ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Krubbe  (läst 730 gånger)

2018-01-28, 12:05
läst 730 gånger

Utloggad Ann-Sofi Cullhed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:36
    • Visa profil
Jag har en anfader, Olof Krubbe, som omnämnts på Anbytarforum i samband med frågor om hans ättlingar. Min fråga rör dock Olofs anor. Han bör vara född före 1520. 1533-1551 bor han på Vrånganäs i Gårdveda socken, Aspeland härad. Möjligen hade han bröder med samma släktnamn - Per och Erik, båda i Gårdveda på 1550-talet - men de kan också vara söner. Jag vet inte om det är möjligt att komma vidare bakåt i tiden så långt tillbaka. Namnet är ju ovanligt - soldatnamn, gårdsnamn? Har sökt i medeltidsbrev utan framgång. Har också sökt i Ortnamnsregistret, och där hittade jag Krubbeudd, en udde i Gösjö , Byarum, i Tveta socken. Tveta och Gårdveda är grannsocknar - kan Olof ha kommit därifrån? Olof från Krubbeudd > Olof Krubbe. Eller gården Krubbetorp i Älghult - det ligger kanske också ganska nära? Tycker att det verkar plausibelt, men kan inte belägga det. Jag vet inte ens hur det skulle gå till då det ligger så långt tillbaka i tiden. Känner någon till Olof Krubbe, eller har tips på hur man kan komma vidare?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna