ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Står aldrig födelseort/datum i HFL från Landskrona?  (läst 1501 gånger)

2018-01-06, 14:28
läst 1501 gånger

Utloggad Åsa Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 19:40
    • Visa profil
Jag söker efter Hans Ahlströms anfäder. Han har varit bosatt i Landskrona och sedan i Barsebäck. Enligt husförhörslängder från Landskrona bör han vara född 1762-64. se tex HFL 1792 norra roteln. sida 225 uppe till vänster. Det står varken födelsetid eller ort. De är inte så detaljerade precis. (inte heller i Barsebäcks böcker) Jag vet då inte var han är född men har chansat och kollat genom böcker med födda under 1762-64 i Landskrona och tror jag hittat tre Hans. Men jag undrar bör pappan ha samma efternamn, de brukar ju ta sin pappas förnamn som efternamn men Ahlström är ju inget sådant namn? Kan någon se om det står någon pappa som heter Ahlström i de tre födelsenotiserna? de är på sidan 127 längst ner till vänster, dock osäker om det står måns eller hans där. De andra två är på sidan 115,116, 141. Tacksam för hjälp  ;D

2018-01-06, 14:51
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15336
  • Senast inloggad: 2024-05-01, 12:58
    • Visa profil

2018-01-06, 15:45
Svar #2

Utloggad Åsa Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 19:40
    • Visa profil
Ja den har jag sett innan. Har uppgifter från fruns sida längre bak i tiden än för Hans.
Inget svar på din fråga men här diskuteras Hans Ahlströms hustru. https://forum.genealogi.se/index.php?topic=73966.0

2018-01-07, 18:05
Svar #3

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1531
  • Senast inloggad: 2024-05-01, 10:46
    • Visa profil
Åsa,

Lösningen kan finnas på Landskrona museum - om Hans Ahlström lärt till murare i Landskrona. På museet finns :
Citera
Murare    Landskrona    Murargesällerne i Landskrona    Landskrona museum    A 58-VI-X, XIV-XVI    1777-99, 1753-1876, 1759-1877    Skråordning. Sjukkassebok, Gesällåda (tillsammans med timmermännen). Protokoll. Räkenskaper. Handlingar.

Det är möjligt att då han skrivs in i skrået i Landskrona som lärling (säkerligen), gesäll (möjligen) eller mästare (troligen inte) så har hans börd styrkts via bördsbevis (d.v.s. att han var född äkta och vem hans föräldrar var). Oftast skrivs dessa uppgifter in i protokollet.

Lycka till!

/Paul

PS!

Ser också att en del skråhandlingar hamnat i Stockholm:

Citera
Murare    Landskrona    Murareämbetet    Nordiska museet    Murareämbetet i Landskrona    1756-1846    Protokoll, in och utskrivningsbok(lucka 1817-1838), handlingar.

2018-01-10, 08:30
Svar #4

Utloggad Åsa Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 19:40
    • Visa profil
Du menar på museet? Det finns inte digitalt?


Åsa,

Lösningen kan finnas på Landskrona museum - om Hans Ahlström lärt till murare i Landskrona. På museet finns :
Citera
Murare    Landskrona    Murargesällerne i Landskrona    Landskrona museum    A 58-VI-X, XIV-XVI    1777-99, 1753-1876, 1759-1877    Skråordning. Sjukkassebok, Gesällåda (tillsammans med timmermännen). Protokoll. Räkenskaper. Handlingar.

Det är möjligt att då han skrivs in i skrået i Landskrona som lärling (säkerligen), gesäll (möjligen) eller mästare (troligen inte) så har hans börd styrkts via bördsbevis (d.v.s. att han var född äkta och vem hans föräldrar var). Oftast skrivs dessa uppgifter in i protokollet.

Lycka till!

/Paul

PS!

Ser också att en del skråhandlingar hamnat i Stockholm:

Citera
Murare    Landskrona    Murareämbetet    Nordiska museet    Murareämbetet i Landskrona    1756-1846    Protokoll, in och utskrivningsbok(lucka 1817-1838), handlingar.

2018-01-10, 09:33
Svar #5

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1531
  • Senast inloggad: 2024-05-01, 10:46
    • Visa profil
Ja, så trist är det. Muséer tenderar betrakta sina arkivhandlingar som artefakter och är inte över sig glada att få dem filmade. Det blir bara ett skäl mindre för någon att besöka muséet och antal besökare är det som gäller.

Jag ser i mtl 1789 för Landskrona stad, kvarteret Snäppan N:r 11, att där bor en murmästare Hartwig Dümling som har en gesäll Ahlström. Det är väl troligt att det är han.
I mtl 1788 har han en gesäll Ahlgren. Kan ju röra sig om samma person som felskrivits.
I mtl 1787 har han ingen gesäll och ej heller någon lärling Hans.

Då kan vi dra några slutsatser.

1. Han har sannolikt inte varit lärling hos Dümling - i vart fall inte i direkt anslutning till att han blev gesäll.
2. Om han varit lärling i Landskrona så är det hos en annan murmästare. Leta igenom mantalslängden säg 1786 och se om du hittar någon annan murmästare. Dümling var den förste jag stötte på när jag började leta från början av staden.
3. Finns ingen annan murmästare, eller de som påträffas varken har gesäll eller lärling som passar in till namnet, då är det ett mycket starkt indicium för att Ahlström kommit till Landskrona som gesäll och således gått i lära någon annanstans.

Han bör finnas med i den inskrivningsbok för gesäller som förvaras i Landskrona och då bör där också stå varifrån han kommit då han skrivits in (och i bästa fall ännu mer uppgifter om honom).

/Paul


2019-02-09, 19:42
Svar #6

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 18:44
    • Visa profil
Synd- Vore så värdefullt för oss som är intresserade att kunna ta del av det via datorn.. Jag har själv en David Herfurth. Han o hans hustru fick en dotter Elisabeth i Köpenhamn  , Fredriks Tyske Kirke 17400428.  .  De bodde i Stafsinge i Halland 1762 om jag inte ser fel. men enligt detta  https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0006226_00192#?c=&m=&s=&cv=191&xywh=3406%2C2172%2C2573%2C1637   så verkar han ha varit i Landskrona..SÅ kan ni hjälpa mig med min anfar, så är jag så tacksam.
Det dumma är att för väldigt många år sen,  så tror jag att jag  fick fram att han varit i Landskrona. tyvärr har källangivelse  i  min dokumentation  blivit bättre med åren. Tyvärr skrev jag inte det då. Så det enda jag vet är att de fick en dotter i Köpenhamn. De dog i Stafsinge i Halland, och deras son Petter  Davidsson ( kallad Ljunggren , dog i Karlskrona )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna