ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föräldrar till Elisabet Abrahamsdotter 1694  (läst 936 gånger)

2017-11-05, 14:13
läst 936 gånger

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
Enligt uppgift på Disbyt och andra släktsidor skall Elisabet Abrahamsdotter vara född i Holmstrand Helgum 1694

Hennes far skall vara Abraham Abrahamsson f 1637 i Holmstrand 1 Helgum
och hennes make är Nils Abrahamsson f 1689-03-09 i Helgum

Abraham Abrahamsson f 1637 finns enligt Harry Mohlund "Helgum Byar och gårdar" i Mo nr 1 (sid 312) och där föds 8 barn men ingen Elisabet. Som jag tolkar det så bor familjen i Mo 1694 men Elisabet skall vara född i Holmstrand?

Var kan det finnas uppgift om att Elisabet har Abraham Abraham f 1637 som far?
Hittar ingen Elisabet i Helgum Födelsebok och Husförhör och Vigselbok Helgum saknas för perioden.
Får inte fram någon bouppteckning efter Abraham f 1637 och dör 1717 i Helgum

Har någon forskat på denna Elisabet f 1694?

Hälsning
Gunilla Gregnert

2017-12-23, 20:32
Svar #1

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 900
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 21:29
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
1694 finns tre Abraham i Helgums mantalslängd: Abraham Nilsson i Helgum, Abraham Abrahamsson i Mo och Abraham Eliasson i Västby. Ingen av dem har en känd dotter som heter Lisa.


Jag tror du ska lita mindre på Disbyt och mer på din egen forskning.


Nu har jag tittat lite mer på detta och fadern skulle kunna vara Abraham Abrahamsson i Mo. Första dottern döptes till Karin som skulle kunna vara efter mormor och andra dottern till Malin efter farmor.


2018-01-01, 16:41
Svar #2

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
Tack för svar

Tror jag lämnar denna Elisabet då jag inte lyckas bekräfta hennes existens.

Skall se om det "stör" mitt släktträd - om inte så spar jag denna denna korr som ett dokument i pärmen.

Tack igen för din tid och hjälp

Hälsningar Gunilla

2018-01-02, 11:20
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 08:51
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag skulle inte lämna henne. Tyvärr saknas faddrarna för första barnet 1720, men 1727 var Anders Abramsson i Mo fadder för dottern Karin. Han kommer från Mo 1. Dessutom hustru Brita i Mo som skulle kunna vara Brita Abrahamsdr g m Johan Persson från Mo 4, Brita är också från Mo 1 (På Mo 1 heter hon Dordi, på Mo 2 Märitta, på Mo 3 Anna, på Mo 5 finns ingen hustru, på Mo 6 Brita, men hon var 66 år gammal, och på Mo 7 Kierstin). Och en Stina?, Anna?, Sara? Johansdr i Mo, kan vara Britas dotter. 1729 är Jon Ersson och en hustru Brita på Guxås 2 faddrar. Brita är ganska säkert dotter till Sara Abrahamsdr fr Mo 1, g m Gabriel Andersson på Rådom 1. Detta tillsammans med omständigheten att dottern Karin kan ha fått namn efter sin mormor på Mo 1 känns säkert, Elisabet är från Mo 1, dotter till Abraham Abrahamsson ohh Karon Jonsdr.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna