ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Koddebo, Skomakartorpet, och Önnebo i Dannäs  (läst 689 gånger)

2017-08-25, 19:03
läst 689 gånger

Utloggad Lars Bergqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2017-12-10, 20:59
    • Visa profil
Hej släktforskare!


Jag försöker få fram föräldrar och ev. syskon till tre anförvanter i Dannäs, jag gör ett försök att förstå prästers handstilar, och läsa ut husförhörslängder:


1 & 2) Ur Dannäs CI:2, födslar, vigda och dödsfall, tolkar jag det som att 23 september 1735 födds gossen Jöns i Koddebo, och att fader är Per Månsson och Karin Eriksdotter, inga tvivel så långt.
Karin tror jag är dotter till brukaren Erik Eriksson (anges som Erich Erichsson) och dennes hustru Märta Jonsdotter. Om det kunde verifieras vore det bra.
Per kan jag inte hitta som född i Dannäs. Men han kan ju vara född i byar/socknar utanför Dannäs.


3) Den tredje personen är Lars Bengtsson. Här undrar jag om inte Skomakartorpet i Dannäs, är födelseplatsen. Som grund för detta har jag bl.a. giftemålet 1761-06 med Sara Larsdotter, då anges Lars komma från Skomakartorpet. Vid tiden för Lars födelse 1731 finns också en Bengt Nilsson och Anna Assarsdotter, även om giftemålet mellan dem var 1732, även präster kan ju skriva fel? Tilläggas kan att Lars Bengtsson och Sara Larsdotter bosätter sig i Önnebo.


Som ni ser av ovanstående finns det några luckor, och känner sig någon intresserad av att hjälpa till att täppa till dessa, blir jag mer än nöjd.


Med vänlig hälsning


Lars


 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna