ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustaf Månsson Pilström, Född 19 dec.1831 ,Ramdala  (läst 796 gånger)

2001-04-26, 02:40
läst 796 gånger

Mona Bergfriedt Touray

Han havde en datter Hilda Sofia Gustafsdotter född 17.04.1867.
Med venlig hilsen
Mona, Danmark

2001-05-01, 01:55
Svar #1

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej Mona!
 
Jag har en känsla av att någon (du?) har frågat om den här familjen förut och att jag har svarat.
Jag känner mycket väl igen Sörensen och Saxkjöbing i alla fall.
Här ska du få veta lite mer om Gustaf.  
Han föddes i Granhult, en by i norra delen av Ramdala socken, som son till avskedade sjöartilleristen Måns Andersson och hans hustru Maria Svensdotter. Han döptes på själva julafton 1831.
Hans föräldrar vigdes den 18/4 1823. Mannens ålder uppges vara 24 år och kvinnans 26, båda ogifta och bosatta i Granhult. Han hade 2 äldre systrar: Annicka f. 1826 20/3 (döpt 24/3) och Ulrika Fredrika f. 1828 9/11 (döpt 15/11). Kanske hade han fler syskon, det har jag inte fördjupat mig i.
Han antogs till båtsman vid Blekinge 1:a båtsmanskompani med nr 198 den 24/7 1849. I rullan från 1856 betecknas han som sjövan.
Han får avsked vid generalmönstringen den 3 juli 1886 efter 36 tjänsteår: Afskedas för ålder. Uppför sig redligt.
Hans rotehemman uppges vara Vinberga nr 44, men i husförhörslängderna är han och hans familj alltid skrivna på nr 40.
År 1850 14/6 får han (utan äktenskap) en dotter, Christina Maria, tillsammans med inhyses pigan Sissa Olofsdotter i Granhult. Denna dotter har han vårdnaden om när han bildar familj 1858 och den 5/11 gifter sig med Anna Brita Pålsdotter från Säby (Ramdala).
Sonen Per Emanuel föds 1862 8/3. (Han flyttar till Karlskrona amiralitetsförsamling 1876 16/3.)
Nästa son, Carl, föds 1864 11/9. Han verkar något äventyrlig, blir båtsman med namnet Berggren (nr 175, också i Vinberga), men rymmer ur tjänsten.
Så har vi dottern, Hilda Sofia, som föder sonen Carl Frithiof Sörensen 1887 2/6, och som gifter sig 1889 14/6 och flyttar till Danmark (Saxkjöbing) 20/8 1889.
Om du vill veta något om hans hustru, Anna Brita Pålsdotter, så föddes hon 28/9 1823 i Säby (nr 69), som dotter till inhyses Paul Appelquist och dess hustru Ingjerd Andersdotter.
I vigselboken för 1858 finns antecknat (i samband med lysningen 23/5): Comp.Chefens skrifteliga och fästeqvinnans moders Enk. Ingjerd Anders(dotters) i Säby munteliga samtycke.
 
Ja, nu har du fått veta lite mer om Gustaf Pilström och hans levnad. Tyvärr vet jag inte när han dog. 1894 är han och hustrun med i Hfl, men i församlingsboken för 1900 kan jag inte hitta någon av dem.
 
M v h
Eva M K

2001-05-01, 08:09
Svar #2

Christian Andersson

Hej Eva och Mona.
 
Nej Eva, jag har ingen känsla av att jag skulle ha läst om det här förut. Dottern Ulrika Fredrika är nämligen min farmors mormor:
 
 
Peter Olsson
född 1 sep. 1831 i Torstäva i Ramdala f. Blekinge l.
död ?
son till Olof Petersson  
och hans hustru Kerstin Jonasdotter  
 
gift 30 apr. 1858 med
 
Ulrika Fredrika Månsdotter
född 9 nov. 1828 i Granhult i Ramdala f. Blekinge l.
död ?
dotter till sjöartelleristen Måns Andersson  
och hans hustru Maria Svensdotter  
 
 
Barn:
 
D Gertrud Maria Petersdotter
född 7 aug. 1858  
död 22 okt. 1859  
 
D Gertrud Maria Petersdotter
född 1 sep. 1860 i Torstäfva i Ramdala f. Blekinge l.
död 11 jan. 1931 i Öljersjö i Lösens f. Blekinge l.
 
S Carl Otto Petersson
född 5 feb. 1863
död ?  
 
S Sven August Petersson
född ?
död ?  
 
S Emanuel Petersson
född 9 okt. 1868  
död ?  
 
D Amanda Petersdotter
född 27 dec. 1871
död ?  
 
Dottern Gertrud Maria gifter sig 1881 med Karl Emanuel Karlsson (1852-1915). De blir torpare i Stubbetorp, Lösen. Du hittar alla deras barn och barnbarn på http://www.genealogi.se/springer.htm
 
Sonen Carl flyttar till Danmark.
 
”Moster Manda” gifte sig aldrig. Hon bodde i en stuga i Björstorp i Ramdala. Stugan står fortfarande kvar där längs vägen.
 
 
En bild ur familjealbumet:
 
 
Stubbetorp sommaren 1947.  
Johan Emanuel Karlsson med hustru Hanna, omgivna av barn och barnbarn.  
Till höger om Johan sitter morbrodern Carl Petersson från Danmark.
Bakom Carl står hans dotter Agnes som var med sin far hemma på besök.  
 
 
Mvh Christian

2001-05-01, 08:23
Svar #3

Christian Andersson

Ett nytt försök med bilden!
 
En bild ur familjealbumet:

Stubbetorp sommaren 1947.  
Johan Emanuel Karlsson med hustru Hanna, omgivna av barn och barnbarn.  
Till höger om Johan sitter morbrodern Carl Petersson från Danmark.
Bakom Carl står hans dotter Agnes som var med sin far hemma på besök.  
 
Mvh Christian

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna