ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Systrarna från Fossala  (läst 683 gånger)

2018-07-29, 08:01
läst 683 gånger

Utloggad Mats Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 11:17
    • Visa profil
Maria Svensdotter döpt 16/4 1671 har diskuterats här förut men jag forskat på henne och hon är min raka släkting. Hennes föräldrar var Sven Jönsson (född 1629 å.u och död i Fossala 1716) och Elin Larsdotter (född 1631 å.u och död 1715 i Fossala).

Maria Svensdotter är gift minst tre gånger och hon nämns som hustru till Jöns Nilsson (h.f.l. Ekebyborna (E) AI:1 (1713-1738)  s.17).
Barnen där har tre olika patronymikon; Samuel syftar på Samuel Jonsson i Kullersbro i Björkebergs sn. Paret saknas i vigselboken men de gifter sig omkr 1694 om man tittar i mantalslängden. Samuel dör i Kullersbro i juni 1701, 39 år gml.

Anders syftar på Anders Ericsson från Tegneby i Älvestad sn. Paret gifter sig där på hösten 1702 och de bosätter sig i Kullersbro fram till våren 1703 när man flyttar till Lilla Skönberga i Normlösa sn. Anders dör i oktober 1704 i Lilla Skönberga. Maria bor kvar där med barnen när hon gifter sig med Jöns Nilsson i slutet av 1706.
Paret bosätter sig i Ullevi i Järstad sn innan man slutligen flyttar till Fossala 1715 (Infl.l Ekebyborna (E) C:3 (1703-1744)  s.563.)

Barnen som föds i Björkeberg sn hittar jag tyvärr inte i kyrkboken där, en bok som är under all kritik vid den här tiden.
Barnen som föds i Normlösa sn är Karin (född 1703) och Kerstin (född 1705).
Barnen som föds i Järstad sn är Samuel (född 1708) och tvillingarna Maria och Nils (födda 1709).

När Sal. Anders Ericssons dotter Helena föds i Normlösa sn finns ett doppvittne; ”Barnets ModersSyster H Anna i Fossala i Ekebyborna sn” med.
Enligt andra forskare så har Maria Svensdotter tre hittade syskon; Carl, Mechtild och Anders. Alla med Patronymikonet Sven. Carl och Mechtild hittar jag i födelseboken men Anders har jag inte hittat.

 Vad gäller modersyster Anna så måste det syftas på Anna Månsdotter född 1664 (å.u), gift 1690 med Olof Larsson och död i slutet av 1706 i barnsäng. När parets dotter Maria föds 15/10 1700 i Fossala så finns "Hust: Maria Samuels i Kullersbro" med som dopvittne (Maria Svensdotter).

Tittar man på Maria Svenssons föräldrar som dör i Fossala vid tidpunkten för inflyttning i Ekebyborna (1715-1716) så borde åtminstone Elin varit gift med en Måns 1664. Vem var denna Måns? Är Elin Larsdotter mor till Anders Svensson och vid vilken tidpunkt var Anders Svensson född?

Jag har även noterat att den nu omgifte Olof Larsson (tidigare gift med Anna Månsdotter) flyttar från Fossala vid samma tidpunkt som Maria Svensdotter och Jöns Nilsson flyttar in.

Jag bifogar en bild när Sal Anders Ericssons dotter Helena föds i Lilla Skönberga.

Mvh
Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna