ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Fredrika Nilsdotter Hemphälä f 1869-07-12 i Karl Gustav församling.  (läst 1607 gånger)

2002-04-06, 10:03
läst 1607 gånger

Utloggad Agneta Henriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2012-12-18, 10:50
    • Visa profil
Hej !
 
Söker upplysningar om Maria Fredrika Nilsdotter Hemphäla. Troligen är hon född i Karungi och flyttade till Vittangi 1893-12-12.
Hon gifte sig med Nils Henrik Holma fr. Vittangi, f. 1871-11-02.
 
Tack på förhand !

2002-10-13, 13:42
Svar #1

Tomas Hemphälä

Hej Agneta!
 
Min FFF Isak Helmer Hemphälä är bror till Maria Fredrika i en syskonskara av 8 st.
Maria Fredrika är som du trodde född i Karungi 1869-07-12. Hon gifte sig med Nils Erik Holma 1893-03-13.  
Hoppas denna info hjälpte dig lite.
Jag är själv nybörjare och har börjat släktforska
på Hemphälä-släkten.

2003-12-18, 01:27
Svar #2

Peter Hassledahl

Isak Helmer Hemphälä, min farfars far var född 1875 och dog 1918 (Helmer skall ha avlidit i Spanska sjukan, år 1918).
 
Jag undrar om någon med säkerhet vet var Helmer Hemphälä var född, i Kukkola, Karungi ?
 
Det fanns en Hjalmar Hemphälä i Kukkola som bedrev en diversehandel. Är denne Hjalmar Hemphälä släkt med Helmer ?
 
Helmer Hemphälä hade tydligen sju syskon, vad hette de och när födda ?  Vart flyttade/bodde syskonen ?
 
Helmer Hemphälä gifte sig 1901 eller 1902 med Ida Konstenius och de fick sju barn. ( Emil, Lydia, Nils, Villiam, Gustav, Hjalmar och Henny).
 
Hjalmar Hemphälä född 1915 (tog senare namnet Hassledahl), var min farfar.  Farfar Hjalmar och de andra syskonen var födda i Kattilasaari.  När Flyttade Helmer Hemphälä till Kattilasaari ?
 
Varifrån kom Helmers far, Nils Ersson Hemphälä ?
 
Vart begravdes Helmer och Ida Hemphälä, i Haparanda ?  Är sonen Nils Hemphälä (1908-1997) begraven i samma grav som Helmer och Ida ?
 
Det finns ingen gravsten med Helmers namn på, men tycker att jag hört något sådant.
 
Kanske någon här vet något annat om Hemphälä-släkten!  Även längre tillbaka i tiden.  
Alla svar är av intresse !
 
Tacksam för svar !
 
Med vänlig hälsning: Peter Hassledahl, Haparanda.
 
Tomas Hemphälä, du är nog min syssling (småkusin).
Sonson till Nils Hemphälä, Kattilasaari.

2003-12-20, 19:28
Svar #3

Utloggad Stig Ronnegren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2010-11-20, 17:44
    • Visa profil
HEJ Peter.
 
Du som bor i Haparanda kan Gå in på biblioteket och kolla om de har mikrokort för Karl Gustav.
För Hemphälä släkten finns i Keräsjänkkä och Kukkula.  
De döda är nog begravda på Karungi kyrkogård.
Det finns en gård i Kukkula som heter Hemphälä
så det kan vara därifrån ni härstammar
Du kan även kolla på Databasen om de har kort.
Lycka till  
MVH Stig Ronnegren

2003-12-21, 07:40
Svar #4

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Peter,
 
Enligt folkräkningen 1880 ser det ut som om din Isak Helmer f 1875 är syskon till ovanstående syskon
 
Hemförsamling: Karl Gustav
Hemort: Kukkola
Kontrakt: Västerbottens 4:de
Län: Norrbotten
Nils Ersson Hempälä f. 1840, Bonde
Maria Johanna Nilsdotter f. 1842
Arvid Fredrik f. 1861
Erik Gustaf f. 1867
Maria Fredrika f. 1869
Isak Helmer f. 1875
Hilma Sofia f. 1877
Hulda Katarina f. 1879
alla födda i Karl Gustav
 
Så här ser familjen ut 1890
 
Hemförsamling: Karl Gustafs
Hemort: Kukkola
Kontrakt: Westerbottens 4de
Län: Norrbottens län
Nils Ersson f. 1840, Hemmansegare
Maria Johanna Nilsdotter f. 1842
Arwid Fredrik f. 1861
Isak Helmer f. 1875
Hilma Sofia f. 1877
Hulda Katharina f. 1879
Anna Greta f. 1884
alla födda i Karl Gustav
 
och 1900 så här
 
Hemförsamling: Karl Gustafs
Hemort: Kukkola
Kontrakt: Vesterbottens 4:e
Län: Norrbotten
Nils Ersson Hemphälä f. 1840, Undantagshj.
Maria Johanna Nilsdotter f. 1842
Isak Helmer f. 1875
Hilma Sofia f. 1877
Hulda Katarina f. 1879
Anna Greta f. 1884

2003-12-21, 07:50
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag hjälpte Tomas Hemphälä med familjen Nils Ersson under Karl Gustav församling tidigare i år, med uppslag ur kyrkboken, inlägg den 8 januari (se även 6-7 januari)
Anbytarforum: Landskap: Norrbotten: Socknar: Karl Gustav (Karungi): Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-28.
 
Ida Konstenius diskuteras med föräldrar här Anbytarforum: Släkter: Övriga släkter J-L: Konst/Constenius 13 okt - 3 nov 2002.
 
Hälsningar,
Eva

2022-03-29, 21:26
Svar #6

Utloggad Eva Holma

  • Organist, Pianist, Kompositör och Konstnär
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-04-04, 20:01
  • Här står jag på trappan till mitt Barndomshem, Vit
    • Visa profil
Hejsan alla fina !! 🙏 Ville bara kolla min släktgren från min Fars sida, och släkten Hempälä! Vet ej så mycket om den tyvärr! Fann detta intressanta släktforum till min glada överraskning! Maria Fredrika Hempälä var min farmor! Hon bodde med min far när han var liten i sin hemgård nära Kukkolaforsen ! För att flytta till Vittangi till sin man, min farfar, ställde hon ett ultimatum: Han skulle  bygga ett stort hus i byn, som liknade hennes barndomshem i Kukkola ,om hon skulle komma till Vittangi !! Så blev det !! Min farfar uppfyllde hennes önskemål, och  lät bygga ett herrgårdsliknande stort hus, likt hennes vackra barndomshem, och hon flyttade till Vittangi med min far, Lille Rudolf!! 😄👦 Där ståtar det.vackra huset än idag ! Där är jag och mina syskon.uppvuxna, och huset och gården fylls alltjämt med nya generarioner Holma! Tack vare min Underbara Farmor Maria Hempälä Holma!!!🙏❤❤❤ Önskar Er alla Guds Rika Välsignelse!! Kärlek i mängd från Eva Holma, Kyrkomusiker, Kompositör,  Konstnär , boende i Dalarna och Sörmland.🙏❤🎶🎹

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna