ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bönder i Mo nr 2  (läst 783 gånger)

2017-12-26, 18:08
läst 783 gånger

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
Läser i Mohlunds bok om Helgum och bönderna på Mo 2 och undrar om någon har koll på vad som gäller för nedanstående "problem":

1543-1589 finns Per Persson i Mo 2
I texten på sid 312 skrivs att "Tveksamt om det är samme Per Persson hela tiden, antagligen far och son"

Nästa bonde i Mo 2 tiden 1590-1618 heter "PER ERSSON"

Finns ingen notering om far till denna Per och jag funderar på om det kan vara en felskrivning av namnet?
Skall även denna Per Ersson egentligen heta Per Persson??
Eller skall jag tolka det som att dessa två Per inte har någon släktkoppling??

Hittar i text på sid 308 en "Per Ersson i Mo 1558..." men ingen koppling till Per Ersson ovan. Åldern kan inte stämma?

Hittar ingen "Eric" i Mo som skulle kunna ge patronymikon Ersson.
Men Per Ersson i Mo 2 kan ju vara inflyttad och inte arvtagare till fadersgård.

Hittas ingen förklaring/koppling så betraktar jag det som två olika familjer.
Någon som forskat på dessa två familjer?

Tack på förhand
Gunilla Gregnert


2017-12-26, 22:20
Svar #1

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:02
    • Visa profil
Det enda råd jag kan ge dig Gunilla är att studera mantalslängderna för denna tid. Dessa är antagligen den enda källa som författaren till boken har haft. Mantalslängderna är ju lite mer summariska men stämmer patronymikonerna så kan man tänka att det är far och son osv. Men det finns även en fara att en och annan måg smyger sig in där, namnvariationerna var ju inte så stora.

2017-12-27, 10:23
Svar #2

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 900
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 21:29
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Mitt råd är att inte ens försöka gå längre tillbaka i tiden än till cirka 1650. Det blir alldeles för mycket gissningar och önsketänkande. Möjligen om man hittar ett mycket ovanligt namn så kan man kanske länka en far till en son, men för vanliga namn som Erik, Per och Olof är det stor chans att man länkar ihop fel personer.


Molunds bok innehåller en del konstigheter för denna äldre tid. Till exempel anger han en del bönder som inte återfinns i mantalslängderna och han anger inte sin källor, så det går inte att verifiera.

2017-12-27, 12:36
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:40
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
En möjlighet är att jämföra 1589 och 1590 års skattelängder (det brukar finnas två: tionde- och kotalslängder) och se om det finns någon Per Ersson i någon annan by innan han framträder första gången i Mo. Hittar ingen sådan i Helgum i alla fall. Jag tror inte heller att företrädaren Per Persson är två personer eftersom det i 1589 och 1590 års kotalslängder fanns just två, varav en var knekt. 1591 fanns bara en, kanske den äldre (fadern?), och 1592 hade denne efterträtts av en Erich Persson som kanske är son till Per Persson d.ä. Per Ersson i Mo fanns redan i 1587 års tiondelängd. Jag tror inte att man behöver förutsätta något släktskap alls. Jag tror helt enkelt Per Persson och Per Ersson är bönder på två olika gårdar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna