ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Albo häradsrätt (L) FIIa:4 (1754-1760) b.266 / s.51  (läst 941 gånger)

2018-10-09, 13:03
läst 941 gånger

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej!

Skulle behöva hjälp att läsa bouppteckningen efter Catharina Hyphoff (född Möller). Det viktigaste är namn och relationer till personerna (och kanske var de höll hus om det står).

Tack på förhand

2018-10-09, 17:08
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15326
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 22:13
    • Visa profil
Inspektorskan Catharina Möller efterlämnade maken inspektoren Gottfried Hÿphoff, men inga bröstarvingar.
Catharinas moder, fru Judith Catharina Herbertzia  antogs ännu leva och bo i Blekinge på Skunkenberg.
Fru Herbertzia har varit gift med avlidne kronohejderidare Möller. Vidare hade Catharina Möller
bröderna kronolänsman Jacob Möller i Slagtofta, kassören Magnus Möller på Marsvinsholm,
Petter Möller på Skunkenberg, kronolänsman Lars Möller i Häljarp och skrivaren Nils Möller i Borås
samt systern Greta, gift med möllaren Anders Benedictsson i Brännemölla.
En avliden syster Christina hade varit gift med hejderidare Abelin och efterlämnat en dotter
Anna Catharina 14 år gammal. Alla hade blivit kallade till bouppteckningen men ingen var närvarande.
Magnus, Jacob och Petter  hade brevledes meddelat att de avstod från arv efter sin syster.

Se även http://runeberg.org/bln16-1900/0307.html

2018-10-09, 19:57
Svar #2

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Inspektorskan Catharina Möller efterlämnade maken inspektoren Gottfried Hÿphoff, men inga bröstarvingar.
Catharinas moder, fru Judith Catharina Herbertzia  antogs ännu leva och bo i Blekinge på Skunkenberg.
Fru Herbertzia har varit gift med avlidne kronohejderidare Möller. Vidare hade Catharina Möller
bröderna kronolänsman Jacob Möller i Slagtofta, kassören Magnus Möller på Marsvinsholm,
Petter Möller på Skunkenberg, kronolänsman Lars Möller i Häljarp och skrivaren Nils Möller i Borås
samt systern Greta, gift med möllaren Anders Benedictsson i Brännemölla.
En avliden syster Christina hade varit gift med hejderidare Abelin och efterlämnat en dotter
Anna Catharina 14 år gammal. Alla hade blivit kallade till bouppteckningen men ingen var närvarande.
Magnus, Jacob och Petter  hade brevledes meddelat att de avstod från arv efter sin syster.

Se även http://runeberg.org/bln16-1900/0307.html

Stort tack!

Jag har läst innehållet i länken du gav mig även tidigare och innehållet där gör saker och ting komplicerat för mig och jag kan inte få nån rätsida på det. Fru Herbertzia ska, som bou säger ha varit gift med hejderidare Möller (nu stod det tyvärr inte vilken Möller, men det bör ha varit Mattias (jr)). En annan dotter till Möller Jr ska ha varit Christina som ska ha varit gift med Gregers Hellman hejderidare i Gräsma och efter honom hejderidare Abelin. Men här kommer problemet, jag har frun till Gregers Hellman skriven som Anna-Stina Möller (med far Mattias Pettersson Möller mor Else Elisabet Mårtensdotter Murman) och det bekräftas av bou som du hjälpte mig tyda igår.

Mattias Pettersson Möller fick med Else Elisabet Mårtensdotter Murman (g. 1702-04-29 i Malmö St Petri) bl.a. barnen Mattias och Anna-Stina. (Hittar dessvärre ingen bou efter varken MPM eller EEMM)

Anna-Stina dör 1764 i Gräsma, Huaröd som änka till hejderidare (Greger) Hellman, men jag har ingen födelse på henne endast att hon ska ha varit född 1698 om man räknar enligt dödboken, vilket också är konstigt för det borde då vara innan föräldrarna giftes.

Mattias, som ska ha varit hejderidare i Albo, ska å sin sida då ha gift sig med Judith Catharina Herbertia och med henne fått många barn, bl.a. Catharina Hyphoff och Christina som också ska ha varit gift med hejderidaren Gregers Hellman (d. 1742) och sedan hejderidaren Abelin och sedan själv dött år 1758.

Det är alltså som att dessa två, Anna-Stina och Christina är samma person, men Christina bör vara drygt 20 år yngre än Anna-Stina. Vidare så ska Christina ha dött 1758 (enligt länken, hittar dock inte henne i någon dödbok) medans Anna-Stina bevisligen dog 1764 (som änka till Hellman).

Nu fanns det i och för sig några Greger/Gräs Hellman men att det ska ha gifts in två sådana med två Christina/Anna-Stin:or låter lite långsökt.

Jag får inte ihop det hela.

Mottager tacksamt alla tankar kring det hela.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna