ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur läser man?  (läst 684 gånger)

2017-08-27, 12:23
läst 684 gånger

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil

I Visingsö A:3 s. 133 kan man läsa att Olof Johansson är 31 år. Bild 2 i början av hfl anger att sidorna 89-145 avser år 1751. Av det borde man kunna räkna ut när Olof är född. Eller tänker jag fel?


Med vänlig hälsning
Kerstin Cewers

2017-08-27, 18:49
Svar #1

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
Du tänker allt rätt. Sen är det inte alltid som åldern är helt rätt angiven, så du bör kolla i födelseboken åren både före och efter 1720. Dessutom måste man vara i rätt födelsebok, dvs veta i vilken socken han är född.

Hälsningar
Elov

2017-08-27, 19:01
Svar #2

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil

Tack!
Då går jag vidare med detektivarbetet. Det stämde nämligen inte med hustrun. Det är alltid osäkert när de i hfl skriver hur gamla de är för ibland spänner den över flera år och då vet man inte vilket år de är så och så gamla, första eller sista året.
Denna variant var ny för mig där man i början anger sidor och år.


Kerstin Cewers

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna