ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pehr Svensson i Bästerna  (läst 750 gånger)

2018-04-18, 08:44
läst 750 gånger

Utloggad Ulf torell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 10:43
    • Visa profil
Är det någon som känner till vad som hände min släkting Sven Pehrsson f 29 aug 1795 död 16 maj 1862. Han var nämdenam och levde i Bästerna Södergård fram till 1830 därefter Bästerna Upbördsgården till 1833. Han var gift med Lisa Pehrsdotter (f 20/12 1793 död 6/6 1866) och hade  sex barn, en pojke Sven Peter och fem flickor. Mellan 1833-1836 flyttade han till Strömhult. Det gamla säteriet styckades då i fyra delar och såldes till bönder. Min förfäder var en av köparna men 1836 händer något. Sven blir plötsligt av med gården och står nu inte skriven som ägare utan som dräng, strax efter flyttar familjen till Rydaholm och står där som inhysta. Kan han ha spelat bort gården, gått i borgen gör fel personer ? Om någon har någon information om vad som skett är jag tacksam om ni kan dela med er.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna