ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2013  (läst 4299 gånger)

2013-08-24, 09:29
läst 4299 gånger

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Länsmanssläkten i Heden (på Heden?) verkar nästan abonnera på den posten i en lång följd av år och generationer. Den Olof Persson i Heden som dör i februari 1706 (Länsmannen Carl Olsson efter sin sahl. fader Olof Persson på Heden testamente) hade tillsammans med sin hustru Kerstin Karlsdotter från Grelsbyn (syster till den tidigare nämnde barnlöse Jöns Karlsson) förutom sonen Karl även sönerna Erik och Per (samt dottern Kerstin som var gift med store Nils Larssons son Lars i Nybyn). Sonen Erik blir vid nåt tillfälle anklagad av borgerskapet i Luleå för att ha bedrivit landsköp i lappmarken, och förmanad att ta sin brors exempel och själv söka borgerskap istället.
 
Den bror domboksprotokollet talar om är Per, som har flyttat till Torneå och blivit borgare där. Han kallar sig Hedman, givetvis inspirerat av hemorten Heden och är gift med en dam som verkar heta Anna Bäck. Per dör tidigt, någonstans kring oktober 1694 av rådstuguprotokollen att döma, varpå änkan så gott som omedelbart blir stämd av svågern Erik Olofsson om någon skuld.  
 
Hon får dock bistånd och hjälp av en annan torneåborgare, som hon året efter gifter sig med, en viss Nils Gabrielsson. Anna Bäck avlider troligen en bit in på det nya seklet, för Nils verkar senare ha gift om sig med en Brita Kempe istället. Jag vet inte om Per Olofsson Hedman och denna Anna Bäck hade några barn tillsammans och vad de i så fall hette, har heller ingen kännedom om vad brodern Erik Olofsson pysslade med efter 1695, det är ju Karl Olofsson som tar hand om hemmanet och länsmanstjänsten. Har ett uppslag jag tänkte kolla vidare på och det är den Erik Olofsson som blir bonde vid Landet, Vännäs omkring 1697-98.
 
Namnet Anna Bäck för ju tankarna till Innanbäcken, men jag har inga belägg för att hon härstammar därifrån, är det någon som vet vem denna Anna Bäck är och har någon info om hennes ursprung?

2013-08-24, 10:01
Svar #1

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
I hfl 1697 är Erik Olofsson uppförd på faderns hemman i Heden, men i hfl 1698 saknas han där, samtidigt som en Erik Olofsson dykt upp på sista gården i Vännäs. Det borde vara den vid Landet.  
 
Full visshet om hans identitet utifrån hfl uppgifter får jag inte, men det talar i alla fall för att det är samma person. Denne Erik Olofsson är svärfar till Nils Olofsson från Nybyn 2, en bror till länsmannen Jakob Olofsson Blomstedt, och söner till Olof Nilsson och Brita Jakobsdotter, Olof i sin tur son till unge Nils Larsson.  
 
Nils Olofssons vid Landet hustru heter Kerstin Eriksdotter, som är Erik Olofssons äldsta dotter. Om mina antaganden stämmer om Eriks ursprung så skulle hon alltså vara döpt efter sin farmor.

2013-08-25, 00:39
Svar #2

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Carl Jönsson på Heden/Hällan var gift med en kvinna vid namn Engla eller Ingel, Ingela.  
På hösttinget 1678 nämns hon som Per Stenssons i Övermorjärvs (före detta) sonahustru. Sonen Per dog 1677 och Engla har gått i nytt gifte med Carl Jönsson på Heden i Överkalix. Hon skrivs som Ingel Eriksdotter där och enligt Leif Boström skulle hon vara dotter till Erik Nilsson och hans hustru Karin på Yttermorjärv 7.
 
I Leif Boströms Nederkalixbok finns hela protokollet renskrivet på sidorna 717 och 718. I Leifs bok heter hon Ingrid, men jag skulle vilja kalla henne Engla eller Ingela. I Överkalix kyrkoarkivalier heter hon Engla, vilket är en skrivform för det tyska namnet Ingela snarare än det nordiska namnet Ingrid. Jämför mansnamnet Ingel som ibland vid den här tiden har formen Engel.
 
Namnet Engla, Ingela är ovanligt i Övre Norrland vid den här tiden, och personligen har jag inte stött på det i Kalixsocknarna tidigare, däremot har jag mött namnet i t ex Bergslagen och bland invandrade tyskar i Stockholm på 1600-talet.
 
Carl och Engla fick flera döttrar tillsammans, men men jag får inte riktigt ihop Per Nilsson som måg redan 1688 med uppgiften att Carl och Engla gift sig 1678.  
Antingen har Carl varit gift tidigare, eller så handlar det om en styvdotter från Englas tidigare gifte med Per Persson i Övermorjärv.
 
Mer forskning behövs.
 
(Meddelandet ändrat av Miroslaw 2013-08-25 01:04)

2013-08-25, 13:22
Svar #3

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Anders Mickelsson på Svartbyn 12 måste ha varit gift två gånger. Det framgår av några domboksprotokoll där fältväbel Per Mickelsson stämmer sin svägerska hustru Agnes - eftersom hon inte är mor till några av Anders Mickelssons barn.
 
Agnes i Svartbyn stämmer sin bror Grels Larsson i Heden/Hällan angående arv i sina föräldrars hemman.
 
Agnes verkar bo hemma i Heden/Hällan åtminstone fram till 1672 då tragedin med Per Perssons av våda knivdödade son rullas upp på tinget.
 
Anders Mickelsson ger sin brudgumsdaler 14/6 1654 till sin första hustru, för mig okänd till namnet. Det är alltså också hon som är mor till sonen Mikael och döttrarna Anna (gift med Nils Henriksson på Rödup 2) och Marita (boende hos systern i Rödup) och inte Agnes Larsdotter.
 
Jag har dock inte hittat Anders Mikaelssons andra gifte i kyrkoräkenskaperna, men det måste vara någon gång mellan 1672 och 1676 eftersom Agnes enligt domboken bor i Svartbyn 1676 då hon stämmer sin bror i Heden/Hällan.  
 
Anders Mikaelsson gick ut som knekt för sitt eget hemman i februari 1679. 21 Oktober samma år antecknas som sjuk i Ystad, och i mantalslängden 1680 kallas Agnes för knektänka, sjukdomen torde ha således ha varit fatal.

2013-08-26, 00:58
Svar #4

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Carl Jönsson på Heden/Hällan gifte sig första gången 1661. I februari 1679 gav han testamente efter henne och senare samma år gifte han om sig (med Engla Eriksdotter). Namnet på första hustrun hittar jag inte i någon källa.
 
Engla dör 1701 då testamente efter henne ges, men Carl gifter om sig en tredje gång 1702. Enligt mantalslängderna heter hon Kerstin.  
Carl Jönsson och hans 8-åriga dotter Margareta blir två av offren vid kosackraiden i Överkalix dagarna före jul 1716. Vad som händer med änkan Kerstin har jag ingen visshet om, hittar i varje fall inte igen henne i dödboken. Det kan vara hon som gifter om sig 27 mars 1717 med Erik Hansson från Vitån, men jag lämnar frågan tills vidare obesvarad.
 
Förutom brodern Henrik så hade Carl Jönsson också en bror Olof Jönsson Pihl som gick soldat för sin broder Henrik enligt Mossbergs soldatmaterial. Han stupade vid Eda skans 1676-11-12

2013-08-26, 13:23
Svar #5

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Ansluter mig numera helt till Ulf H Larssons uppfattning om vem Sara Josefsdotter egentligen var gift med. Det framgår bl a i dopboken i Överkalix där Olof Anundsson med hustrun Sara är fadder vid nåt tillfälle. I dödboken står också att hon varit gift i 20 år med förste maken och 30 år med nästa, och det stämmer ju bra med tanke på Olof Anundssons avgivna bruddaler och datum för hans begravning.
 
Frågan är då var Sara kommer ifrån?
 
Har inget svar på det än, men är hon Överkalixfödd så finns det bara en enda lämplig Josef att välja på, nämligen Josef Henriksson vid Landet i Vännäs. I mantalslängden 1675 noteras till exempel två döttrar hos denne Josef, och en av dessa hette i varje fall Rebecka och gifter sig i hembyn.
Men som jag visat ovan så var Olof Anundsson från Niemis ursprungligen och det är ju fullt möjligt att han även gifte sig med en flicka från hembygden.  
 
En intressant sak med namnen Josef och Rebecka är att båda är ovanliga på svenskspråkigt område, men vanligare österut. Det är möjligt att Josef Henriksson också hade nån koppling till Tornedalen.
 
(Meddelandet ändrat av Miroslaw 2013-08-26 13:24)

2013-08-28, 12:49
Svar #6

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Återkommer ännu en gång till Jöns Karlsson på Grelsbyn 10 och Hans Hansson i Vitån, senare Mårdsel.
 
På hösttinget 1673 är ett mål uppe om antagning av sytningsman i ett långt protokoll. Hans Hansson anser att han blivit lovad av Jöns Karlsson, i herr Samuels Reens närvaro, att få brev på hemmanet.. ...tagit till äkta hans systerdotter Brita Johansdotter...  
 
Två rader längre ner i protokollet heter det.. ..sin hustrus systerdotter..
 
Vare sig det handlar om Jöns Karlssons egen systerdotter, eller hans hustrus så kan det knappast vara fråga om Johan Olofsson på Stråkanäs 4 dotter Brita som var född 1666-06-24, framförallt av kronologiska skäl. Tinget är i november 1673 och några gifta sjuåringar tror jag inte på.  
 
Vet inte om det är Nils Joelsson eller Ulf H Larsson som tolkat uppgiften så, men den kan helt enkelt inte vara riktig.  
 
 
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län EXIe:3965 (1672-1674) Bild 6050 / sid 848

2013-08-28, 17:14
Svar #7

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Tommy,
När det gäller Hans Hanssons hustrur så har jag helt gått på Nils Joelssons utredning.
Notera att Nils Joelsson anger att Hans Hansson varit gift 2 ggr och att sonen Hans är från det första och dottern Dordi från det andra.
Om vi börjar med Dordi så anges hon ha varit 12 år 25 veckor 2 dagar vid sin död 1693-05-02 alltså född cirka 1680, om modern var Brita Johansdotter från Stråkanäs så var hon cirka 16 år då Dordi föddes. Sonen Hans sägs i dödnotisen (Råneå E:1ns 25 s.139v) varit 96 år vid sin död 1756-11-08, föräldrarna anges ha varit Hans Persson(!) i Vitå och Brita Nilsdotter från Böle. I hfl 1694 (AIa:1 sid 18v) är sonen Hans född 1679 om jag räknat rätt.
Om NJ har rätt om de 2 giftermålen så måste det vara hustru nr 1 som avses 1673!
Då faders namn är fel i sonen Hans dödnotis så kan man väl även ifrågasätta modens namn! Jag tror att dödnotisen är NJs enda källa för namnet på hustru nr 1.

2013-08-28, 17:42
Svar #8

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Ulf,
Det jag menar är bara att det knappast kan vara fråga om Johan Olofssons dotter med samma namn eftersom Hans Hansson tydligen är gift redan 1673 med Brita. Johans dotter i Stråkanäs var ju född 1666 på sommaren.
 
Uppgiften att Hans Hanssons andra hustru var ifrån Stråkanäs, kommer den också ifrån Nils Joelsson? Det är möjligt att hon gör det, men i så fall måste fadern troligtvis vara en annan Johan.

2013-08-28, 20:38
Svar #9

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Varifrån kommer uppgiften om Stråkanäs som Brita Johansdotters hemort? Hennes dödsnotis i Råneå per 24/2 1736 (nr. 348) har föräldrarna som Johan Andersson och Kerstin Persdotter i Nederkalix. De bodde i Bondersbyn 6 enligt Leif Boströms bok på sida 62. Johan Olofsson i Stråkanäs 4 var gift med Barbro Persdotter. Och tack vare Tommys domboksuppgift om Brita Johansdotter som gift senast 1673, så tror jag nu att Hans Hansson var gift bara en gång.

2013-08-28, 21:42
Svar #10

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Om det är som Constantinus skriver, så innebär det att uppgiften på s.62 i Leifs bok om Britas födelseår borde revideras, hon är sannolikt född före 1655 om hon är gift 1673.
 
Sen borde det också innebära att Jöns Karlsson i Grelsbyn 10s första hustru hette Marit Persdotter, och att Brita var hustruns systerdotter och inte Jöns Karlssons. Marit dog cirka 1679 enligt kyrkoräkenskaperna. Observera att Jöns var barnlös och att länsmannen Per Persson som tar över hemmanet var gift med en Elisabet Larsdotter och inget annat. Per Perssons bror och tillika länsman, Olof Persson, var gift med en syster till Jöns Karlsson och antagligen ansågs därför Per Persson som närmast bördig när paret Jöns och Marit var barnlösa.
 
Intressant att dopnamnet Dordi finns bland Hans Hanssons barn, ett namn som är sällsynt i Överkalix, men vanligt i Råneå. Intressant också att Jöns Karlsson måste ha bevistat nån kyrkhelg i Råneå eftersom Hans Hansson åberopar kyrkoherden i Råneå som vittne. Kan dessa två detaljer faktiskt indikera att systrarna Marit och Kerstin Persdotter var bördiga från Råneå?

2013-08-28, 21:54
Svar #11

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Uppgiften om att Hans Hanssons hade en första hustru vid namn Brita Nilsdotter från Böle kommer från Nils Joelssons Stoltz utreding och sonen Hans Hanssons dödnotis (se ovan)!
Vad gäller Brita Johansdotter så är jag tveksam. NJ har dödsdatum +1736-02-24 och dödsort Mårdsel vilket styrket Constantinus uppgifter ovan. NJ borde ha läst Råneås kyrkböcker. Har jag förvanskat NJ.s uppgifter? Kan någon som har tillgång till NJ:s Stoltz utredning kolla upp!
 
Hur som helst är det nu troligt att Hans Hansson endast hade en hustru (se Constantinus inlägg ovan), får nog uppdatera min databas!

2013-08-28, 22:07
Svar #12

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
En annan intressant sak i sammanhanget är alla kopplingar mellan Vitån i Råneå och diverse Överkalixbyar. Har observerat flera fall av flyttningar till och från just Vitån, både i Grelsbyn, kyrkbyn Bränna, Svartbyn och Rödup.  
 
Det kan vara gamla förbindelser i vissa fall. Ett sällsynt namn i äldre tider är t ex Elof, men det finns i slutet på 1500-talet representerat både i Vitån och den från Råneå rätt avlägsna byn Rödup. Släktskap?

2013-08-28, 22:45
Svar #13

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Johan Andersson i Bondersbyn 6 fanns i mtl åren 1651-1663. Han begravdes 16/4 1664. Änkan Kerstin fanns i mtl 1665-1667, och saknar dödsdatum.
 
Jag vet inte om hustrun ifråga är identisk med den hustru Kerstin Persdotter i Vitån som dog 6/5 1696 vid 70 års ålder (nr. 122 i Råneås dödbok). Möjligen kan hon ha gift om sig dit. Som föräldrar anges Per Nilsson och Marit i Kalix socken och Töre. Makarna återfinns under Töre 10 på sida 583 i Leif Boströms bok. Per Nilsson (bonde 1618-1656) anges år 1637 ha 5 små barn. 4 av dessa redovisas i boken, däribland Kerstin och då finns det en liten möjlighet att Jöns Karlssons hustru Marit kan vara femte barnet...?

2013-08-29, 12:39
Svar #14

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Unge Nils Larsson på Nybyn 2 hade förutom sonen Olof Nilsson som tar över hemmanet och dottern Karin som fick oäkta barn tillsammans med sold. Jöns Jönsson Smed även sonen Per.  
 
I hfl 1697 finns en dräng hos kyrkoherde Halsius som bara heter Per utan patronymikon.  
I hfl 1698 är prästdrängen Pedher överstruken (så mycket överstrykningar att jag har svårt att tyda det), men samtidigt har tillfogats ett namn i efterhand under Olof Nilssons i Nybyn 2, nämligen Per Nilsson.
 
Denne Per Nilsson är densamme som gifter sig med Henrik Nilssons i Svartbyn 15 änka Elin Johansdotter 1698-04-26. Henrik hade dött året före den 5 Juni och hade flera barn, bl a den postumt födde Johan (f.1697-10-17 fadern salig Henrik Larsson...)
 
Samma dag som Per och Elin gifter sig är det också vigsel för Erik Olofsson vid Landet och Malin Johansdotter i Hällan.  
 
Jag tror att de här två kvinnorna är systrar och att deras far Johan Nilsson Burman helt enkelt sparade lite pengar genom att slå ihop det hela och göra ett dubbelbröllop.
 
Elins svärfar Lars Henriksson hade i februari 1698 bebrevat henne rätten till hemmanet, så Per och Elin står också skrivna där i 1699 års mtl. Sen verkar det som dom tar upp det ödelämnade Svartbyn 1 där jag hittar igen dom nästa gång 1701.  
 
De får en dotter 1699-07-23 som får dopnamnet Karin, vilket ju borde vara givet efter farmodern Karin Persdotter, dotter till klockaren Per Eriksson i Bränna.

2013-08-29, 20:07
Svar #15

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Hans Hansson enligt Joelsson.
 
     R 22 fm mf
     HANS HANSSON *ca 1679 (katekeslängdens åldersuppgift) eller ca 1660
     (dödbokens åldersuppgift), troligen ca 1670 i Vitån, +1756-11-08. Ny-
     byggare i Mårdsel, Gellivare.
 
           Nr R 22 med syster:
 
           R 22A) HANS HANSSON *ca 1670, + 1756-11-08.
 
           R 22b) Dordi Hansdotter *ca 1681, +1693.
 
     (Barn:11, Far:44, Mor:45)
 
     Nr R 22 gift med...
 
     R 23 fm mm
     MARITA ERIKSDOTTER från Harads, Luleå socken, *ca 1681, +1652.
 
R 44 fm mf f
     HANS HANSSON *ca 1643 i Vitån, +1693-06-13, begraven först ett halvår
     senare. Nybyggare i Mårdsel (sedermera Gällivare församling) från ca
     1680 eller ett par år senare, se nedan!.
 
           Råneå ting 1687-08-13: Nybyggaren HANS HANSSON i Vitån uppviste
           Hans Nådes herr amiralens och landshövdingens brev av den 15 ju-
           li 1680 att vara skattefri i 15 års tid, vilket på begäran anno-
           terades. - Att HANS HANSSON här sägs bo i Vitån torde bero på
           att landshövdingens brev av 1680 var adresserat dit. Det kan ha
           tagit ett par år innan flyttningen från Vitån till Mårdsel verk-
           ställdes. Fadern dog år 1682.
 
           Det är intressant att på kartan studera vägen som leder till
           Mårdsel. Den följer på dagens karta övre loppet av Råneälven,
           från Gunnarsbyn över Överstbyn, Valvträsk, Aspliden, Lillånäs,
           Långfors, Holmsvattensel och Lillåudden till gränsen mot Gäl-
           livare och Lappland. Strax innanför gränsen, vid den större väg
           som från Edefors över Lakaträsk, Pålkem och Ertsjärv leder till
           Yttre Lansjärv, finner vi vid Råneälven byn Mårdsel. På 1600-
           talet fanns naturligtvis inte väg, och i Råneälven fanns många
           farliga forsar. Kommunikationerna ner till kyrkbyn i Råneå måste
           ha varit besvärliga. Detta torde ha varit orsaken till att den
           döde inte forslades ner till kyrkan sommartid utan först när
           vinterföret gjorde det möjligt. Liksom fallet är eller var med
           samerna ibland, jordades kistan och togs sedan vintertid upp och
           fördes till kyrka och kyrkogård.
 
           Nr R 44 med syskon (delvis efter O Malmsten):
 
           R 44a) lillOlof Hansson *ca 1536, +1696. Gift med Elin (=Ella)
           Jönsdotter *ca 1646/1652 i Niemisel (av föräldrar JÖNS NILSSON
            och BRITA ANDERSDOTTER [KRÅKA] ).
 
           R 44b) Marita (= Margeta) Hansdotter  *ca 1637, +1715.
           Gift 1:o med Henrik Nilsson i Jämtön (son till NILS DAVIDSSON
            och BRITA PERSDOTTER ), skriven till knekt 1678,
           +1679 i augusti i Skåne). Gift 2:o med änklingen Jöns Andersson
           i Jämtön *ca 1621 (son till Anders Olofsson  och hans
           hustru Sissa Jönsdotter, testamente 1651), +1698-01-16.
 
           R 44c) Lars Hansson troligen *ca 1642 eller tidigare eftersom
           han gifte sig 1660, lever 1683, soldat 1677. Gift 1660-01-08 med
           Anna Johansdotter.
 
           R 44D) HANS HANSSON *ca 1643, +1693-06-13.
 
           R 44e) [NN], bror (kanske Nils?) efter vilken fadern gav testa-
           mente 1662 Annandag Pingst med en silversked om 2« lod.
 
     (Barn:22, Far:88, Mor:89)
 
     Nr R 44 gift 1:o med nr R 45. Gift 2:o med Brita Johansdotter från
     Nederkalix, *1666 i Stråkanäs, döpt Midsommardagen 24/6 (föräldrar
     Johan Olofsson och hans hustru Barbro Persdotter), +1736-02-24 i
     Mårdsel. Brita gift 2:o 1694-07-02 med Lars Andersson från Böle (son
     till Anders Andersson  och hans hustru Kerstin Önnesdotter).
 
     R 45 fm mf m
     BRITA NILSDOTTER, född på Böle, får barn troligen 1670.
 
     (Barn:22)
 
 
 
Sven-Ove

2013-08-30, 17:16
Svar #16

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Tack Sven-Ove,
visste att du har bättre ordning på dina data än undertecknad.
Med tanke på vad som kommit fram här borde man kanke fortsätt diskussionen
om Hans Hansson (R 44D i NJ:s utredning) och hans hustru(r?) under Råneå!
Har mina funderingar om vad som kan ha lett NJ på fel spår men vad som är rätt är kanske inte självklart?
Ulf

2013-08-30, 21:02
Svar #17

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Olof Persson f 1696 (ref 1) Vännäs (ref 2 (nr 231)) d 1776-12-1 Rånbyn (ref 1,3)
Gift 1730-11-22 (ref 2) i Råneå med Margareta Larsdotter.
Första barn Kerstin 1731-07-11 (ref 4(nr 255))
 
Jag undrar om Olof Persson är samma Olof Persson som står för Vännäs 9 1725-1727 enligt Christer Sundin's Gårdarna i Överkalix 1642-1742. Enligt denna sida kan Olofs föräldrar vara Per Arvidsson och Kerstin Jönsdotter. Olofs första dotter är troligen döpt efter modern. Jag har inte hittat Olof i födelseboken.
 
Ref 1
Råneå AIa:4 (1770-1807) Bild 113 / sid 213 (AID: v138739.b113.s213, NAD: SE/HLA/1010165)
Ref 2
Råneå C:1 (1693-1733) Bild 138 / sid 134 (AID: v138776.b138.s134, NAD: SE/HLA/1010165)
Ref 3
Råneå C:3 (1768-1795) Bild 192 / sid 189 (AID: v138778.b192.s189, NAD: SE/HLA/1010165)
Ref 4
Råneå C:1 (1693-1733) Bild 109 / sid 105 (AID: v138776.b109.s105, NAD: SE/HLA/1010165)
 
Sven-Ove

2013-08-31, 09:19
Svar #18

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Jag har inget svar på Sven-Oves frågor utan snarare mer frågor kring Per Arvidsson.
 
Var kommer han ifrån? Känns inte som han är född i någon av Kalixsocknarna, någon Arvid känner jag inte till där.  
 
Råneå?  
 
Luleå?
Jag vet inte, den enda Arvid jag känner till i grannskapet var släkten Antmans förfader Arvid Larsson i Antnäs.
 
Någon av Torneåsocknarna?
 
Kan för lite för att ha en uppfattning om det, men en inflyttare till Överkalix borde han vara med ett patronymikon som det.

2013-08-31, 13:35
Svar #19

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Som Constantinus och Tommy konstateras så är det troligt att Brita Johansdotter (död i Mårdsel 1736-02-24) var Hans Hanssons (död i Mårdsel 1693-06-13) enda hustru. Nils Joelson tog fasta på åldersuppgiften i hennes dödnotis och fann en Brita Johansdotter född 1666 i Stråkanäs. Leif Boström fanns de verkliga föräldrarna på Bondersbyn 6 som också var de som angivits i dödnotisen, men han noterade inte att som Constantinus konstaterat att fadern Johan Andersson var död 1664-04-16 (står även det på sid 62 i Leifs bok). Den angivna åldern 70 år i Britas dödnotis måste således vara fel. Men för att som Tommy funnit verkar Hans Hansson redan 1673 ha en hustru vid namn Brita Johansdotter. Britas ålder måste vid hennes död då ha varit närmare 80 än de 70 som angivits! Hennes sista kända barn var född 1699, vilket kan indikera att hon var cirka 10 år äldre än vad som angavs i dödnotisen (maken Lars Andersson finns i Råneås katekeslängd till 1708). Hans Hanssons och Britas Johansdotter äktenskap verkar vara etablerat kring 1680 då barnen Hans (farfars namn)och Dordi (farmors namn) föddes. Detta sammanfaller med Nils Joelssons uppgift att nybygget i Mårdsel etablerades 1680. Möjligen var Brita mycker ung (16 år?) vid giftermålet och fick inga (överlevande) barn 1673-78? Brita Johansdotters åldersuppgift i dödnotisens åldersuppgif är altså antingen en felskrivning eller en missuppfattning av en uppgift troligen lämnad av sonen Hans Hansson.

2013-08-31, 16:19
Svar #20

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Per Arvidssn är en av mina anor! Arvid är ett mycket ovanligt namn bland vanligt folk. I jordeboken över Västerbotten av år 1543 finns en Arffuit i Lövånger och en i Bygdeå. I Gammelstad dör kaptenen Arvid Arvidsson Duus (Duse) i maj 1691 (Västebottens Regementes Officerare sid 59) Han blev fänrik 1657 efter 2 1/2 år som volontär. Tror att det även fanns andra officerare vid namn Arvid. Per Arvidsson kan möjligen varit en oäkta son till någon av dessa men det blir nog omöjligt att visa. Min ana är sonen Nils Persson Giers, soldat och senare bonde. Har tyvärr inget om sonen Olof Persson som jag saknade bland mina data. Brodern Nils har jag inte heller funnit i födelseboken.

2013-08-31, 18:02
Svar #21

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Bygdeå eller Nysätra skulle kunna vara ett uppslag att leta efter Per Arvidssons ursprung. I Grimsmark och Skäran finns Arvid, i Rickleå är det rentav ett vanligt namn. Öndebyn och Korssjön är andra byar med Arvid-namnet.

2013-08-31, 19:36
Svar #22

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Jag har kollat upp Kerstin Persdotter från Töre 10. Lars Nilsson i Vitån omnämns i mantalslängderna 1642-1679. Han har en hustru från och med 1651. Hustru Kerstin nämns i mtl 1680-1683. På grund av luckor vid den aktuella tiden runt 1670 är det svårt att säga om Lars resp. Kerstin varit gift två gånger eller bara en gång vardera.
 
Sonen Nils Larsson omnämns i mtl 1684-1690 (soldat Hintz-Giertz, antagen 4/7 1683 och död vid Göteborg 30/4 1690 enligt Kenneth Mossbergs soldatmaterial) och gift med Sigrid Jönsdotter från Vitån, nämnd i mtl 1692-1703. Sigrid dör i Vitån 3/2 1735 vid 92 års ålder. Makarna fick åtminstone tre barn: Lars Nilsson, nämnd i mtl 1704-1711 (soldat på rote 32 Snabb från 1711, död 4/11 1717 enligt Mossberg) och som kom att bli gift 5/12 1714 med Ella Persdotter, i sin tur omgift 15/1 1721 med Erik Davidsson i Töre 8, Nederkalix sn (sida 580 i Leif Boströms bok) och systrarna Karin och Sigrid, omnämnda i mtl 1712-1713. Karin Nilsdotter var gift senast 1718 med Nils Olofsson som tidigare varit soldat på rote 21 Skär åren 1711-1712. Sigrid Nilsdotter gifte sig 15/2 1727 med Johan Davidsson från Töre 8, Nederkalix sn. Mågarna blev bönder i Vitån.

2013-08-31, 21:47
Svar #23

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Mina tidigare Arffuitar i Lövånger och Bygdeå var Arfuitssöner däremot fanns samtidigt 2 Arfwed i Skellefteå socken. I byn Lund i denna socken fanns 1542 Arrweth Olson, 1571 Joen Arffwidson och år 1600 Arffue Jonson, kanske en familj att undersöka. Boken som jag bläddrar i heter Bottniska Personnamn av Bengt Audén Umeå 1980.

2013-09-01, 08:22
Svar #24

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
I Kenneth Mossberg avskrifter av Mantalslängder för Västerbotten 1654-1695. Hittar jag följande.
 
=================  CALIX SOCKNAR
 
**** Wännäs
1692-02-07 Per Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1694-02-01 Per Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1695-02-09 Mantal 1/4 Per Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
=================  TORNEÅ SOCKNAR
 
*** Prästerskap m.m.
1667-00-00 Lieutnant Arvid Duus   Antal 2
1669-00-00 Lieutnant Arvid Duus   Antal 2
1671-00-00 Lieutnant Arvid Duus   Antal 2
1674-02-04 Lieutnant Arvid Duus   1 Bonde 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
*** Kiengis Bruk o Kopparberget
1659-00-00 Arvid Andersson Westgiöte   1 Bonde 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
=================  LULEÅ o RÅNEÅ SOCKNAR
 
*** Kyrkobordet
1680-02-14 Arvid Duus Captain   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1681-02-22 Arvid Duus reducerad Captain   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1682-00-00 Arvid Duus reducerad Captain   0 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1683-02-22 Arvid Duus reducerad Captain   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
=================  PITEÅ SOCKEN
 
*** Kyrkobordet Inhyses uthi böndernas huus
1663-00-00 Arvid Jonsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
*** Lillpiteå
1685-03-24 Lars Arvidsson soldat   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1686-03-10 Lars Arvidsson soldat   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1687-03-16 Lars Arvidsson soldat   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1694-02-27 Lars Arvidsson soldat   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1695-01-22 Mantal 0/0 Lars Arvidsson soldat   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
*** Öijbyn
1667-00-00 Daniel Arvidsson   Antal 1
1 soldat o soldathustru hos Daniel Arvidsson
1669-00-00 Daniel Arvidsson soldat   Antal 2
1 soldat o soldathustru hos Daniel Arvidsson
1671-00-00 Daniel Arvidsson soldat   Antal 2
1 soldat o soldathustru hos Daniel Arvidsson
 
=================  VÄSTERBOTTENS STÄDER
 
*** Umeå Stad
1654-00-00 Arvid Persson   1 Borgare 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1655-00-00 Arvid Prophos   1 Borgare 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1656-00-00 Arvid Persson   1 Borgare 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1657-00-00 Arvid Persson   1 Borgare 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1658-00-00 Arvid Persson   1 Borgare 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1659-00-00 Arvid Persson   1 Borgare 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1660-00-00 Arvid Persson   1 Borgare 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1662-00-00 Arvid Persson   1 Borgare 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1663-00-00 Arvid Persson   1 Borgare 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1665-00-00 Arvid Persson   1 Borgare 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1667-00-00 Arvid Persson   antal 2
1669-00-00 Arvid Persson   antal 2
1671-00-00 Arvid Persson   ant 2
1674-03-28 Arvid Persson   1 Borgare 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1675-03-08 Arvid Persson   1 Borgare 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1678-03-13 Arvid Persson   1 Borgare 0 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1678-03-13 Nils Arvidsson Båtsman
1679-02-17 Arvid Persson   1 Borgare 0 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1680-03-20 Arvid Persson   1 Borgare 0 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1681-02-05 Arvid Persson   1 Borgare 0 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1682-02-06 Arvid Persson   1 Borgare 0 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1683-01-31 Arvid Persson   1 Borgare 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1684-02-07 Arvid Persson   1 Borgare 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1686-01-28 Arvid Persson   1 Borgare 0 Hustru 0 Son 2 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1686-01-28 Nils Arvidsson   1 Borgare 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1687-02-04 Nils Arvidsson   1 Borgare 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1687-02-04 Arvid Persson   1 Borgare 0 Hustru 0 Son 2 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1688-01-21 Nils Arvidsson   1 Borgare 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1688-01-21 Arvid Persson   1 Borgare 0 Hustru 0 Son 2 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1690-01-25 Nils Arvidsson   1 Borgare 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1690-01-25 Arvid Persson   1 Borgare 0 Hustru 0 Son 2 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1692-01-13 Nils Arvidsson   1 Borgare 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1692-01-13 Barbro Arvidsdotter   0 Borgare 0 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1693-01-20 Nils Arvidsson   1 Borgare 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1693-01-20 Barbro Arvidsdotter   0 Borgare 0 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1694-00-00 Nils Arvidsson   1 Borgare 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1694-00-00 Barbro Arvidsdotter   0 Borgare 0 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1695-01-31 Nils Arvidsson   1 Borgare 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1695-01-31 Barbro Arvidsdotter   0 Borgare 0 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
*** Piteå Stad Inhysefolk
1654-00-00 Arvid Jonsson   1 Man 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
=================  BURTRÄSK SOCKEN
 
*** Bodbyn
1658-00-00 Anders Arvidsson   1 Bonde 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1659-00-00 Anders Arvidsson   1 Bonde 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1660-00-00 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1662-00-00 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1663-00-00 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1665-00-00 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1667-00-00 Anders Arvidsson   antal 2
1669-00-00 Anders Arvidsson   antal 2
1671-00-00 Anders Arvidsson   antal 2
1674-00-00 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1675-01-21 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1678-02-23 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1679-02-10 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1680-00-00 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1681-00-00 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1682-02-13 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1683-01-13 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1684-01-26 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1686-01-18 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 3 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1687-01-24 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 4 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1688-01-16 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 3 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1690-01-13 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 3 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1692-02-06 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1693-01-30 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1 soldat hos Anders Arvidsson
1694-01-13 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1 soldat hos Anders Arvidsson
1695-01-19 Mantal 11/32 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1 soldathustru hos Anders Arvidsson
 
*** Bygdsiljum
1654-00-00 Mantal 3/8 Lars Arvidsson   0 Bonde 0 Hustru 0 Son 2 Dotter 0 Måg 2 Sonhustru
1669-00-00 Anders Arvidsson   antal 2
1 soldat o hustru hos Anders Arvidsson
1671-00-00 Anders Arvidsson   antal 2
1 soldat o hustru hos Anders Arvidsson
1674-03-24 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 officer o hustru hos Anders Arvidsson
1675-01-16 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1678-02-28 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1679-02-14 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1680-02-28 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1681-02-08 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1682-02-10 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1683-01-29 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldat o hustru hos Anders Arvidsson
1684-02-04 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1686-01-26 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1687-01-31 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1688-01-26 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1690-01-22 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1692-01-20 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1693-01-23 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1694-01-23 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1695-01-24 Mantal 11/32 Anders Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
=================  BYGDEÅ SOCKEN
 
*** Bobacken
1655-00-00 Arvid Hansson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1656-00-00 Arvid Hansson    1 Bonde 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1662-00-00 Arvid Hansson    1 Bonde 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
*** Dalkarlså
1654-00-00 Mantal 3/16 Arvid Andersson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1655-00-00 Arvid Andersson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1656-00-00 Arvid Andersson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1657-00-00 Arvid Andersson soldat    0 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1658-01-03 Arvid Andersson    0 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1665-00-00 Arvid Andersson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1667-00-00 Arvid Andersson    antal 3
1 soldat hos Arvid Arvidsson
1669-00-00 Arvid Andersson    antal 4
1 soldat hos Arvid Andersson
1671-00-00 Arvid Andersson    antal 4
1 soldat hos Arvid Andersson  
1674-03-24 Arvid Andersson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldat hos Arvid Andersson
1678-02-28 Arvid Andersson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1679-02-14 Arvid Andersson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1680-02-28 Arvid Andersson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1681-02-08 Arvid Andersson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1682-02-10 Arvid Andersson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 2 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1683-01-29 Arvid Andersson    1 Bonde 0 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
*** Korsjön
1654-00-00 Mantal 11/32 Arvid Olsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1655-00-00 Arvid Olsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1656-00-00 Arvid Olsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1657-00-00 Arvid Olsson    1 Bonde 0 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1658-01-03 Arvid Olsson    1 Bonde 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1659-00-00 Arvid Olsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1660-00-00 Arvid Persson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1660-00-00 Arvid Olsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1662-00-00 Arvid Persson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1662-00-00 Arvid Olsson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1663-00-00 Arvid Persson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1663-00-00 Arvid Olsson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1665-00-00 Arvid Persson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1665-00-00 Arvid Olsson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1667-00-00 Arvid Persson    antal 3
1667-00-00 Arvid Olsson    antal 4
1669-00-00 Arvid Persson    antal 2
1669-00-00 Arvid Olsson    antal 4
1671-00-00 Arvid Persson    antal 2
1671-00-00 Arvid Olsson    antal 4
1674-03-24 Arvid Persson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1674-03-24 Arvid Olsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldat o hustru hos Arvid Olsson
1675-01-16 Arvid Persson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1675-01-16 Arvid Olofsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
Inneboende: 1 soldathustru hos Arvid Olofsson
1678-02-28 Arvid Persson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1678-02-28 Arvid Olofsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1679-02-14 Arvid Olofsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1680-02-28 Arvid Olofsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1681-02-08 Bygdeå Korsjön
1681-02-08 Arvid Olofsson    0 Bonde 1 Hustru 0 Son 2 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
Inneboende: 1 soldat hos Arvid Olofsson
1692-01-20 Joen Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1692-01-20 Nils Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
Inneboende:1 syskon hos Joen Arvidsson, 2 syskon hos Nils Arvidsson
1693-01-23 Joen Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1693-01-23 Nils Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
Inneboende: 1 syskon hos Joen Arvidsson, 1 syskon hos Nils Arvidsson
1694-01-23 Joen Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1694-01-23 Nils Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
Inneboende:1 syskon hos Joen Arvidsson, 1 syskon hos Nils Arvidsson
1695-01-24 Mantal 1/4 Joen Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1695-01-24 Mantal 7/16 Nils Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
Inneboende: 1 syskon hos Joen Arvidsson
 
*** Rickleå
1654-00-00 Mantal 9/32 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1655-00-00 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1656-00-00 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1657-00-00 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1658-01-03 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1659-00-00 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1660-00-00 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1662-00-00 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1663-00-00 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1665-00-00 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1665-00-00 Arvid Jöransson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 2 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1667-00-00 Anders Arvidsson    antal 2
1667-00-00 Arvid Jöransson    antal 6
1669-00-00 Anders Arvidsson    antal 4
1669-00-00 Arvid Jöransson    antal 5
1671-00-00 Anders Arvidsson    antal 4
1671-00-00 Arvid Jöransson    antal 4
1674-03-24 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1674-03-24 Arvid Jöransson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1675-01-16 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1675-01-16 Arvid Jöransson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 2 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1678-02-28 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1678-02-28 Arvid Jöransson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldat hos Arvid Jöransson
1679-02-14 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1679-02-14 Arvid Jöransson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1680-02-28 Anders Arvidsson    1 Bonde 0 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1680-02-28 Arvid Jöransson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1681-02-08 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1681-02-08 Arvid Jöransson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1682-02-10 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1682-02-10 Arvid Jöransson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1683-01-29 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1683-01-29 Arvid Jöransson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1 syskon hos Arvid Jöransson
1684-02-04 Arvid Jöransson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1686-01-26 Arvid Jöransson    1 Bonde 1 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1687-01-31 Arvid Jöransson    1 Bonde 0 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1688-01-26 Arvid Jöransson    1 Bonde 1 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1690-01-22 Arvid Jöransson    1 Bonde 0 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1692-01-20 Arvid Jöransson    1 Bonde 0 Hustru 2 Son 1 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1693-01-23 Arvid Jöransson    1 Bonde 0 Hustru 2 Son 1 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1694-01-23 Arvid Jöransson    1 Bonde 0 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1695-01-24 Mantal 7/16 Arvid Jöransson    1 Bonde 0 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
 
*** Skinnarbyn
1654-00-00 Mantal 15/32 Anders Arvidsson    0 Bonde 0 Hustru 2 Son 2 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1655-00-00 Anders Arvidsson    0 Bonde 0 Hustru 2 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
*** Öndebyn
1671-00-00 Arvid Nilsson    antal 3
1674-03-24 Arvid Nilsson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1675-01-16 Arvid Nilsson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1678-02-28 Arvid Nilsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldat hos Arvid Nilsson
1679-02-14 Arvid Nilsson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1680-02-28 Arvid Nilsson    1 Bonde 1 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1681-02-08 Arvid Nilsson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldat hos Arvid Nilsson
1683-01-29 Arvid Nilsson    1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1 soldat hos Arvid Nilsson, 1 förälder hos Arvid Nilsson
1684-02-04 Arvid Nilsson    1 Bonde 1 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1 soldat o 1 förälder hos Arvid Nilsson
1686-01-26 Arvid Nilsson    1 Bonde 1 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1687-01-31 Arvid Nilsson    1 Bonde 1 Hustru 3 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1688-01-26 Arvid Nilsson    1 Bonde 1 Hustru 3 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1 förälder hos Arvid Nilsson
1690-01-22 Arvid Nilsson    1 Bonde 1 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1 förälder hos Arvid Nilsson
1692-01-20 Arvid Nilsson    1 Bonde 1 Hustru 2 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1 förälder hos Arvid Nilsson
1693-01-23 Arvid Nilsson    1 Bonde 1 Hustru 2 Son 1 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1 förälder hos Arvid Nilsson
1694-01-23 Arvid Nilsson Länsman    1 Bonde 1 Hustru 2 Son 2 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1 förälder hos Arvid Nilsson  
1695-01-24 Mantal 0/0 Arvid Nilsson    1 Bonde 1 Hustru 2 Son 2 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
 
*** Soldater Hemmavarande
1658-00-00 Dalkarlså Arvid Andersson
1662-00-00 Korsjön Olof Arvidsson
1662-00-00 Dalkarlså Arvid Andersson
1662-00-00 Rickleå Arvid Jöransson
1663-00-00 Dalkarlså Arvid Andersson
1663-00-00 Korsjön Olof Arvidsson
1663-00-00 Rickleå Arvid Jöransson
 
=================  LÖVÅNGER SOCKEN
 
*** Fjällbyn
1682-02-12 Arvid Larsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
*** Webbomark
1654-00-00 Mantal 1/2 Christiern Arvidsson soldat   0 Bonde 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1655-00-00 Christiern Arvidsson soldat   0 Bonde 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1656-00-00 Christiern Arvidsson soldat   0 Bonde 0 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
=================  NYSÄTRA SOCKEN
 
*** Skäran
1654-00-00 Mantal 1/4 Anders Arvidsson    1 Bonde 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1655-00-00 Anders Arvidsson    1 Bonde 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1656-00-00 Anders Arvidsson    0 Bonde 0 Hustru 1 Son 2 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1657-00-00 Anders Arvidsson    1 Bonde 0 Hustru 0 Son 2 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1658-01-03 Anders Arvidsson    0 Bonde 0 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1659-00-00 Anders Arvidsson    1 Bonde 0 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1660-00-00 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1662-00-00 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1665-00-00 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1667-00-00 Anders Arvidsson    antal 4
1669-00-00 Anders Arvidsson    antal 3
1 soldathustru hos Anders Arvidsson
1671-00-00 Anders Arvidsson    antal 5
1 soldathustru hos Anders Arvidsson
1674-03-24 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldat o hustru hos Anders Arvidsson
1675-01-16 Anders Arvidsson    1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
ANDERS ARVIDSSON ähr utfattig igenom en stoor soldatlega och icke ett korn sått, sielf gått sin kos söder åth att söka sig föda med tiggeri och ingen på hemmanet
1678-02-28 Anders Arvidsson soldat    0 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
*** Soldater Hemmavarande
1662-00-00 Skäran Erik Arvidsson
1663-00-00 Skäran Erik Arvidsson
 
=================  SKELLEFTEÅ SOCKEN
 
*** Ersmark
1674-03-00 Arvid Thomasson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldat hos Arvid Thomasson
1675-01-22 Arvid Thomasson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldathustru hos Arvid Thomasson
1678-02-19 Arvid Thomasson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldat och soldathustru hos Arvid Thomasson
1680-02-21 Arvid Thomasson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1681-02-14 Arvid Thomasson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1682-02-18 Arvid Thomasson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1683-01-10 Arvid Thomasson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1684-01-28 Arvid Thomasson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1686-01-15 Arvid Thomasson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1687-01-21 Arvid Thomasson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1688-02-03 Arvid Thomasson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1690-02-03 Arvid Thomasson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 2 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1692-02-16 Arvid Thomasson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1693-02-20 Arvid Thomasson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldat hos Arvid Thomasson
1694-02-08 Arvid Thomasson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldat hos Arvid Thomasson
1695-02-11 Mantal 5/16  Arvid Thomasson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
*** Moröhn
1663-00-00 Ahron Abrahamsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1665-00-00 Arvid Abrahamsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru (skall det vara Ahron ***sow***)
 
*** Ostvik
1678-02-19 Arvid Persson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldathustru hos Arvid Persson
1679-02-08 Arvid Persson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldathustru hos Arvid Persson
1680-02-21 Arvid Persson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1681-02-14 Arvid Persson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1682-02-18 Arvid Persson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1683-01-10 Arvid Persson   1 Bonde 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldat och soldathustru hos Arvid Persson
1684-01-28 Arvid Persson soldat   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1686-01-15 Arvid Persson soldat   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1687-01-21 Arvid Persson soldat   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldat o soldathustru hos Arvid Persson soldat
1692-02-16 Arvid Persson soldat   0 Bonde 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1693-02-20 Arvid Persson soldat   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1694-02-08 Arvid Persson soldat   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1695-02-11 Mantal 3/32 Arvid Persson soldat   0 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
*** Soldater
1690-02-03 hustru Kerstin Arvids i Ostvik   0 Bonde 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
=================  UMEÅ SOCKEN
 
*** Brån
1654-00-00 Mantal 35/64 Per Arvidsson   1 Bonde 0 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sunhustru
 
*** Röbäck
1654-00-00 Mantal 15/64 Per Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sunhustru
1655-00-00 Per Arvidsson   0 Bonde 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1656-00-00 Per Arvidsson   0 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1657-00-00 Per Arvidsson   0 Bonde 0 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
 
*** Rödå
1654-00-00 Mantal 21/32 Arvid Ersson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sunhustru
1655-00-00 Arvid Ersson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1656-00-00 Arvid Ersson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1657-00-00 Arvid Ersson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1658-00-00 Arvid Ersson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1659-00-00 Arvid Ersson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1660-00-00 Arvid Ersson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1662-00-00 Arvid Ersson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1663-00-00 Arvid Ersson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1665-00-00 Arvid Ersson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 1 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1667-00-00 Arvid Eriksson   Antal 6
1 soldat hos Arvid Eriksson
1669-00-00 Arvid Eriksson   Antal 5
1 soldat hos Arvid Eriksson
1671-00-00 Joen Arvidsson   Antal 4
1674-03-26 Joen Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 1 Måg 0 Sonhustru
1 soldat hos Joen Arvidsson
1675-03-26 Jon Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 1 Son 0 Dotter 0 Måg 1 Sonhustru
1678-01-08 Jon Arvidsson   1 Bonde 1 Hustru 0 Son 1 Dotter 0 Måg 0 Sonhustru
1 soldat och soldathustru hos Jon Arvidsson

2013-09-01, 23:51
Svar #25

Utloggad Christer Sundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 14:37
    • Visa profil
    • www.sundin.nu/gen/
Ja, Nils Persson Giers bror Olof Persson flyttar till Råneå:
 
Nils Pehrs Giers ... B. Olof i Raneå (sic) (sist antecknad på Vännäs 9 21/3 1730) (Överkalix AIa:1 s16)

2013-09-02, 11:32
Svar #26

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Sven-Ove:
 
En diger och tung lista att gå igenom, men du (och alla andra) kan börja med att stryka ut Anders Arvidsson i Bodbyn. Någon sådan finns inte. Det är en felläsning av Anders Åsvidsson, en felläsning som finns hos både Mossberg och Agneta Olofsson.  
 
Spontant skulle jag nog börja med att kolla upp den där militären, Arvid Arvidsson Duus. Vem var denne Duus gift med? I Lewenhaupt finns några andra yrkesmilitärer Duse som eventuellt skulle kunna ha en koppling till denne Arvid.
 
Den korpral Mickel Larsson som innehade hemmanet i Vännäs som Per Arvidsson senare innehar var gift med en Malin (Eriksdotter vill jag minnas, har inte mina anteckningar tillgängliga när jag skriver detta). Mickel och hans hustru var barnlöst folk, enligt en domboksnotis. Jag tolkar det som att dom inte har några barn tillsammans i alla fall.
 
I hfl 1697 är en moder hustru Malin nämnd under Per Arvidsson och hans hustrus namn, kan Mickel Larssons hustru tidigare haft en förbindelse med Arvid Arvidsson Duus? Bara en känsla, men kan användas som hypotes och utgångspunkt för vidare forskning.
 
Korpralen Mickel Larsson är en bror till Henrik Larsson på Vännäs 1 och son till Lars Mickelsson på samma hemman.

2013-09-02, 20:51
Svar #27

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
I LULEÅ STAD ÅREN 1690-1780 av Constantinus Lindfors familj 263 anges Arvid Arvidsson Duus hustru vara Brita Eriksdotter Björn hon kommer från familj 47.
Elisabeth Duus, Arvids och Britas dotter är först gift med länsman Jöns Andersson Ekman i Luleå gamla stad.
Elisabet och Brita återfinns här Nederluleå AI:1b (1708-1708) sid 9 .
Leif Boström anger att länsman Jöns Andersson Ekman dör före 1707-02-14. Vilket skulle förklara varför han inte än nämnd med Elisabeth och Brita. se http://familjenbostrom.se/genealogi/norrbotten/antonius/11-169_34.htm
 
I ett domstolsprotokoll från 1706-09-02 benämns Brita Biörn som änka efter Captain Duus.
se Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Norrbottens län EXId:503 (1698-1719) Bild 390 (AID: v403999.b390, NAD: SE/RA/42042202)
 
Framför Malin HFL 1697 står det.
Mod: Hs:
Betyder det Moder hustrus?
 
Sven-Ove
 
 
 
(Meddelandet ändrat av sow 2013-09-02 21:06)
 
(Meddelandet ändrat av sow 2013-09-02 21:50)
 
(Meddelandet ändrat av sow 2013-09-02 23:59)

2013-09-02, 22:13
Svar #28

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
I Heden och Hällan har jag många anor, bl a härstammar jag från Johan Staffansson och hans hustru Kerstin Larsdotter på Heden 2. Det var inte särskilt knepigt att hitta Johans förfäder i Teurajärvi, eller att konstatera att Kerstins far var Lars Jönsson på Heden 2, modern hette Kerstin och var ett av offren för kosackräden 19/12 1716.
 
Sen blev det knepigare.  
 
Följer man mantalslängdernas uppgifter blir man inte särskilt glad, det är stundtals förvirrande uppgifter angående det här hemmanet i Heden. Tack och lov för domböckerna. I ett par domboksnotiser, framförallt en notis från vårtinget 1694, bringas en del ljus över släktförhållandena.
 
I notisen 1694 berättas om en transaction, eller testamente, som upprättats redan 5/5 1687, där Per Östensson tillsammans med sin hustru Kerstin Larsdotter testamenterar hemmanet till Lars Jönsson.  
Per Östensson, som gått soldat för Nils Grelsson i Grelsbyn, har gift sig med änkan Kerstin Larsdotter som tidigare varit gift med företrädaren på hemmanet, Per Larsson. Denne Per Larsson har haft en yngre broder, Jöns Larsson, som efterlämnat hustru, två söner och en dotter i Pers vård och dragit upp till Torneå Kopparbruk och sedermera avlidit där.
 
Eftersom Per Larsson dött utan barn, och änkan gift om sig med soldaten Per Östensson och även detta äktenskap är barnlöst så förklaras i notisen att Lars Jönsson som Jöns Larssons äldsta son bör bekomma det. Hans bror Erik Jönsson har låtit leja sig till soldat, och systern är ännu för ung och ska bekomma sitt arv senare.
 
Tillsammans med mtl uppgift att hemmanet föreståtts av en Lars Larsson fram till 1662 så är det lättare att förstå turerna på hemmanet enligt senare års mantalslängder.  
 
Lars Jönssons bror Erik kan vara likamed Erik Jönsson Lång, fast jag har inte verifierat det ännu. Vad systern heter, och om och vem hon gifter sig med har jag heller ännu inte lyckats utröna.
 
Per Östensson bör vara en son till Östen Eriksson i Grelsbyn, dels för att han själv hade sin legobonde i Grelsbyn, dels för att det praktiskt taget bara finns en Östen att välja på i hela Överkalix som trolig far.  
 
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län EXIe:3969 (1694-1694) Bild 5040 / sid 498
 
 
@ Sven-Ove:
 
Jag ska titta vad Constantinus kommit fram till, jag borde förstått att han troligtvis redan kartlagt Arvid Duus.  
 
(Meddelandet ändrat av Miroslaw 2013-09-02 22:14)
 
(Meddelandet ändrat av Miroslaw 2013-09-02 22:16)

2013-09-02, 23:30
Svar #29

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Ett uppslag till vem Lars Jönssons i Hedens syster var är den Anna Jönsdotter från Heden som gifter sig med Jöns Nilsson i Grelsbyn 11/7 1697.
Jöns Nilsson och Anna Jönsdotter får en son Nils 23/7 1699. Tyvärr är inga faddrar angivna i födelseboken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna