ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hörberg Nils,sjöman,f omkr 1730,trol. i Mjällby,d. 30/9 1809 i Asarum  (läst 456 gånger)

2001-02-22, 21:36
läst 456 gånger

Rickard Påhlsson

Nils Hörberg troligen född i Mjällby runt 1730, död i Asarum 30/9 1809 ( sägs då vara 77 år) har länge gäckat oss! Vår ana från Mjällby socken gifter sig i Asarum 5/1 1766 med pigan Karin Månsdotter i Asarum, f 4/11 1747 i Trolleboda Asarum, död 1/11 1808 i Asarum. Nils och Karin får i Asarum 8 barn. Av dessa barn är Peter Nilsson Hörberg , f 1/8 1772 Asm, död 13/7 1845 i Thorarp Asarum, vår ana.
 
Vid en annan sökning i Mjällby, fann jag, att den 17/9 1762 dog sjökarlen Nils Hörbergs hustru Chiersta  av barnsbörd, 40 år gammal. Denne Nils (fiskare) och Chiersta Olsdotter av Hörby, vigdes den 11 februari 1761. Nils Michelsson i Hörby borgar. 16/9 1762 föder Chiersta  ett tvillingpar , Per och Gertrud , som hemmadöptes samma dag i Hörby, Mjällby.
 
Är det möjligen så, att denne Nils Hörberg i Hörby flyttar till Asarum och gifter sig med Karin Månsdotter Holmberg? Någon som vet ?
 
I Mjällby föds 1730-1733 , vad jag kan se 11 pojkar  med namnet Nils.
3 st 1730, i Mörby, Hörby och Håsaby.
1731 2 i Hörby, 1 i Mörby och 1 i Ziretorp.
1732 2 i Hörby.
1733 4 st, i Ziretorp, Istaby, Håsaby  och Hörby.
 
Det lutar åt Hörby !

2002-11-22, 16:29
Svar #1

Elisabeth Påhlsson

Nils Hörberg och Kerstin Olasdotter vigs 1761 i Mjällby. Min kusin Rickard har skrivit alla fakta kring dopet av deras tvillingar,Per och Gertrud, födda 1762. Vittnena vid detta dop var:
Per Froms hustru Gertrud
Nils Matssons hustru Gertrud
Nils Olssons hustru Hanna
Måns Olsson dräng
Per Olsson dräng
Anders Persson fiskare i Hörby Mjällby.
 
Ännu ett försök att lösa Nils Hörberg. Kanske kan vittnena vid dopet föra oss vidare.
Med hopp om att någon vet något om vittnena.
Elisabeth Påhlsson

2002-11-22, 18:55
Svar #2

Gunnar Lindstedt

Hej Rickard och Elisabeth
 
Till Elisabeth kan jag säga att Rickard och jag haft kontakt med varandra tidigare i år och konstaterat att vi har gemensamma anor i Nils Hörberg. Vi har dock ännu inte lyckats få fram Nils Hörbergs exakta födelsedata.
Vad gäller tvillingarna Per och Gertrud så är texten i födelseboken lite ”luddigt” formulerad, men jag har kommit fram till följande tolkning (i motsats till vad Elisabeth återgett):
 
”Pehr  frambar hustru Gertrud, Nils Matssons”,  d.v.s Nils Matssons hustru Gertrud bar Pehr till dopet.
”Gertrud hustru Hanna, Nils Olssons”. Jag tolkar detta som att det var Nils Olssons hustru Hanna som bar Gertrud till dopet.
I övrigt har vi samma tolkning.
 
Hälsningar
Gunnar Lindstedt

2002-11-29, 18:38
Svar #3

Elisabeth Påhlsson

Till Gunnar Lindstedt
Tack för Ditt svar. Jag återger bara vad Rickard har skrivit ner. Rickard har läst in dessa vittnen för länge sedan. Kanske finns det fel i tolkningen.
Det som fick mig att skriva var att någon kanske känner igen namnen på vittnen. Ibland är detta ett pussel.Nils Hörberg kanske kan lösas någon gång. Vi håller kontakt.
MVH Elisabeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna