ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karin Jonsdtr i Ede  (läst 837 gånger)

2017-09-03, 13:09
läst 837 gånger

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:29
    • Visa profil
Hustrun Karin Jonsdtr i Ede avlider 1763-05-25 (Fors C:2 (1758-1827) Bild 280/sid 47). Karin sägs ha levat i 72 år 9 månader, alltså född 1690. Jag kan inte hitta henne född i Födelseboken för Fors. Karin gifter sig med Olof Olofsson Buller men jag hittar inget datum för vigsel i Fors. Varifrån kommer Karin och vilka är hennes föräldrar? Jag hittar en liten upplysning om henne i hfl Fors AI:1 (1693-1742) Bild 1170/sid 111 till höger. Under årtalet 1719 tycker jag det står: ”warit i Ammeren” (Ammaren?). Skulle det kunna betyda att Karin är född i Ragunda eller har hon bara vistats där – om jag har läst rätt vill säga?

2017-09-04, 23:53
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Hustru Karin var knappast infödd i Fors. Första gången hon framträder där är just på ovan anförd sida i husförhörslängden. Därför är anteckningen om Ammer av vikt. Att Olof Bullers syster Märet en tid tjänstgjorde hos Jon Nilsson i Ammer kan ha en betydelse i sammanhanget.

Av Olofs och Karins barn finns endast två döttrar upptagna i ministerialboken, dock saknas dopvittnen för den yngsta p.g.a. en sidförlust. Vid dottern Margetas dop påträffas bland vittnena en dräng Jon Nilson i Opåsen. Dennes mor Kerstin Jonsdotter (ca 1681-1756) var från Ragunda 1).
Tittar vi på dopvittnena i den familjen hittar vi en (piga) Brita Jonsdotter från Ammer för Jons syster Anna 1706. De skulle kunna vara så att Karin, Kerstin och Brita är systrar från Ammer, men dessvärre är det ännu en väldigt tunn hypotes.
Detta av den anledningen att bonden Jon Nilssons (d.1742) i Ammer familj är helt okänd förutom sonen och hemmansefterträdaren Nils.

1) Maken Nils Jönsson betalade 19/10 1702 pengar till Ragunda kyrka på sin hedersdag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna