ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Härkeberga (C) AI:2 (1766-1790) Bild 21 / sid 16 och Härkeberga (C) C:1 (1690-1777) Bild 42 / sid 77  (läst 992 gånger)

2017-10-21, 23:11
läst 992 gånger

Utloggad Eva Engström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 00:01
    • Visa profil

Jag är behov av läshjälp och tolkning om det är troligt att jag är på rätt spår.

Jag söker uppgifter Om Margta Jansdotter som jag med säkerhet hittar i Långtora (C) AI:6 (1786-1790) Bild 36 / sid 30 längst ner under Sandängen. Där står hon som född 1763 i Härkeberga och flyttad till Långtora 1772 från Härkeberga.


I Härkeberga finner jag bara en Margta med en far som heter Jan men då är hon född 31 mars 1751 Härkeberga (C) C:1 (1690-1777) Bild 42 / sid 77. Jag har svårt att läsa ut mammans namn och orten/byn. Även faddrarna är jag intresserad av men kan inte läsa ut dem. Jag har möjligen hittat henne på Härkeberga (C) AI:2 (1766-1790) Bild 21 / sid 16 femte raden. Men på denna sida behöver jag läshjälp och koppling till sidan i C:1, om det är samma personer.


Är det troligt att födelseåret kan skilja så mycket mellan noteringen i Långtora och i Härkeberga? Det handlar om 12 år skillnad.




2017-10-22, 12:50
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Eva!

Om du istället för att gå direkt till en födelsebok i en annan församling försöker följa Margta (som även kan kallas Margareta, Margreta eller Greta) bakåt i Långtoras kyrkböcker, är chansen betydligt större att du hittar rätt person också i födelseboken.

Margreta Jansdotter gifte sig 1782-10-24 med ängsvaktaren Carl Carlsson vid Sandängen (Långtora C:2, s 24). Vid den tidpunkten hittar man även paret i husförhörslängden (Långtora AI:5, s 569), där Margreta också uppges vara född 1763.

Ytterligare några år tidigare, 1775,  hittar man i Långtora by en Greta Jansdotter som uppges vara född i Härkeberga 1763 (Långtora AI:5, s 465). Även födelsedatum anges men är lite svårtolkat beträffande månadssiffran - det ser dock ut att stå 24/6.

I det läget är det förstås lockande att se om det finns någon tänkbar kandidat i födelseboken. Och det visar sig då att det faktiskt var en Greta Jansdotter som föddes, inte den 24 juni men den 24 maj (Härkeberga C:1, s 89).

Något avgörande bevis för att det är rätt Greta Jansdotter finns dock ännu inte, även om det ser lovande ut.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2017-10-22, 14:37
Svar #2

Utloggad Eva Engström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 00:01
    • Visa profil
Tack Hans Olof!
Jag var uppenbart inte riktigt pigg igår. Jag hade hittat samma sidor som du men tolkade dem annorlunda och framförallt fann jag inte Greta Jansdotter i födelseboken trots att jag tyckte mig granska sidorna många gånger...


Det är rätt spår för en av faddrarna är från Sandängen, dit hon kommer som 9 åring. Jag har svårt att tolka födelseboken men har kommit fram till Lilla Värsta och verifierat det i husförhörsboken. Men vad heter modern? Kerstin xxdotter?Namnet återfinns också i husförhörsboken AI:2 sid 41 som överstruken hustru. Och sen vad heter faddrarna? Särskilt Pigan xx uti Sandängen?
(Härkeberga C:1 sid 89 24 maj)  Mamman dör tydligen och Margta/Greta flyttar till Sandängen. Får spontant en känsla att mamman har en koppling till Sandängen utan att jag riktigt ser det.


Tack för din hjälp!


Eva

2017-10-22, 15:58
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Modern heter Cherstin Andersdotter. Jag lade också märke till pigan Brita i Sandängen bland dopvittnena men kände mig osäker på om det var samma Sandängen som avsågs. Fast Härkeberga och Långtora tillhörde ju samma pastorat, så det är väl ganska rimligt att prästen skrev ortnamnet utan att markera att det tillhör en annan socken.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2017-10-22, 16:51
Svar #4

Utloggad Eva Engström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 00:01
    • Visa profil
Tack Hans Olof!
Nu ska jag försöka klara fortsättningen själv! Det är ju pigan Brita Nilsdotter som står närmast Greta på Sandängen. Känns mycket rimligt!
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna