ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pellika (Pelleg), Mickel Nilsson  (läst 3872 gånger)

2001-05-19, 12:10
läst 3872 gånger

Utloggad Britt Hjeltnes

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 22:57
    • Visa profil
En av mine aner heter Michel Nilsson Bellika, f.1682 i Tornestad i Finland.Hans far var kaptein i Öst-Finland i kongelig svensk tjeneste. Michel deserterte fra en krig mot Russland og kom til Lyngen i Troms i 1717 med familien sin. Lyngen bygdebok,b.1, s.70. Bellika og Pellika er vel samme navn.Kan Tornestad være Torneå? Jeg har ikke navn på foreldre til Michel og er takknemlig om det er noen som har opplysninger om denne Bellika er av samme slekt som de andre i denne diskusjonen.
M v h Britt Dalheim Hjeltnes

2001-05-19, 21:47
Svar #1

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Britt!
Jag har tyvärr ej några uppgifter om Michel Nilsson Bellika, men jag kan bekräfta att Tornestad = Torneå i Finland. Vid den aktuella tidpunkten fanns Torne(å) stadsförsamling och Nedertorneå (sedarmera delad i Alatornio och Nedertorneå i samband med freden 1810 i Fredrikshamn). Har Du några uppgifter på vad Michel Nilssons far hette och vid vilket regemente han var kapten?
 
M v h, Stefan

2001-05-21, 19:10
Svar #2

Utloggad Britt Hjeltnes

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 22:57
    • Visa profil
Hei Stefan.
Takk så mye for svar ang. Michel Nilsson Pellika.
Jeg har nok ingen opplysninger om hans foreldre eller hvilket regiment han var ved. Men Michel var døpt i Torne-stad,og giftet seg i Övre Torne kirke,i følge Lyngen bygdebok.Han døde 1773,90 år gammel. I Norge forandret han navnet sitt til Pelleg og en av sønnene hans ,Essaias Michelson Pelleg, ble den første klokker i Lyngen.Han omkom på sjøen i 1792,72 år gammel.Av det kan man tro at han var døpt i Övre Torneo i 1710.
Michels kone (i 1743) er Marith Ericsdatter ,men jeg tror det er hans kone nr.to. Har oppgift fra en annen gransker på at han giftet seg i 1734, og da må jo hans finske kone være borte.
Mvh Britt

2001-09-04, 15:36
Svar #3

Andreas Snildal

Hei!
 
Jeg leter etter opphavet til en Tornedaling som bosatte seg i Lyngen i Troms fylke i Norge på begynnelsen av 1700-tallet, og som skal ha kommet fra Torneå.
Denne personen ble i Norge kalt Michel Nilsen Pelleg, på svensk Mickel Nilsson, antagligvis med etternavnet Pellikka.  
Mickel Nilsson Pellikka skal ha blitt døpt i Torneå kirke en gang på 1680-tallet. Hans far skal ha vært kaptein i den svenske armè (kildene sier ikke noe om hvilket regiment), og hans mor skal ha vært datter av en klokker, muligens klokkeren i Kautokeino kirke som dengangen tilhørte Sverige.  
Mickel skal ha blitt født på en gård som het Pellikka, en halv mil vest for Torneå stad.  
Mickel skal ha blitt gift i Övertorneå kirke en gang før 1717. I Norge kalles hans kone Marit Eriksdatter, men jeg vet ikke om dette var hans første kone som han ble gift med i Övertorneå. Mickel Pellikka skal ha bosatt seg i Lyngen i 1717, og var en av de første Tornedalingene som bosatte seg i Lyngen.  
Alle disse opplysningene stammer fra Mickel Pellikka selv, og ble nedskrevet av en dansk- norsk offiser ved grenseoppmålingen mellom Sverige og Danmark-Norge i 1743.
Ifølge kirkeboken for Lyngen døde han i 1774, 90 år gammel. Dette årstallet er nok ikke helt korrekt, jeg tror at han ble født noe senere enn 1684, kanskje på 1690-tallet.  
Om han bosatte seg i Lyngen i 1717 er noe usikkert, men helt sikkert er det at han bodde i Lyngen i 1720, da han er nevnt i en rettssak.
Mickel drev med handelsvirksomhet i Lyngen, og i noen [sekundær]kilder hevdes det at han skal ha hatt borgerskap i Torneå stad før han bosatte seg i Norge. Om dette stemmer vet jeg ikke, men det er en av de tingene jeg gjerne vil finne ut i tillegg til hans opphav.
Men det er helt sikkert at han hadde handelsforbindelser med Torneå. I 1759 hadde han nemlig en gjeld på 322 norske riksdaler til Madame Cicilia Rechards i Torneå stad (noen som har hørt om henne?).
Antagligvis ble noen av Mickel Pellikkas barn født i Torneå, men jeg har ikke funnet noen i kirkeboken for Torneå på HisKi. Kanskje ble de døpt i Övertorneå?
 
Jeg vil bli svært takknemlig hvis noen har opplysninger om denne slekten eller vet hvor opplysninger kan finnes.
 
Med vennlig hilsen,
Andreas Snildal, Oslo, Norge

2001-09-04, 21:27
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Hej!
Jag sökte på 'Pelli' på HisKi och fann några personer som till namn och levnadsålder skulle kunna ha något att göra med det du nämner..
-Alla med namnet Pellika (det finns fler, senare än dessa) verkar finnas i byn 'Övre Vojakkala' i Nedertorneå.
En tänkbar fader till Mickel Nilsson Pellika kan väl vara den Nils Stefansson Pellickä, född ca 1644 eller 1650 som syns nedan.. (det verkar vara något slags dubbel registrering på honom)
Nils, född 1683 och Helena, född c1694 skulle väl då kunna vara syskon till din Mickel..?
 
 
24.5.1732  29.5.1732  Öfw. Wojakala
Nils Stephanss: Pellickä     88 år          
 (- modr. Ella Hansd:r)
   
25.5.1732  29.5.1732  Öfw. Wojakala
Nils Stephanss: Pellickä     82 år        
 (- m. Margaretha Olofsd:r)
   
1.2.1750  25.2.1750  Öfv. Vojak.
Nils Nilsson Pellicka     66 år  4 mån        
 (- m. Margareta Andersd:r)
   
18.4.1752  11.5.1752  Öfv. Vojak.
Helena Nilsd:r Pellika     58 år          
 (- m. Margareta Hansd:r)  
 
Övre Vojakkala ligger en dryg mil norr om Torneå.. -du nämner något om en by en halvmil väster om Torneå; där finns faktiskt en gård som heter Pelli, nära byn Nikkala och från och med senare delen av 1700-talet så finns många med namnet 'Pelli' där.. (Man kanske har blandat samman dessa platser..?)
 
Mvh //Peter

2001-09-09, 16:25
Svar #5

Andreas Snildal

Hei!
 
Beklager at det tok noen dager før jeg svarte.
Men disse opplysningene er svært interessante!
Navnet Helena er et navn som ble mye brukt i Mickel Pellikas slekt. Han hadde en datter Helena født 1731, og en sønn Nils født ca. 1720.
Vet du hvor det kan finnes flere opplysninger om Nils Stefansson Pellickä?  
Opplysningene om hvor Mickel Pellika ble født må nok tas med en klype salt, og det stemmer nok ikke helt, men jeg synes dette virker ganske sannsynlig.  
Forhåpentligvis finnes Mickel Pellikas vielse med Marit (Margaretha?) Eriksdatter i kirkeboken for Övertorneå, og her kan det nok finnes svar.
 
Mvh. Andreas

2001-09-10, 16:48
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Hei igjen Andreas..!
Det blir väl inte det lättaste att hitta en vigsel före 1717 i Övertorneå; vigselboken där börjar 1726 vad jag vet.. (Födda finns fr. 1718, döda fr. 1737)
Jag vet tyvärr inget mer om detta.. - kanske det finns någon annan som är mer bekant med denne Nils Stefansson Pellika och hans familj..?
Mvh //Peter

2001-09-11, 16:04
Svar #7

Andreas Snildal

Hei Peter!
 
Det var synd at vigselboken for Övertorneå ikke begynner før 1726, men takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette. Kanskje finnes noen av Mickel Nilsson Pellikas barn døpt i Övertorneå?
Jeg fortsetter denne diskusjonen på Nedertorneå.
 
Mvh.
Andreas

2002-02-10, 23:58
Svar #8

Ellinor Hansen

Hei
 Er det noen som kan hjælpe meg med barnan til Michel Nielsen Pellika og Marit Eriksdatter. Michel tror jeg er født omk 1684 i øvre Tornio. D?de i Lyngen i 1774..

2002-02-11, 01:41
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag tog och la ihop ett antal inlägg under denna rubrik som alla berör just Mickel Nilsson Pellika, (Pelleg i Norge). Några låg under efterlysningen för Hans Johansson Pellika (utan samhörighet med denna) och en del under sockendiskussionen för Torneå..

2002-02-12, 16:26
Svar #10

Utloggad Britt Hjeltnes

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 22:57
    • Visa profil
Hei Ellinor.
Så kjekt at det er flere som gransker på Michel Nielsen Pelleg. Her er hans barn :
Nils f. ca. 1716
Erich f. ca. 1721
Henrich f.?
Essaias f. ?
Helena f. ca.1727
Anna f.ca. 1732 ?
Elen f. 1735 Biritte f. ca. 1738  
og Catrina f. ca. 1757.  
Ta gjerne kontakt pr. epost da jeg har samlet endel informasjon om Michel.

2002-02-12, 19:57
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Då själva tanken med anbytarforum är att det skall ske ett utbyte av information bland alla som kan vara intresserade så vore det bättre att fortsätta diskutera detta här, och inte via privat e-post..  
Ex. vis Andreas som har gjort inlägg här tidigare (och givetvis många andra) är nog intresserade av att veta mer om Mickel Nilsson Pellika..
Mvh//Peter

2002-02-13, 21:03
Svar #12

Utloggad Britt Hjeltnes

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 22:57
    • Visa profil
Hei.  
Informasjonen jeg har samlet er skannede sider fra artikler og avisutklipp med bilder fra Pellikas boplass. Alt dette har en viss Andreas fått tilsendt fra  meg for lenge siden. Men hvis det er interesse for det kan jeg gjerne sette det inn her.
Mvh. Britt D. Hjeltnes.

2002-04-26, 20:54
Svar #13

Andreas Snildal

Hei! 
 
På følgende adresse har jeg lagt ut litt informasjon om Mikkel Nilsen Pelleg/Pellika og hans etterkommere: http://home.online.no/~svsni/
 
Med vennlig hilsen, 
Andreas Snildal

2002-09-06, 11:24
Svar #14

Utloggad Peter Tunviken

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:32
    • Visa profil
Hej Andreas, Britt och Ellinor!
 
Jag har hittat eran ana Mickel Nilsson Pellika. Jag håller på att gå igenom originaldomböckerna för Övertorneå på mikrokort och råkade stöta på Mickel och hans syskon i ett mål. Jag orkar inte skriva rent allt här, men gör några utdrag:
 
Förekom Nils Nilsson Pällikä ifrån NederTorneå Socken och Öfwerwoicala by, och anförde huruledes sedan han år 1718. skall uti Rådmannens Jacob Isaacssons betiäning warit till Norrige, har, wid återkomsten ifrån lappmarken skall kommit at hos bonden Henrik Pålsson Cortiniemi i Pello
 
hans syster Helena Nillsdotter, ifrån hvilken han, Pällikä
 
inför HäradsRäten i NederTorneå
 
utwärkadt extractum protocolli af d. 16. sept: 1725. betygat hwad Oxrenen angår
 
men af Nils Michelsson Tawola blifwit af Henrik Pålsson emottagen och brukad
 
Nils Pällikäs lof at befallninge tagit en resa af Henrik Cortineimi tillika med Nils Mickelsson på min resa till Norrige år 1719. som samma år haf min Bror i Norrige Michel Pällikä
 
då jag år 1718. eller 1719 reste med Helena Pällikä till wästersiön, tog hon en kjörren af Henrik Cortiniemi i Pellå, hwilken samma broder Nils Pällikä hos ofwannämde Kårtiniemi lämnat; wid des återkomst ifrån lapmarken följandes han då med Mad: Christina Planting
 
Torneå d. 19. Novemb. 1734
Nills Mickelsson i Mattila
(bomärke)
 
 
Efter begiäran blifwer härmed intygat at för 16 Åhr sedan dänne broder Nils Nilsson Pellike ifrån Neder Torneå war för Hr: Rådmannen Jacob Isaacsson til Westersiön eller Norrige at handla
 
tagit en KiörRehn ifrån Skickaren Guttorm Rasmusson, som der tiden hade mine Rehnar om händer
 
som min Syster Helena Pellika, til hwilken berörde min bror Nils Pellika denna Rehn skiänkt, tilliika med Nils Tafwola kommo til min hemwiist i Norige
 
Enonteckis d: 27 Januarii 1735./.
Att Michel Nilsson Pällikä,      
i min närwaru sig sålun          
da yttrat, wittnar
And Hackzell
 
Michel Nilsson
Pellikä (Bomärke)
 
 
At Nils Nilsson Pällikä i Neder Torneå för 16 Åhr sedan då han warit til norige och kom ifrån sin broder Michel Nilsson Pekkike som der är boende
At Guttorm Rasmusson
o.s.v)
And Hackzell
 
Guttorm Rasmusson
Skickare (bomärke)
 
 
Det verkar stämma med de uppgifter Peter Karlsson lämnar 4/9 2001 ovan.
 
Hälsningar, Peter Tunviken.

2002-09-07, 10:03
Svar #15

Utloggad Britt Hjeltnes

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 22:57
    • Visa profil
Hei Peter.
 
Tusen takk for interessante opplysninger.
Reinen ble tydeligvis brukt som framkomstmiddel hos andre enn samene også.
 
Er det mulig å tegne inn bomerket til Mickel Pellika?
 
Mvh. Britt.

2002-09-07, 19:21
Svar #16

Utloggad Peter Tunviken

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:32
    • Visa profil
Jag prövade att rita av bomärket i word, men det fungerade inte att klistra in utklippet här. Jag har heller ingen digitalkamera, så jag får beskriva hur bomärket ser ut istället.
 
Det ser ut som ett stort M där fliken går ner till mitten. Sedan går det ett streck genom bokstaven under denna flik.
 
Hälsningar, Peter Tunviken.

2002-09-07, 21:57
Svar #17

Utloggad Britt Hjeltnes

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 22:57
    • Visa profil
Hjertelig takk. Skal prøve å tegne det ut fra beskrivelsen. Mvh. Britt

2002-09-08, 17:24
Svar #18

Andreas Snildal

Oi, oi!
 
Dette var uhyre interessant! Tusen takk!
Endelig har vi kildebelagte opplysninger om Mikkel Nilsen Pellikas opphav og hans slektninger.
Buemerket til Michel Nilsson Pellikä høres meget interessant ut. Tegningen du lagde i Word går kanskje an å klistre inn her på Anbytarforum under gruppen Läshjälp: Norrbotten? Eller kanskje enda enklere; hadde det vært mulig for deg å sende meg via e-post en tegning i enten Word eller Paint?
 
Med vennlig hilsen,
Andreas Snildal, Oslo

2002-09-08, 17:44
Svar #19

Andreas Snildal

Dette med reinen er forøvrig ganske interessant. I Just Qvigstads Renbeitekommissionen af 1907 finnes en rekke avskrifter av originaldokumenter, både svenske og norske, angående grenseforholdene mellom de to landene. I ett av disse dokumentene, Berättelse om Torneå lappmarker 1754 af Lars Qvist och Anders Hellant.
finnes det en liste over norske reineiere i Enontekis tinglag, Sammandrag öfwer Norrska undersåtares Rendjur, som winter-tiden 1754 warit flyttade innom Swänska Gräntsen, och för hwilka Landtlegan, enligit Gräntse Tractatens innehåll, är blefwen betalt., se http://www.dokpro.uio.no/perl/historie/qvigstadtxt.cgi?hand=Ja&id=renbeite013&frames=Nei, og her er bla. Nils Pällika, Esajas Lyngen, Erick Michelsson nevnt. Esajas Lyngen er utvilsomt Esaias Mikkelsen Pelleg (Pellika) og Erick Michelsson er Erik Mikkelsen Pelleg (Pellika), og Nils Pällika er Nils Mikkelsen Pelleg (Pellika). Så det er tydelig at Pellikaslekten eide rein i Enontekis.

2002-09-09, 17:12
Svar #20

Utloggad Peter Tunviken

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:32
    • Visa profil
Jag har skickat en paint-fil till Andreas och Britt med avritat bomärke. Det är så gott som identiskt, eller så identiskt man kan rita med hjälp av datorn. Det är ju lite lättare med papper och penna.
 
Intressant sida du tipsade om Andreas. Den hade även många bra länkar.
 
Hälsningar, Peter Tunviken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna