ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nording Henric, Hyttmästare Långviken Piteå lfs  (läst 637 gånger)

2002-09-25, 10:02
läst 637 gånger

Utloggad Maria Wikström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2012-12-10, 13:38
    • Visa profil
Söker uppgifter om Henric Nording bosatt Långviken gm M Nilsdotter. De fick flera barn bl.a 1823. Jag har inte hittat hans föräldrar mm på Piteanor2000 och vore tacksam för hjälp, var är han född tex. Finns det böcker mm om glasblåseriet i Långviken som man också kan läsa?
 
Tack på förhand
 
Maria Wikström

2002-10-28, 06:18
Svar #1

mia

I Piteå-Tidningen i oktober fanns ett reportage om en nu levande ättling till Nording.

2003-10-17, 02:50
Svar #2

Utloggad Tage Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2008-02-03, 13:32
    • Visa profil
Henric Nording föddes 1783 i Nora söder om Nordingrå. Dog 1850 i .....?
 
19 år gammal kom han som glasblåsarlärling från Sandö glasbruk 27/10 1802 till Långviks glasbruk (1798-1879) i Norrbotten (då Västerbotten).
 
1:a giftet 1804 med Greta Maria Nilsdotter från Stenkulla i Trundavan. Dog 1825. Med henne fick Henric 9 barn
 
2:a giftet 1826 med Gretas syster Maria född 1794. Dog 1830. Maria och Henric fick 3 barn tillsammans.
 
I min källa (NorrbottensKuriren 2002-11-05, typ större notis, hopträngd artikel till 2 spalter ? 15 cm) finns flera namngivna efterkommande, till Henric och hans fruar. Tyvärr har min mor som furnerat mig notisen ej medtagit ev skribent.  
 
Mitt intresse i Nordingsläkten har inte hunnit ikapp min sega forskningstakt, så jag är ej underkunnig om kopplingen mellan släkterna. Troligen är det ngn i min farmors anor som gift sig med en Nording. Efter 2:a värlskriget vistades jag ett par somrar på den bondgård som ligger strax bortom forna det glasbruket. Min farfar tog också med mig dit vid bärplockning etc. Det fanns många spännande skärvor, djur och gården är vackert belägen med utsikt över vattnet. Gustaf Nording född 1905 drev jordbruket i liten skala och arbetade samtidigt vid LKAB i Luleå med malmlastningen. Om ngr år eller så ska jag leta i denna släktgren.    
 
Sök i Ångermanland så lär du finna fler i denna släkt. Till att börja med ger Anno 1890, Folkräkningen en massa namn med ortsangivelser i hela norra sverige, som ev leder dig rätt.
 
Har du redan funnit resp hittar ngt om Nordings anor, tipsa i denna diskussion. Vill du ha notisen per post, E- eller snigel-, ge mig då din adress. tagebm@tiscali.se
 
Hälsn och lycka till med Nordingsläkten!
 
Tage Bergström, Kallhäll

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna