ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gunnil Nilsdotter f.1811.01.04 på Tjärö Åryd död 1877 06.01 på Ekö Hällaryd  (läst 490 gånger)

2004-07-01, 20:45
läst 490 gånger

anders faxe

Hej kära läsare.
Forskar på min morfars sida. Jag undrar om någon kan ge mig upplysningar om Gunnil Nilsdotter f.1811.01.04 på Tjärö,Åryd  och död 1877.06,06 på Ekö, Hällaryd.  Gunnil var hustru till Kronolotsen Nils Pehrsson .,f 1819.
Det jag undrar över är vilka som var Gunnils föräldrar. Var dom var födda och vilkeet år samt vad dom livnärde sig på.
Kul om någon vet.
Tusen tack.
Med vänlig hälsning Anders Faxe

2004-07-03, 10:01
Svar #1

Arne Olsson

Hej Anders!
Gunnil Nilsdotters far var bonden på Tjärö Nils Svensson, f. omkring 1775 i Bräkne-Hoby (har ej kollat födelseboken), död på Tjärö, Åryd, av bröstsjukdom 1830-05-16.
 
Gunnils mor var Signe Persdotter, f. 1778-03-18 på Tjärö, Åryd, död 1863 på Tjärö. Hennes föräldrar var bonden på Tjärö Pehr Truedsson o.h.h. Sissa Pehrsdotter.
 
Nils Svensson och Signe Persdotter gifte sig i Åryd 1808-04-01 och jag känner till 12 barn, varav Gunnil var det tredje.
Mvh, Arne

2004-07-03, 21:40
Svar #2

anders faxe

Hej Arne
tackar dig ödmjukast för informationen.
Jag skall ge dig lite information om Matts Söderberg-Olsson och om hans söner.skall ta reda på lite grundfakta från min mor. skriver in informationen på Söndag 4/7-04 på em .
Ha en br kväll
Mvh Anders Faxe

2004-07-12, 11:15
Svar #3

Arne Olsson

Hej Anders!
Nu har jag hittat födelseuppgiften för bonden på Tjärö Nils Svensson. Han var född 1777-08-11 i Bårabygd, Bräkne-Hoby, och son till bonden där Sven Månsson o.h.h. Märta Abrahamsdottewr. Modern var född på Bjärnö i Åryds socken, och dit hade Nils Svensson kommit i ungdomen. Nils Svensson anlitade senare som dopvittne för sina barn en fiskare Nils Persson på Vagnsö o.h.h. Inga Svensdotter. Denna Inga var enl. lysningsnotisen klart dotter till Sven Månsson i Bårabygd.
Mvh, Arne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna