ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Korpral Petter Öyegren - Västgöta kavalleriregemente, Livkompaniet  (läst 786 gånger)

2017-10-28, 23:18
läst 786 gånger

Utloggad Robert Nilsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 15:20
    • Visa profil

Min anfader Anders Gravander blev korpral i Västgöta kavalleriregemente för tredje korpralskapet i Livkompaniet år 1714, istället för den tidigare korpralen, Petter Öyegren, som var fången.

I generalmönsterrullan år 1719 hittar jag mer information om den tidigare korpralen, Petter Öyegren. Där finns mer information om vad som hänt honom, men jag har svårt att tyda texten. Det skulle vara intressant att få veta vad han hade råkat ur för och var han var fången. Jag är mycket tacksam om någon kan hjälpa mig att tyda texten.

2017-10-29, 07:52
Svar #1

Utloggad Peter Hansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 12:39
    • Visa profil
Hej Robert.
Jag läser:


" 1:a Corporal Petter Öijegren 
warit fången i danne-
mark i Stället warit
tienstgiörande

1:a Corporal Jonas
Normark...." o.s.v


Till höger anges för Petter Öijegren : " Corporal Öijegren får afskied "


Mvh
Peter Hansen

2017-10-29, 09:56
Svar #2

Utloggad Robert Nilsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 15:20
    • Visa profil

Tusen tack, Peter!

Då stämmer mina tidigare misstankar, förmodligen var han en av dem som ingick i Stenbocks armé och som hamnade i fångenskap i Danmark efter kapitulationen i Tönningen i maj 1713.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna