ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kråkenäs Brossagård  (läst 862 gånger)

2017-10-23, 14:44
läst 862 gånger

Utloggad Hans Samuelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 14:20
    • Visa profil
Min morfars anor kommer från Kråkenäs Brossagård, senare Östregård, så långt tillbaka som kyrkböckerna finns. Min äldsta anfader, som jag hittat heter Elias Bengtsson, död 1727 på Kråkenäs Brossagård. Tack vare Lars-Åke Stenemo, som gjort en imponerande inventering av Gårdsbys befolkning, har jag kommit tillbaka ytterligare två generationer till Gumme Broddson, som enligt Stenemo dog omkring 1650 på Kråkenäs Brossagård. Nu gissar jag att Gummes far måste heta Brodd och antagligen har gett namn åt Brossagården. Det finns visserligen en Brodd Jönsson, sonson till Gumme och kusin med min ana Elias Bengtsson, men jag antar att gården fick sitt namn tidigare.

Vet någon något om Gumme Broddsons far?

Har sett i något inlägg på detta forum att en Brodd Nilsson har nämnts, men jag gissar att detta avser Brodd Jönsson. När hans hustru Marta Jönsdotter dör 1714 står hon nämligen upptagen som "Nämndeman Brodd Nilssons hustru" i dödboken.

2018-02-23, 01:00
Svar #1

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 22:24
    • Visa profil
    • www.stenemo.net




Nämndemannen som blev änkling var Brodd Jönsson. Sonen Nils Broddsson hade avlagt nämndemannaed redan 1704-02-03 och det är uppenbart att det blivit en förväxling i faderns patronymikon. Någon nämndeman Brodd Nilsson existerar inte.


På frågan om vidare förfäder har jag lite noteringar under "oforskat". Det är osäkra uppgifter jag tills vidare inte vill sprida på nätet. Kontakta ig via epost så kan vi hjälpas åt att titta på dem.
MVH
Lars-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna