ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flodin Gustaf Lorentz (Bleking)  (läst 987 gånger)

2001-10-06, 11:31
läst 987 gånger

Lars Handberg

Söker uppgifter efter Gustaf Lorentz Flodin. Enligt dödboken för Jälluntofta sn. (Småland) skall han vara född ca.1714. Var ?
 
På ett besök på krigsarkivet kunde jag finna honom under Jönköpings regemente GM-rulla för 1739 under majorens kompani Rustmästare Gustaf Flodin 27år, 3års tjänst, Bleking.
 
Finns det någon som sett honom omnämnd i någon socken?
Eller har någon ledtråd.

2002-04-16, 01:35
Svar #1

Utloggad Roger Flodin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2018-11-05, 12:22
    • Visa profil
Hej Lars.
Fortfarande ett intresse av G L Flodin?
Mvh
Roger

2002-04-16, 16:58
Svar #2

Lars Handberg

Hej Roger!
 
Jag är fortfarande mycket intresserad av uppgifter om G L Flodin för tiden innan han flyttar till Jälluntofta.
 
Hälsningar
Lasse

2002-04-22, 00:34
Svar #3

Utloggad Roger Flodin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2018-11-05, 12:22
    • Visa profil
Hej Lars.  
Uppgifterna som jag har är i andra person.
Jag har åter varit i kontakt med personen och han har tyvär raderat vår person i sin databas, efter som han kom med när han letade efter en annan person.
Men enligt dom uppgifter jag fick av honom är:
han är född 1714 inga datum, död 17850507, begravd 17850513 och gift 17510224 i Jälluntofta.
Körde honom mot family search och han finns där,
samt deras barn.
Hoppas att det var någet att bygga vidare på?
 
Ps. jag håller att lägga upp ett register på alla som jag hittar och som heter Flodin(för 1850).
Om ovanstående uppgifter inte stämmer så hoppas jag att du vill sända ett mail till mig.
Mvh
Roger

2002-04-22, 21:43
Svar #4

Lars Handberg

Hej Roger!
 
Tack men dom uppgifterna har jag sedan tidigare.
Det är alltså tiden före 1736 som jag är intresserad av. Han tar tjänst på Jönköpings regemente som rustmästare 1736 och benämns som Bleking. Eftersom han var rustmästare 1736 borde han varit på ett regemente i Blekinge tidigare.
Han kan också ha tagit sig namnet Flodin i samband med tjänsten på Jönköpings regemente.
 
Det enda spår jag lyckats nosa upp är en Elias Flodin som skall ha varit artellerikapten i Blekinge men han har jag aldrig funnit något om.
Är detta någon som du känner till?
 
Eller har du någon annan Flodinare i Blekinge som skulle kunna vara fadern omkring 1714?

2002-04-23, 00:45
Svar #5

Utloggad Roger Flodin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2018-11-05, 12:22
    • Visa profil
Hej Lars.
Återkommer snarast. är på jobb i danmark denna vecka.
Roger

2002-04-23, 02:26
Svar #6

Utloggad Roger Flodin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2018-11-05, 12:22
    • Visa profil
Hej igen Lars.
Sitter på jobbet och natten är lugn, pengarna tickar:-)
Jag kom att tänka på att jag har en person som jag än inte har synat och som borde vara årsbarn med vår person.  Jan Jacob Flodin, Amiralitetsförsamlingen Karlskrona.
Namnet Lorentz har jag inte sett tidigare bland mina Flodinare. Han är vad man kan se, gift med en kvinna som kommer från de bättre stånden. Varför han borde ha en bättre familjebakgrund.
Flodinare i den övre skicket runt Jönköping, så rekomenderar jag dig söka på den västra sidan av vättern samt prästfamiljer.
Det finns några andra orter som namnet Flodin existerar på den tiden,(Blekinge) Asarum + Tving
Lycka till och jag håller mina blå öppna ang. Lorentz.
Mvh
Roger

2002-05-06, 11:23
Svar #7

Björn Flodin

Hej Roger och Lars!
Jag har följt era diskussioner och blev mycket nyfiken på om någon möjligen vet vilka som var föräldrar till soldaten
 
Flodin Johan Fredrik f. 1766-03-06, d. 1845-08-10 i Örby (P), gift med Freding Anna Caisa f. 1760-01-09, d. 1858 i Örby.
 
Detta är en tidig anfader och spåren bakåt slutar dessvärre i Örby med att bokföringen gick förlorad i en kyrkobrand.  
 
Kanske någon kan hitta ett nytt spår.
 
Tacksam för all hjälp.
Björn

2002-05-06, 22:55
Svar #8

Lars Handberg

Hej Björn!
 
Tyvärr några uppgifter om detta har jag inte.
Finns dock en prästsläkt Flodin i Skaraborgs län.
 
Anders Flodin f. 9/12-1715 i Gökhem d.23/2-1786 i Gökhem. Komminister i Börstig Skara stift. Gift med Christina Salander 1744.
Fick dottern Hanna gift med Jonas bosatta i Nolgården, Remmen.
 
Anders var son till Andreas Magni Flodin (d.1745) komminister i Gudhem Skara stift
 
Har inte kollat upp dessa något mera.
Alla uppgifter tagna ur Skara stift herdaminne.
 
Hälsningar
Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna