ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-07  (läst 3446 gånger)

2004-10-27, 22:21
läst 3446 gånger

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Tja, Mats Hedell, vad ska man säga?
Du smickrar mig så man nästan rodnar, och det är ju väldigt länge sedan man gjorde (rodnade), men - tyvärr - så har jag inga egna framtagna forskarrön om de yngre Nirviä. Jag har inga kopplingar till dem och har därför inte lagt ned någon energi på att försöka klura ut mera i den släkten.
Däremot är jag tämligen säker på att det finns andra Övertorneåforskare som har hamnat där, i den släkten, och det är bara att hoppas på att någon av dessa forskare läser dina funderingar.
Jag tycker personligen inte att det är någon id? att svara något kring dylika spörsmål, om jag inte har något att tillföra i ämnet.
Den där Hindrik Persson Alainenpää känns aningen bekant.... möjligen (?).... men jag vet inte om jag har någonting att ta på. Jag härstammar inte från honom i vart fall.
F.ö. så känner jag mig generellt lite tryggare inom Hietaniemi än jag gör i Övertorneå. Det har bara blivit så.
 
Mina rön får man ta för vad de är. Jag erbjuder en del av det jag på olika vis har framforskat och sammanställt sedan jag började med lokalhistorisk forskning 1972. Allt är säkert inte alldeles korrekt, men är jag själv tveksam, så brukar jag ange detsamma. Därefter är det upp till mottagaren att själv bedöma trovärdigheten i uppgifterna. Och kolla upp mot befintliga arkivkällor allt efter eget intresse. Jag kan aldrig på fullt allvar påstå att det var si och så... utan jag gör endast ett antagande, en tolkning av källorna, vilka jag tolkar att det kan ha varit just si eller så....
Luddigt?
Ja, det är det verkligen när man ska försöka sig på att vetenskapligt fastställa släktskap ur befintligt källmaterial från 1500-, 1600- och många gånger även från 1700-tal.
 
När det gäller Mickel Jönsson Mattila f. ca 1650 d. 1720/21 (som jag själv härstammar ifrån på fem olika sätt), så har jag på goda grunder (enligt mig själv) antagit honom vara son till företrädaren å Mattila hemman i Ala Kuivakangas by åren 1645-1683, Jöns Mickelsson Mattila f. ca 1615 d. möjligen 1683. Jöns var landsknekt 1631. Han var gift med Margeta Hindersdotter, som av allt att döma var dotter till bonden Hindrik Olofsson Mattila. Jöns var sannolikt måg här.
Men vidare anor på Jöns Mickelsson har jag inte. Däremot har min gamle vän Erkki Wahlberg teorier om att Jöns var bror till Anders Mickelsson Keksi, skalden, ni vet, och sannolikt son till den Mickel Mickelsson, f. ca 1585, som 1623 utskrevs till landsknekt för Mattila hemman, till ett krig han knappast återkom ifrån. Synes aldrig ha varit husbonde å gården. Mickel tolkas såsom son till Mickel Joensson Kurittu f. ca 1560 d. ca 1613, bonde fysiskt sannolikt i Kaulinranta men är skattskriven under Kuivakangas till 1606. Det är möjligt att denna Kurittu gård kan ha legat i Soukolojärvi, eftersom Mickel Joenssons uppenbara änka Elin verkligen var bosatt i just Soukolojärvi. Platsen Ellivainio är en namnrest efter henne.
 
När det gäller en annan av mina förfäder (på två släktgrenar), Johan Staffansson Pestilä eller Tapani - Höna - Korvola, f. ca 1660 d. 1715, så har jag i hans äktenskap med Cecilia Andersdotter Keksi (skaldens dotter), endast kännedom om barnen Brita, Karin, Elisabet, Johan och Erik.
Så jag vet inte. Visst kan jag ha tolkat någon specifik arkivkälla fel, men jag har antecknat Simeon Ersson Pirttiniemi (Niemi) moder såsom Malin Jönsdotter (Malin och Magdalena är ju i och för sig ett och samma namn), och då mest sannolikt en dotter till Jöns Ersson Kerttu o h h Gertrud Mickelsdotter.
 
Mera vet jag inte i afton,
hälsar
ST

2004-10-27, 22:40
Svar #1

Andreas Snildal

Har fulgt med i denne diskusjonen siden også jeg stammer fra Tolainen-Huhtasaari, og jeg istemmer Mats ros - her var det mange nye opplysninger for meg. Torikka burde skrive bok - hva med Tornedalssläkter i tja, 20 volymer?
 
Hilsen Andreas

2004-10-28, 07:53
Svar #2

Anders Josefsson

Brita Larsdotter Pajanen hustru i 2:a giftet (bör ha varit 1732) till Olof Jonasson  Mäki i Turtola  
Olof gift 1 med Anna Olofsdotter  
 
Finns några uppgifter på när dessa hustrur dog
 
Olof död 1765-10-14 66 år enl. dödboken

2004-10-29, 09:22
Svar #3

Utloggad Mats Hedell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-08-07, 17:05
    • Visa profil
Söker föräldrar till Olof Persson Lanto i Juoksengi. Han gifte sig 1766-03-23 med Anna Jönsdotter från Nedertorneå. Enligt vigselboka så var HAN från Tengeliö (om jag läst rätt)
 
Olof dog 1811-01-10 83 år gml. och bör vara född 1728.
Jag har dock noterat att i hfl A1a:1 sid 99 och A1a:2a sid 95 står året 1726 som födelseår.
 
Jag har även noterat barnen Brita 1766-11-23 och Anna 1770-10-20.
 
Kanske Torikka har svaret!!
 
mvh
Hedell i Ö-vik

2004-10-29, 20:57
Svar #4

Leif Elmhov

Tack än en gång Torikka för utförligt svar. Va'bra att Du är hemma på Hietaniemi. Då kan Du kanske hjälpa mej med föräldrar till Anna Karlsdr Vuomajärvi(1730-1802) gift Johan Samuelsson Sammeli i Päkkilä? Trevlig helg!

2004-10-30, 08:54
Svar #5

Birgit Andersson

En undran! Är namnen Kåcko , Kuckoi(n), Kockoin, Kohkonen, bara olika stavning på samma namn eller är det olika familjer? (Vilket namn bör jag i så fall använda i databasen?)
Är alltså Mickel Mickelsson Kohkonen g.m. Anna och son av Mickel Jönsson och
Mickel Mickelsson Kåckos g.m. Karin Axelsdotter Raufwa (enl. Hiski) samma person?
Dottern  Margareta g. m. Petter Core har efternamnet Kuckoin
Hälsn Birgit

2004-10-30, 12:37
Svar #6

Utloggad Stefan Wennberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-08, 13:04
    • Visa profil
Hej!Birgit
 
Namnen är olika stavning på olika hemmansnamn/släknamn.
Beträffande vilket namn man sätter i databasen kan man säga så här:
Sätter man det namn som finns i förhörslängder, dop- o födelseböcker,
begravningsböcker så kan skillnader uppstå. Stavningen kan vara olika
i olika böcker, beroende på vem som skrivit i dem. Ett barn kan vara
upptagen som ex: Catharina i dopboken, som Cajsa i förhörsboken och
som Kajsa i begravningsboken. Detsamma gäller efternamn.
En del anser att man bara skall ha en konsekvent variant på namn för
att underlätta sökning. Någon slags stavningsnorm. Dvs att man skriver
Per tros att det i olika böcker stavas Pehr, Pär, Petrus osv.  
Detta för att underlätta sökning och hantering av databasen.
Känner man till alla tänkbara varianter och själv kan hålla isär  
begreppen kan man nog skriva originalstavning från källan.
När man söker i databaser får man då taga hänsyn till detta och  
göra sökningarna bredare. Ex: söka på Ca*, Ka* för att fånga upp
Cajsa, Catharina, Katharina, Katarina, Kajsa osv.
 
Har sett att man diskuterat detta på andra ställen och det råder
säkert delade meningar angående detta.
 
Släkt och hemmansnamnet Kohkoinen förekommer i svenska Kuivakangas,  
svenska Övertorneå socken, varav hemmansnamnet Kohkola i Kaulinranta,  
finska. Övertorneå socken, från 1617.  
 
Kokkoi eller Kokko är ett hemmansnamn/släknamn i finska Övre Vojakkala.
 
Mickel Mickelsson Kohkonen verkar inte stämma överens med
 
MICHEL Michelsson Kokko f.1701 d.1788, Övre Vojakkala, Nedertorneå
Källa: Alatornio Fhl A1:4 1704-1771 fol 72 Öfver Vojacala
gift 1: 1729-04-19  
med CARIN Axelsdotter Rauva ifr Övre Vojakkala, Alatornio, Finland
Källa: Erik Wahlberg anteckningar 24:1158
gift 2: 1750  
med CARIN (Catharina) Eriksdotter Kitti (Sammuli)f.1721-01-01, Nedre Vojakkala,  
Nedertorneå
Denne Michel är son till:
MICHEL Kochoi Nilsson f. ca 1667 d.1740-09-24, Övre Vojakkala, Nedertorneå
(Michel föddes ca 1667 å Korkoj eller Kårkoj i Övre Vojakkala.
Hans fader var Nils Korkoj gift med Sara Michelsdtr)
och hans hustru MARGARETA Nilsdotter f. ca 1667 d.1755-10-30 i Övre Vojakkala,  
Nedertorneå.
 
Hoppas att du blev lite hjälpt av detta.
mvh
Stefan

2004-10-31, 09:19
Svar #7

Birgit Andersson

Hej Stefan!
Hjärtligt  tack för ditt snabba svar. Jag misstänkte nog att de inte var släkt.
Nu  fick jag ju också både far och farfar på köpet till Mickel Kokko. Härligt! Tackar.
 
Mvh
Birgit

2004-10-31, 12:19
Svar #8

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Nä, tyvärr, Hedell....
de där förfäderna dina har jag inte alls studerat i källmaterialet.
Du får välja andra förfäder.....
Däremot Leif, så måste nog Anna Karlsdotter Vuomajärvi (om hon nu var en Vuomajärvi) ha varit dotter till Karl Lambertsson Vuomajärvi (1702-1771) o h h Brita Persdotter (1701-1770).
Detta har, efter vad jag erinrar mig, varit uppe till diskussion i detta forum tidigare. Tror att Mäki hade information om dessa personer.
Problemet jag har att tampas med, är att jag för snart trettio år sedan har noterat denna Anna Karlsdotter Vuomajärvi såsom gift 1757 med soldaten Salomon Johansson Meijer i Kainuunkylä. Men detta är noter från mina tidiga forskarår, så det är alls icke osannolikt att jag kan ha varit inne på fel Anna Karlsdotter då.
Så, om din Anna Karlsdotter kallas Vuomajärvi i källmaterialet, ja, då ÄR hon dottern Anna till Karl Lambertsson med hustru.
Hälsar
ST

2004-11-01, 11:24
Svar #9

Utloggad Mats Hedell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-08-07, 17:05
    • Visa profil
Salomon Karlsson född 1755 enligt hfl.
gift 1779-01-01 med Brita Hindersdotter född 1749 ? död 1810-11-28 i Svanstein.
Hon från Svanstein enl. vigselboken.
 
Familjen finns i Svanstein på A1A:1 sid 436 och på A1A:2a sid 59.
Sedan försvinner Salomon. Något för mig oläsligt står i högermarginalen på sid 59 (A1A:2a).
 
Finns det uppgifter på var dessa personer kommer ifrån och när dog Salomon eller vart tog han vägen?
 
Jag hoppas och tror på ett svar, eller.....

2004-11-01, 11:35
Svar #10

Utloggad Mats Hedell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-08-07, 17:05
    • Visa profil
Tillägg till ovanstående:
 
Hoppsan hittade just en Brita född 1749 i Pello den 19 nov. fader soldaten Henric Granat och Caisa Persdotter.
 
Skullle kunna stämma. Eftersom Salomon och Brita har en dotter Katarina född 1792.
 
Kan ngn vidimera detta.
 
Hedell i Ö-vik

2004-11-01, 15:48
Svar #11

Josef Taalbi

Tack, Torikka för uppgifterna om Mickel Jönsson Mattila. Mattila är dock inte mitt enda frågetecken i Övertorneå socken. Jag tänkte efterlysa Kajsa Hansdotter Oja, född 1721-12-11 i Juoksengi. Hennes föräldrar ska ha varit Hans Eriksson (eller Persson) Oja, född 1695 i Övertorneå och Anna Henriksdotter, född ca 1699. Förutom Kajsa ska dessa ha fått minst tre barn: Margareta (född 1729-1-22), Mickel (född 1730-9-20)och Henrik (född 1731-12-22). Alla i Ala-Oja, Juoksengi. Vet någon mer om denna släkt (särskilt bakåt i tiden)?
 
MVH Josef

2004-11-01, 18:03
Svar #12

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Ang. Oja så har jag inte tittat nåt på detta sedan 1970-talet. Dock ser jag att jag har noterat att Hans Ersson Oja (1695-1770) såsom bonde å Yli-Oja i Juoksenki, östra landsidan. Kan inte idag gå ed på att detsamma är korrekt. Hans Ersson var gift med Anna Hindersdotter, men jag har inga uppgifter om henne alls.
Vidare härstammar jag från deras dotter Brita, f. 1727, som blev gift med Yli-Ojas nye husbonde Per Persson (1729-1764). Okänt vem han var.
Anor har jag i den formen, att Hans Ersson var son till företrädaren Erik Mårtensson Oja f. ca 1670 o h h Karin Matsdotter.
Farfar var Mårten Persson Oja f. ca 1645, en tid soldat med det halvt märkliga namnet Commisspräst (har för mig att det sedermera brukade gårdsnamnet Kommes har sitt ursprung i detta soldatnamn?). Mårten var husbonde å Oja hemman i Juoksenki.
Farfars far var då uppenbarligen Per Olsson Oja f. ca 1620, bonde å Oja, vilken uppgives av Erkki Wahlberg  ha varit från Hallikka (nuv. Lantto) hemman i samma by. Dennes var var Olof Ivarsson Iivari eller Hallikka f. ca 1595, som i sin tur var son till Ivar Hindersson Tolainen (Iivari) f. ca 1570 d. ca 1666 (?). Ivar var son till Hindrik Jonsson Tolainen f. ca 1550 d. ca 1594 (skattar 1584-1594). Birkarl 1590.
Ja, det var väl inte så värst fylliga uppgifter, men något att tugga på i alla fall?
Hoppas någon annan har möjlighet att verifiera detta med hemmanen Yli-Oja eller Ala-Oja. Eller var detsamma kanske ännu inte kluvet?
Hälsar
ST

2004-11-02, 07:45
Svar #13

Anders Josefsson

Mats:
Soldaten i Pello Henrik Jönsson Granat var gift 2 gånger.
1. 1739-01-29 med Caisa Pehrsdotter (från Alkkula ??) död 1750-03-11 i Pello.
Barn i detta gifte : Lisa 1745, Per 1747, Brita 1749
2.  1750-09-26 med Valborg Persdotter från Turtola
Barn : Maria 1752, Ella 1755
 
Mera uppgifter har jag inte, kanske någon annan vet mera

2004-11-02, 16:06
Svar #14

Utloggad Mats Hedell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-08-07, 17:05
    • Visa profil
Tack Anders!
 
Ja då får jag väl efterlysa uppgifter ang Henrik Jönsson Granat (född och död) och hans hustrur som nämns ovan.
 
Samt Salomon Karlsson född 1755 enligt hfl.  
gift 1779-01-01 med Brita Hindersdotter född 1749 ? död 1810-11-28 i Svanstein.

2004-11-05, 09:59
Svar #15

Utloggad Mats Hedell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-08-07, 17:05
    • Visa profil
OLOF OLOFSSON  Vanhapiha-Myllymäki född 1740 död 1799-06-16 i Juoksengi. Gift 1765-05-05 med Ingrid Henriksdotter Muotka (1744 - 1795) dr. till Henrich Mickelsson Mutka och Margeta Johansdotter)
De återfinns på hfl A1a:1 sid 103 och 114.
 
Olof från Juoksengi enligt vigselboken.
 
Kan ngn vänlig tornedalsforskare ge mig upplysningar om Olofs anor.

2004-11-05, 19:03
Svar #16

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Bara för att nu Lule Hockey gjorde en tjusig resa genom Kempehallen i torsdagskväll, så kan jag ju göra ett försök till att ge Hedell några uppslag till hans framtida utredningar rörande vissa övertornefamiljer.....
Jag gräver och gräver i mina gamla noteringar, men finner inte mycket rörande de personer du nu senast frågat efter. Tyvärr tillhör de inte mina egna linjer, varför jag inte lagt ner någon energi på dessa öviksförfäder. Såvida nu inte Foppa skulle härstamma från Tornedalen? Då kan han ju istället komma upp till Tornedalium i Övertorneå och lira litet där istället?
Nå, skämt å sido. Jag tittar i en del kladdar jag har från Erkki Wahlbergs hemmansinventeringar, och försöker dra några slutsatser ur dem. Det är inte alls lätt att veta vad den mannen en gång tänkte och avsåg med sina hieroglyfer. I vart fall kan de måhända ge dig uppslag till egen fördjupad forskning.
Du undrar bl a om
Hindrik Persson Alainenpää, Olof Persson Lantto samt Olof Olofsson Myllymäki.
 
Hindrik Persson Alainenpää var husbonde å det hemman Alainenpää i Turtola som även gått under namnet Poika. Han var, som du nämner, änkeman vid vigseln 1740, och hans första hustru var Ingrid Hindersdotter från Juoksenki f. 1705 d. 1737.
Företrädaren på hemmanet är Per Jönsson Alainenpää (eller Poika) f. 1677 d. 1745, vilken man kan antaga kan vara fadern. Detta bör du försöka studera själv och dra egna slutsatser. Jag kan inte göra det med det material jag nu har tillgängligt. Men visst är det en god hypotes? Hustrun hette Valborg Persdotter.
Farfadern kan då vara Jöns Ersson Poika som finns på hemmanet åtminstone 1667-1703. Gift 9.4.1673.  
Det synes som om att Jöns Ersson delar stamgården Poika med sin uppenbarlige bror Knut Ersson under 1690-talet. Knuts hemmansdel blir Alanenpää nr 9 medan Jönses del blir Alanenpää nr 10 (stamgården).
Brita Andersdotter har jag inga teorier kring. Anders är tyvärr ett alltför gångbart namn under dessa tider. Det är tråkigt att de från början svenskspråkiga skrivarna nästan aldrig försökte sig på de finska gårdsnamnen, vilket hade underlättat identifieringarna oerhört.
 
Olof Persson (senare Lantto) är från Juoksenki och förekommer såsom bondemåg å Niemi hemman i Juoksenki åtminstone 1758-1763. Han är född 1726 (?). Hustrun är Maria Ersdotter Niemi från gården, f. 1732 (gifta 1751?), dotter till företrädaren Erik Larsson Niemi, gift 1:a 1728 med Margeta Samuelsdotter f. 1690 d. 1741, gift 2:a 1742 med änkan Lisa Olsdotter Torikka från Niemis (Nuottioranta). Erik larsson (inga data ännu) är son till företrädaren Lars Henriksson Niemi som finns där åtminstone 1698-1708. Hemmanet verkar ha anlagts under 1690-talet.
Olof Persson flyttar till Lantto hemman i Juoksenki (nuv. finska sidan) där han finns åtminstone från 1766, då omgift med Anna Jönsdotter.
Jag är inte familjär med Juoksenki by och vågar därför inte på några spekulationer om varifrån Olof Persson kom. Hoppas det finns andra övertorneåkunniga ute i rymden som kan bistå med ytterligare information.
 
 
Olof Olofsson Myllymäki i Ratasjärvi byadel av östra (finska) Juoksenki by, f. 1740 d. 1799, var mycket riktigt gift med min anfaders syster Ingrid Hindriksdotter Muotka. Jag vet att jag sett ett EW-antagande att han skulle varit från Mäki hemman i Turtola, men jag får inte ihop det att han skulle ha varit son till Olof Jonasson Mäki därstädes. Den son Olof som där fanns, avled 1741.
Istället har jag tidigt gjort ett antagande om att han var från Mikko hemman i Juoksenki. Det är väl också vid sjön Ratasjärvi om jag inte missminner mig, och det hemman som även har kallats för Trast. En förfader till mig bodde där under 1600-talet och erhöll såsom soldat namnet Trast, varefter även hemmanet kallades så. Men det inhemskt genuina gårdsnamnet var Mikko (= Mickel).
Nu påstår jag absolut inte följande såsom en varande sanning, men ta och undersök barnaskaran hos bonden Olof Mickelsson Mikko eller Trast (1708-1780) i Ratasjärvi, Juoksenki, som 1730 gifter sig med Ella Jönsdotter (1700-1775, sannolikt från Syväniemi hemman i samma by), för att se om möjligen Olof Olofsson (f. 1740) kan passa in där? Det är en möjlighet. Jag härstammar från detta bondepar genom deras dotter Brita (1738-1817), gift med Mickel Mickelsson Mattila i Kuivakangas. Olof Mickelsson var son till Mickel Mickelsson Mikko eller Trast (1676-1743) o h h Margeta Jönsdotter (1673-1737). Farfar var Mickel Mickelsson Mikko (f. ca 1645) och farfars far var Mickel Nilsson Mikko (f. ca 1615 d. 1660).
Ratasjärvi är en väldigt vacker sjö och plats. Litet avskilt från själva Juoksenki by. Brukar passera där varje sommar då vi färdas från vår finska stuga till svägerskan i finska Pello.
Olof Olofsson återfinns även en tid i början av 1800-talet såsom husbonde å Vanhapiha hemman i östra Juoksenki.
 
Ja, Hedell i FoppaLand, hoppas att det kan ge dig någonting i vart fall,
hälsar
ST

2004-11-05, 19:48
Svar #17

Utloggad Mats Hedell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-08-07, 17:05
    • Visa profil
Jo men tack herr Torikka!
 
Jag skall titta igenom dina slutsatser i morgon. Nu hade jag tänkt ta ännu en Lapin Kulta.
 
Vad dessa forskningar beträffar så är det min hustru eller sambo som det heter på rikssvenska, vi ångermanlänningar säger kärring, som härstammar från dessa trakter.
Hon ä borta Lampinens där i Juoksengi som vi skulle ha uttrykt det här hemma.
 
Jag återkommer med ännu en fråga senare i helgen.
 
hälsar Hedell i Domsjö (MoDo betyder igentligen Mo och Domsjö)

2004-11-05, 20:30
Svar #18

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Jag är faktiskt åsså ångermanlänning.... om än bara litet....bl a från Rösta by i Resele socken samt Boteå och Multrå, även om det är väldigt länge sedan. Sidensjö, oxå, om jag nu kommer ihåg rätt.
Åsså från Lampinen oxå... självklart! Det gör ju nästan alla.
Började skriva en bok en gång, en lyrisk hyllning till förfäderna, och inledde den med en blygsam beskrivning av när den första Lampinen-gubben slog ned sina bopålar där i norra Juoksenki under sent 1500-tal, han Tikkaisen Antti.  
Han hade nog ingen kärring, inte nån sambo heller, men väl en emäntä.
Tugga på det ett tag du, Hedell.
Själv föredrar jag Norrlands Guld. Har gått på reklamen. Har skaffat keps oxå. Och Äkta Glas.
Hälsar
ST

2004-11-05, 22:39
Svar #19

Carl Szabad (Carl)

Fast i Rödsta dricker vi naturligtvis Zeunertz i första hand (om än Norrlands i andra). Vem i Rödsta härstammar du från? Prästen Rockstadius förmodar jag eftersom han försvann norrut.

2004-11-06, 10:19
Svar #20

Utloggad Mats Hedell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-08-07, 17:05
    • Visa profil
Torikka!
 
Du skriver om Olof Mickelsson Trast här ovan.
 
Skulle det kunna vara fadern till Den Mickel Olsson Trast som 1758 13/4 gifter sig med Margeta Henriksdotter född 1737-12-24 i Juoksengi (dr till Hindrich Hindersson och Kerstin Jönsdotter.
Mickel död 1809 10/11 77 år gml och bör därför vara född 1732.
 
 
För övrigt så kan jag tillägga att jag har en fin utsikt över Kempehallens tak från mitt fönster här uppe på vindskupan. Nu när löven har dalat så ser man hela hallen.

2004-11-06, 15:56
Svar #21

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Tjavisst, Carl, du nyttjar logiken på helt korrekt vis.... nog är det bonde- och landstingsmannasonen Petter Eriksson fån Rösta (Rödsta, heter det så?), f. ca 1627, som är min stolte anfader. Han hamnar ju så småningom i Råneå 1681.
Men jag har tyvärr inte mycket uppgifter om hans föräldrar, syskon och annan släkt. Vet du mera?
Maila mig gärna i så fall:
sture.torikka@bredband.net
- Är vi avlägset släkt?
 
Och Hedell, såvitt jag kan utläsa ur dokumentationen så är din Mickel Olsson Trast (eller Mikko) son till Olof Mickelsson Mikko eller Trast o h h Ella Jönsdotter. Men ta och leta fram honom i bokföringen så att du kan belägga detsamma. Du har ju hela helgen på dig!.
Jag har också noterat datumen 1732-1809.
Vilken släktgren av alla de olika Lampinens som genom århundradenas lopp har förekommit i Lampisenpää, Juoksenki, brukar du besöka när du har äran att få inträda i den tornedalska gemenskapen med tvättäkta savusauna, vihta och kalja?
 
Hälsar ST
 
Lule Hockey har bara 1-1- mot Mora, hör jag på radion. Men kvällen är ju lång.

2004-11-06, 16:05
Svar #22

Carl Szabad (Carl)

Han kommer från den gård som varit i min släkt sedan 1735, men jag är eventuellt släkt även med företrädarna, fast på en annan gren. Jag har dock inte kunnat bevisa det fullt ut än.

2004-11-06, 16:19
Svar #23

Utloggad Mats Hedell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-08-07, 17:05
    • Visa profil
Hittade just en Michel 1730 18 nov. som son till Olof Mickelsson och Ella Jönsdotter i Juoksengi. Bör vara rätt.
 
Brynäs - MoDo 2 - 2

2004-11-06, 16:25
Svar #24

Utloggad Mats Hedell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-08-07, 17:05
    • Visa profil
Torikka !
 
Min svärmor var en tvättäkta lampinen. Dotter till Uno Lampinen i Juoksengi, bosatt snett nedanför skolan.
 
mats.hedell@telia.com

2004-11-06, 16:50
Svar #25

Utloggad Mats Hedell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-08-07, 17:05
    • Visa profil
Ännu en gång Torikka
 
Olof Mickelsson och Ella Jönsdotter har en son Olof 1734 6/12. Skulle det kunna vara den Olof Olofsson jag söker här ovan. Jag har ju antecknat både från hfl och enligt ålder i dödbok att han är född 1740.
Kanske att Olof f. 1734 dör eller..?

2004-11-06, 17:13
Svar #26

Svanhild nemorin

Hej!
Olof Olofsson Myllymäki föddes 6 desember 1734.Gift 5 maj 1765 med Ingri Hindrichsdotter Muotka.Hon föddes 25 december 1744 i Kuivakangas.
Mvh
Svanhild

2004-11-06, 18:59
Svar #27

Utloggad Mats Hedell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-08-07, 17:05
    • Visa profil
Jo men tack Svanhild !
 
Jag bugar och bockar för det svaret. Nu kan ja gå vidare med nästa person.
 
Håll ut och håll kä-t, jag kommer med flera efterlysningar , var så säkra.
 
Mats Hedell i Domsjö

2004-11-06, 19:59
Svar #28

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Nog är jag väldigt van vid det faktumet att uppgivna dödsår i HFL kan fela ordentligt, men sex år? Kanske bör man kontrollera så att inte nu denna Olof, f. 1734 avlider och att de får en ny påg med samma namn kring 1740?
Jag påstår inte att så är faktum i detta fall, men kolla gärna igenom födelseboken en extra gång.
Vidare noterar jag att du numera är Mats Hedell i Domsjö - är det efter MoDo:s tjusiga förlust i afton mot Brynäs? Ärkerivalen? Inte ens Foppa kunde fixa segern?
Hälsar
ST
i ..... öster om älven

2004-11-07, 10:30
Svar #29

Utloggad Mats Hedell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-08-07, 17:05
    • Visa profil
Torikka !
 
Jag anar naturligtvis, precis som du, ugglor i mossen när det skekar så många år på personerna.
 
Jag skall leta igenom döda åren efter 1734 till 1740 så får vi se. Detta får bli till veckan.
 
Jag återkommer.
 
Domsjö är ju en vackert belägen bruksort en mil utanför stadskärnan.
Ett sågverk som numera är nedlagt, en massafabrik som är såld var starten för ett bolagsimperium. Men tyvärr så finns inte Mo och Domsjö längre.
 
Hedell i Domsjö

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna