ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inflyttningslängd Göteborgs Marieberg 1802  (läst 912 gånger)

2018-08-26, 14:10
läst 912 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Söker någon med lite mer erfarenhet av Göteborgs kyrkböcker än vad jag har.


I inflyttningslängden Göteborgs Marieberg B:1 sid 85 kan man i högerspalten se varifrån personen i fråga flyttar in MEN det verkar vara väldigt vanligt att man där angivit "Götheborg". Vet någon om det vid den här tiden var ett vanligt sätt att ange någon speciell församling? Eller innebar det helt enkelt bara att man kom från någon, vilken som helst, församling i Göteborg?


Tacksam för tips annars blir det till att leta.....


2018-08-26, 16:00
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4532
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:40
    • Visa profil
Börja med att kolla Domkyrkoförsamlingen, den var vanligast, missa inte att det finns mycket register i Göteborg som kan vara till hjälp. Annars blir det att leta i andra församlingar, de var dock inte så många vid den tiden.

2018-08-27, 21:23
Svar #2

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej
Finns inflyttningsattesten bevarad ger den ju oftast svaret - eftersom man då får reda på vilken präst som utfärdade den och kanske även uppgift om församlingen. Domkyrkan kallas då ofta Templum Catedrale, tex
H LarsOlof Lööf

2018-08-28, 14:48
Svar #3

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej på er och tack för svar.
Jag känner till registren men si där finns inte gubben med alls. MEN skam den som ger sig.
I utflyttningslängden Domkyrkoförsamlingen 1802 där fanns han med. Att han vid utflyttningen hade en fästekvinna som vid inflyttningen i Marieberg blivit hustru gjorde ju inget (men var gifte de sig...på vägen eller...).
Utflyttningslängden måste ha varit skriven av en oerhört nitisk person. Jag har nog under 35 års forskning aldrig sett en så utförlig längd. Där framgick var han bott, var han var född (jippi), vandel, utbildning mm mm. Fullständigt lysande!! Så nu inser jag att min ana i själva verket kom från Blekinge och vips blev jag mer blekingska än vad jag var innan. Morfars far o mor och bakåt Blekinge och nu också farmors mors farfars far.
Återigen tack för tips och förslag.
/Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna