05-24, 22:47
Svar #2

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Det finns en gård 'Snäll' eller 'Snellfot' i Pajala, med i Hfl fr.o.m volym AI:3 (ca 1800->)
Jag vet inte exakt var den låg men den hörde närmast till Pajala by.
-En lustig detalj är att det finns en sjö 'Saarijärvi' 1 ½ mil sydväst om Pajala - men det är väl ett ganska vanligt namn - inte bara nere i mellersta finland samt i Pajala..
 
Angående namnet 'Snell' så såg jag vid en hastig titt på HiSki:s databas att det verkar vara ett ganska vanligt förekommande soldatnamn på många håll i Finland under 1700-talets senare hälft.
Jag antar att det är ''din'' soldat som återfinns som en Michel Snell i 'Limattala' by i Saarijärvi socken; först soldat, senare reservare.. - han verkar ha gift sig på nytt där 1799-03-03 med en pig. Anna Greta Johansdotter från Häckilä..
Han hade ett 'dödfött gossebarn' där redan 1788-09-19, (med någon tidigare hustru då); sedan omnämns en flicka 'Anna Sophia' f. 1800-06-06 med den nya hustrun..
-Mer data går säkert att ta reda på om man harvar vidare i Hiski:s databas (www.genealogia.fi/hiski?se)
 
Hur det ligger till med 'Snällfot'-ingar från Pajala kan säkert någon 'äkta' Pajala-bo lämna mera upplysningar om..
 
Mvh //Peter

2001-05-24, 22:53
Svar #3

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Såg förresten nu att detta ligger under 'Lappland'.. -det borde nog ligga under 'Norrbotten' för att vara helt korrekt..
Mvh //Peter

2001-05-25, 19:50
Svar #4

Bengt Wikström

Tack för all hjälp ! Michel Sn(e)äll var gift med  
Anna Jöransd. f. 1751 . En son Michel föds 1777 , låter inte vidare trovärdigt , Michel d.ä. skulle ha varit 16 år isåfall . Eva föds 26/2 1781 . Tyvärr börjar inte Saarijärvi födda-böcker tillräckligt tidigt . Finns även uppgift om att Michel flyttar till Laukaa 1822-28 (?) , hittar inte honom där heller eftersom längderna över avlidna slutar tidigare . Låter intressant med uppgifterna från Sverige . De uppgifter jag har härstammar från församlingen i Saarijärvi .  
 
Bengt W.

2004-02-11, 12:48
Svar #5

Utloggad Håkan Alamaa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 14:51
    • Visa profil
Katrin!
 
Du skriver i ditt inlägg om Anders Larsson Purra sedemera Alamaa att han var soldat under namnet Bergholt. Han var (troligen) min ff ff ff f och jag har också sett i de finska kyrkoböckerna på nätet att han var soldat under detta namn (eller Bergholtz). Finns det mer uppgifter om var han var soldat? Jag kan inte hitta namnet Bergholt som soldatnamn någonstans. Han hade dessutom två bröder (enl. HisKi) som var soldater: Hindrich Larsson Purra f. 1/10 1724 soldat under namnet Gouverneur (Gift med Carin Andersdotter) och Lars Larsson Purra f. 1722 och soldat under namnet Glader (gift med Brita Hendricksdotter). Alla var de födda i Kifwiranda. Finns det någon som vet mer om dessa soldater? Katrin nämnde Erik Wahlbergs forskning, är det något som finns på nätet eller var finns den?
 
Jag tror alltså att denne Anders Larsson Alamaa är min anfader men det återstår att bevisa eftersom jag då måste hitta sonen Anders Andersson f. 1762 (Hustru: Brita Henriksdotter f. 1756 d. 1837 Vigda 1785). Jag har hittat nio barn i HisKi fram till 1761 men ingen Anders f 1762.
 
Någon som kan hjälpa en nybörjare?
 
Håkan Alamaa

2004-02-12, 12:07
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag flyttar hit en äldre diskussion (med ett nytt inlägg) som legat under Lappland..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna