ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldaten Måns Smedfelt  (läst 1414 gånger)

2017-09-13, 13:23
läst 1414 gånger

Utloggad Staffan Jonson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 11:10
    • Visa profil
Hej,

Min första post här så jag hoppas ni är snälla mot mej;).

Jag undrar om jag kan få hjälp med att spåra en svensk soldat som blev förflyttad till Finland och rotade sig där.

Bakgrunden är följande: På jakt efter något helt annat, nämligen min sons mammas krigsbarnsrötter i Viitasaari Finland så hittade jag en nära match på min son på Gedmatch. Jag kontaktade administratören för matchen, hon heter Eeva och hon blev glad och svarade tillbaks. Hon sa även två saker som jag inte lade så mycket vikt vid då, men som kom att rulla upp en helt ny historia.

Hon berättade att hennes släkt är ganska enkel på det viset att de alla stammar ifrån Kangasniemi men att de hade en kul sak på hennes mans sida och det var en svensk soldat som hade blivit transfererad dit och sedemera rotat sig där och skallat familj.

Sedan sa hon även att hennes man även dyker upp längre ner på min sons Gedmatch-lista. Jag tänkte att det är väl gott om blodmix längre bak i leden i Kangasniemi så det är väl inget konstigt med det och Kangasniemi är i krokarna där hans mormor kommer ifrån.

Men så fick jag för mej att kolla igenom övriga familjemedlemmars träfflistor och vad hittar jag där om inte hennes man på MIN mammas matchprotokoll. Vänta nu… vad innebär detta? Var kom nu soldaten ifrån? Händene. I någon text stod det Versås (Värsås). Min morfars mammas trakter, Hjo, Grevbäck, Värsås, Kyrkefalla, Skara  mm på slätten väster om Vättern. Kan det vara så att min son är släkt med Eevas söner både genom sin mammas mamma OCH genom min mammas morfars mors släktskap med soldaten som hennes man stammar från? Ja banne mej, det verkar så. Ja alltså, större delen av min släkt kommer ju därifrån, även på pappas sida, slätterna och vänerstränderna runt Lidköping.

Ni förstår ju att detta inte går att släppa. Så nu mailar jag och Eeva så gott som varje kväll kring vad vi kan hitta om denne Måns Smedfelt från Västgöta Kavalleri eller Skaraborgs regemente eller vad det kan ha varit som blev förflyttad till (Första) Majorens Compagnie i Savolax hösten 1721 tillsammans med soldatkollegor Gudmun Falk, Helg Hellqvist and Johan Wilskman och som sedemera rotade sig i Kangasniemi och gav upphov till Eevas mans ena trädgren?

Vem var han i Sverige, vad var hans barnfödda efternamn, vilka var hans föräldrar, hade han syskon och kan de koppla till min morfars mammas anor?

Eeva har haft och har vissa kontakter inom militär historieforskning i Finland för att spåra detta. Här är lite om vad vi tror oss veta:

Companierna i Savolax infanteriregement var:
Lifs Compagnie
Öfwerste Leutnants Compagnie
(Första) Majorens Compagnie
Pieksämäki Compagnie
Kuopio Compagnie
Jockas (Juva) Compagnie
Puumala Compagnie
Iisalmi Compagnie

Måns skall ha tillhört Majorens kompani. Majorens Compagnie rotorna 1-81 skall ha varit bemannade från Mikkeli och 82-129 från Kangasniemi. Måns var nummer 93, någon gång senare i någon text  nummer 94.
I Sverige vid tidigt 1721 skall det ha varit en generalmönstring där han också listas som nr 93. Enligt Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/1625 (1721), bildid: A0029831_00102 1721 : "barnfödd i Wästergiötland, Scaraborgz lähn, Skåninngz härad och Hendene S., 23 åhr g:l kan läsa i book, ogift, kan intet hantvärk, tient j 3 åhr."

Av detta kan utläsas att han mönstrade på som 20-åring år 1798 och var barnfödd i Hendene socken (nu Händene utanför Skara).

I Finland finns Måns i generalmönstringsrullen efter Den Stora Ofreden från 14 Jun 1735 som 42 år gammal vilket skulle ha gjort honom född 1693.

Länk till finskspråkig sammanställning från Mönstringsrullar från Gävle 1721: http://www.rajapuro.net/savojr/majuri/vestgota.html
Länk till ett register för det kartotek som Tore Blomqvist på 1980-talet uppgjorde över till finska regementen hösten 1721 transporterade menige man från fyra då upplösta svenska regementen: http://www.genealogia.fi/hakem/regem/indexr.htm

Han finns även på Geni men jag vet inte vad det där födseltalet kommer ifrån. https://www.geni.com/people/M%C3%A5ns-Smedfelt/6000000001343294055

Så, om någon har lust att hjälpa till, med spårning eller tips så är vi mycket tacksamma både jag och Eeva. Härkomst och familj i Sverige är det främst vi är ute efter, men alla fakta är roliga såklart.

Bild 1. Generalmönstring i Sverige 1721
Bild 2. Generalmönstring i Finland 1735

mvh
Staffan

2017-09-14, 11:08
Svar #1

Utloggad Staffan Jonson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 11:10
    • Visa profil
Noterade en felskrivning i uppgifterna:
"Av detta kan utläsas att han mönstrade på som 20-åring år 1798 och var barnfödd i Hendene socken (nu Händene utanför Skara)."

Det skall självfallet stå 1718 och inte 1798.

Det som vore till väldigt god hjälp som ett första steg är om det kan finnas andra militära uppgifter som kan vägleda om han var född 1698 eller 1693, och i vilken socken. De två rullar vi har hittat ger ju lite motstridiga uppgifter om detta. Då kan man ju sedan leta i andra register efter det.

mvh
Staffan

2017-09-14, 21:02
Svar #2

Utloggad Staffan Jonson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 11:10
    • Visa profil
Måste göra en korrigering till. Eeva påpekade att bild 1 är inte alls från Gävle, vilket jag felaktigt drog slutsatsen från en finsk sida och förhastat angav. Jag tycker att det står Kangasniemi September 1731 i högra hörnet, men enligt de som kan står det 1721.

Jag hittade till ett register som heter SVAR igår och sökte mej fram till militära rullor för Skaraborgs regemente, eller rättare sagt jag satte Skaraborg i sökfältet och hittade bl a en rulla från 1693, men jag hade inga rättigheter att se den så jag får betala en prenumeration tror jag. Om det är där bäst vägen till källorna är, några råd?


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna