ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning  (läst 726 gånger)

2018-01-03, 16:48
läst 726 gånger

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:04
    • Visa profil
Hej.
Jag skulle behöva lite läshjälp med vad döttrarna heter, framföra allt den första. Om det står Börta, blir jag lite konfunderad, eftersom hon står som död 1742. Bu är från när pappan Richard Andersson som dör 1774-01.
Jag kan tyda gifta döttrarna Anna, Maren, Annika, sen står sonen Börje och sist står dottern Johanna, båda med nya frun Hedvig Sörensdotter.
Tacksam för svar.
Anna-Lena Benzia :)
Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

2018-01-03, 18:11
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4533
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 17:42
    • Visa profil
Jag tycker det ser ut som Britta, men Börta dog väl ung så hon skulle kunna bli ersatt av en ny Börta.

2018-01-06, 11:38
Svar #2

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:04
    • Visa profil
Man får väl anta att dottern heter Brita, :-\  även om hon inte finns med i födelseboken, där finns vissa glapp, ex under sommaren 1744. Hon skulle kunna vara född mellan Hans (2/7 1743) och Anna (26/9 1745). Hon står även med i mammans, Johanna Andersdotter bouppteckning och på båda platserna före Anna, så hon borde vara äldre än Anna.
Tack för läshjälpen.
MVH
Anna-Lena


Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna