ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elin Påfelsdotter døbt 17 December 1710  (läst 645 gånger)

2018-02-07, 00:44
läst 645 gånger

Utloggad Ole Thyge Plannthin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 00:32
    • Visa profil
    • oleplannthin.dk
Jeg forsker i mine fjerne aner i Förlösa. Mere konkret Hindrick Påfelsson, der blev født 1689 som søn af Påfel Börjeson i Ugglerum og døde samme sted 21. december 1760. Dette fremgår af mine registreringer: http://oleplannthin.dk/TNG/getperson.php?personID=I28994&tree=tree1


Han var sandsynligvis den eneste i familien i Ugglerum, der overlevede pesten 1710-1711. Jeg prøver derfor at skrive om familiens historie.


Hans far Påfel Börjesen døde af pest og blev begravet den 27. november 1710.

Förlösa Död- och begravningsbok C:2, side 181 (pag 779)
1710 No 184, Samme Gång (Dom 1 Adventz Søndag d 27 9br) Bonde Påfel Börjeson i Ugglerum eflr efter sig änka och 6 barn, 52 år gamal


Enken Lizabeth Svensdotter 19 dage senere den 16. december 1710. Og sammen med hende bliver 5 børn begravet. Hun var blevet enle med 6 børn, så kun et af børnene overlever hende. Det må være Hindrick Påfelsson. Han overtager faderens gård i Ugglerum i henhold til mantal. Han er min 5*tip oldefar.

Förlösa Död- och begravningsbok C:2, side 185-186 (pag784-785)
1710 No 289, S Dag (d 16 Decemb) Påfel Börjeson Hustru i Ugglerum 31 år
Nr. 300 Hendes städson Lars 16år
Nr. 301 Hendes datter Anna 13år
Nr. 301? och i samme graf Hendes Son Börje 11år
Nr. 302 och i s. graf Sons Anders 7år
Nr. 303 och i s. graf Sons Nils 2 1/2år


Helt forunderligt bliver hendes barn Elin døbt dagen efter, den 17. december 1710. Jeg vedhæfter kopi af dåbsregistreringen, som jeg læser således:

Förlösa Födelse- och dopbok C:2, side 77 (pag 680)
1710, Die 17 Decemb confirmeredes i prästegården af pastore Loci Påfal Börjesons och Lizabeth Svensdotters barn i Ugglerum som någre dager föer föddes och döptes i nödsfall af en ärlig Bonde och kallades Elin, faddrar vare änka Hust Anna Jöns i Ugglerum item Hendes dotter Jön Person i Transgiärde och Per Larsons äldste Son i Måseboo. detta Barns föräldrer och alle des Syskon dödde dagerna före af pesticontion


Jeg undrer mig over, om denne datter født og døbt mens pesten huserede i Föllösa overlevede. Jeg har forgæves søgt efter om hun blev begravet i den efterfølgende periode.


Måske kender nogen til hendes historie?


De bedste hilsner
Ole


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna