ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 23 augusti, 2013  (läst 4040 gånger)

2013-08-04, 15:48
läst 4040 gånger

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
@ Peder:
 
Ett antal indicier, jag har inget avgörande bevis för att det är så. Är på resande fot för tillfället, så jag kan inte svara mer uttömmande än så just nu. Återkommer i ämnet.

2013-08-16, 20:14
Svar #1

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Ulf H Larsson diskuterade en del Nybyn i dessa spalter för några år sedan, så småningom utmynnade det i en websida med en förtjänstfull rekonstruktion över Nybyn mellan 1595-1701. http://www.ulfhlars.se/Genealogi/Nybyn/Nybyn.htm
 
Eftersom jag härstammar från flera av de här gårdarna själv har jag också intresserat mig för denna by.
Några kompletteringar till Ulfs material jag har skrapat ihop:
 
Nybyn 2
 
Unge Nils Larsson var gift med en Karin. Via ett par domboksnotiser från 1677 vet vi att hon hette Karin Persdotter och var dotter till klockaren Per Eriksson i Bränna. I en av domboksnotiserna radar Nils Larsson upp ett antal jordförvärv han gjort i Nybyn, och det samlade intrycket jag får av förvärven plus en notis om att de andra medlemmarna i byalaget inte ville släppa in honom i byssens träskfiske är att Unge Nils Larsson inte är ifrån Nybyn själv. Men, det finns inget jag hittat som heller motsäger att han faktiskt är född där.
 
Nybyn 3
 
Nils Persson och hans hustru Brita Larsdotter visar upp ett förgångsbrev utgivet av sin svärfar Lars Christofersson och svärmor Karin Mickelsdotter på tinget 1675
 
Nybyn 1
 
Olof Anundssons son Olof Olofsson är inte densamme som den Olof Olofsson som förestår hemmanet 1690-1697 och som drunknade 1697 31 år gammal. Den Olof Olofsson är sonson till Olof Anundsson, vilket går att utläsa av ett antal domboksnotiser mellan 1675 och 1677. T ex så uppträder Olof Anundssons son Olof på tinget i november 1676, men omtalas som död i juli året efter.  
 
Olof Anundssons son Anund blir måg till Henrik Mickelsson i Heden och flyttar också dit efter diverse dribbel kring huvudmannaskapet för hemmanet i Nybyn. Flera domboksnotiser behandlar tvister mellan fadern Olof Anundsson och sönerna Anund och Olof, till slut förskjuter fadern sonen Anund och ber honom flytta. Det bekommer tydligen inte Anund särskilt mycket, han gör karriär som 12-man senare i livet och lever gott på hemmanet i Heden istället.  
Den av fadern föredragne sonen Olof dör som sagt nån gång mellan november 1676 och juli 1677 men änkan lever kvar tillsammans med barnen hos Olof Anundsson och 1690 blir som sagt sonsonen Olof Olofsson huvudman för hemmanet istället.
 
Ulf H Larssons tolkning av t ex hfl 1697 blir därför lite felaktig. Som jag ser det är det Olof Anundssons son Olof Olofsson som är gift med Sara Josefsdotter, hon är mor till Olof Olofsson d.y. i hfl 1697. Brodern Jöns Olofsson och systern Anna Olofsdotter är alltså barnbarn till Olof Anundsson, men farbrodern Lars i hfl 1697 måste vara en son till Olof Anundsson.
 
Olof Anundsson har fler barn, som jag tänkte återkomma till i ett senare inlägg.
 
Vem var då Olof Anundsson? Namnet Anund finns inte i Nybyn före hans ankomst, och Ulf har på sin sida berört ämnet utifrån namnet, det fanns t ex Anundar i Töre i Nederkalix.
 
Av en domboksnotis från Övertorneå anno 1672 fick jag svaret.
 
En Hans Olofsson i Alkkula andrar där besvär gentemot Olof Anundsson i Nybyn i Överkalix om en Kurkisari äng som han anser är kommen ur hans svärfars hemman. Ängen ska vara pantsatt till Olof Anundsson men han har sålt den vidare till sin broder Anders Anundsson i Niemis.
 
Denne Anders Anundsson nämns som frände av Isak Curtilius änka Brita Anundsdotter i en domboksnotis från 1676 som behandlar en tvist om tvenne träskfisken i Muonioniska som för övrigt avgörs med lottens hjälp.
 
Ovanstående bör betyda att Olof Anundsson i Nybyn är en medlem av birkarlasläkten Tulkki från Tulkkilansaari i Armassaari ursprungligen.  
Erik Kuoksu har rett ut släkten Tulkki på en websida http://hem.passagen.se/kuoksu/birkarlar.pdf
 
(Meddelandet ändrat av Miroslaw 2013-08-16 20:18)
 
(Meddelandet ändrat av Miroslaw 2013-08-16 20:22)
 
(Meddelandet ändrat av Miroslaw 2013-08-16 20:28)

2013-08-17, 09:34
Svar #2

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Bra uppgifter Tommy,
visar tyvärr på den största bristen i min utredning: domboksmaterialet saknas. Den största urspårningen som du hitills funnit är att jag missade de två generationerna Olof Olofsson och att Sara Josefsdotter var gift med Olof Olofsson d.ä. och inte med Olof Anundsson som jag angivit.
 
Dina uppgifter om Anund Olofsson gör att man bör ompröva min teori om hur han kom att efterträda Olof Hindersson på Nybyn 1, Olof Anundsson kan ju haft medel att köpa in sig på Nybyn 1.
 
mvh
Ulf

2013-08-17, 10:34
Svar #3

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Ulf:
 
Olof Anundsson är en herre som lämnat tydliga avtryck efter sig på många platser i domböckerna. Olof Hederyd skrev om tumultet efter kyrkbranden och Olofs involvering i efterbörden och kallade det thriller. Jag har hittat en annan thriller i hans mellanhavanden med en av honom lejd soldat som är minst lika rafflande.

2013-08-17, 11:22
Svar #4

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Olof Anundsson har ytterligare en son som blir hemmansägare i Överkalix. På Vännäs 11 (Per-Olsa kallat senare) finns vid mitten av 1600-talet en annan Olof Anundsson. På tinget i juli 1677 lät Anders Olofsson i Nybyn uppbjuda det hemmanet och all den lösa egendom som Olof Anundsson honom med sin sonadotter uti sytningslön bebrevat haver 2 Maj 1677.
 
Jag tror att denna sonadotter heter Margareta Staffansdotter. Att en Anders Olofsson efterträder en Olof Anundsson enligt mantalslängderna illustrerar hur knepigt det kan vara att dra några långtgående slutsatser utifrån skattelängdernas vittnesbörd enbart. Jag antog tidigare att Anders var en son till denne Olof Anundsson, men med hjälp av domböckernas uppgifter fick jag lov att revidera min uppfattning. Av kronologiska skäl borde Anders Olofsson som blir huvudman på Vännäs 11 vara en son till Olof Anundsson på Nybyn 1, han är lite för gammal (född ca 1655) för att kunna vara son till någon annan Olof i Nybyn än just Olof Anundsson.
 
Lite förvillande med alla Olof Anundsson kanske, men Anders Olofsson var son till den O.A som bodde på Nybyn 1 och inte den O.A. som bodde på Vännäs 11.

2013-08-18, 00:58
Svar #5

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Margareta Staffansdotter på Vännäs 11 är änka efter den Anund Olofsson på samma hemman som dött 1676. Hon gifter om sig med Anders Olofsson från Nybyn, och det är dessa två som bebrevas hemmanet i Vännäs av änkans fd makes far Olof Anundsson, allt detta enligt domboken 1680.  
 
Anders Olofsson står som huvudman för Vännäs 11 till 1709 då mågen Per Olofsson Örn tar över. Denne Per Olofsson Örns ursprung är tills vidare okänt för mig.

2013-08-18, 13:27
Svar #6

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Tommy,
min urspårning är kanske inte så grov som jag först antog,
en nyckelperson för min teori är Sara Josefsdotter, i hennes begravningsnotis (C:2 112)anges att hon varit änka i 12 år, gift i 30 samt i 20 år dessförinnan, 96 år (överdrivet cirka 10 yngre).
 
Hon var senast gift med U. Nils Larsson på Nybyn 2 1698-08-28 (C:1 1698:25) som begrovs 1727-06-04 (C:2 fol 108). Men vem var hon gift med i cirka 20 år dessförinnan?
I katekesländerna för 1697 (LIa:1 s. 125v) och 1698 (LIa:1 s. 131v) finns hon på Nybyn 1; 1697 står Olof Olofsson som bonde med hustru Marita, Sara står som moder, Jöns som broder, Anna som syster och Lars som farbror. Olof Olofsson drunknar detta år och begrovs 1697-07-11, 31 år gammal (C:1 s. 25h). Han sakns således i katekeslängden 1698 där finns hustru Sara, sonahustru Marita, son Lars samt dotter Anna.
 
En vigselnotis återfinns i kyrkoräkenskaperna (LIa:1 s. 146h) som anger att [1]677 den 6 maj vigdes Oluff Anundsson i Nybyn). Mantalslängder saknas för åren 1676 och 1677 men 1675 finns på Nybyn 1 Olof Anundsson (bonde), hustru, 3 söner, sonhustru, allmosehjon och 1678 finns Olof Anundsson (bonde), hustru, sonhustru, piga. Sonen Olof Olofsson d.ä. är ju död enligt domboken och sonen Anund verkar ha flyttar efter att ha mist en hustru 1676-05 Anund Olofsson i Nybyn givit testamente efter sin salig hustru. (L1a:1 bild 157) , resterar”. Vem och var var son nr 3?
 
Olof Anundson har Hustru och Sonhustru i mantalslängen till 1684, då en son tillkommer (Olof Olofsson d.y.) 1685 saknas sonhustru och 1686 tillkommer en dotter (Anna?).
Både sonen och dottern är födda omkring 1670, alltså inte i det äktenskap som Olof Anundsson ingick 1677. 1690 står Olof Olofsson som bonde med hustru, förälder (Sara eller Anund) dotter (troligen syster Anna).
 
Min teori är att Olof Anundsson gifte om sig 1677-05-06 med Sara Josefsdotter som blev hans sista hustru samt att en tidigare hustru dog c:a 1676, denna var då mor till Olof Olofsson d.y. samt dennes syster Anna. Vem var hon? Vem var hustru till Olof Olofsson d.ä. ?
 
Sara Josefsdotters begravningsnotis implicerar att prästen konsulterat kyrkböckerna så jag tror att den är korrekt!
 
Många frågeecken kvarstår dock som synes!
Ulf
 
(Meddelandet ändrat av ulfhlars 2013-08-18 13:39)

2013-08-18, 16:02
Svar #7

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Ulf,
Det jag menade var egentligen bara utifrån hfl 1697. Där står det att Sara är moder till Olof Olofsson, som ju är likamed Olof Olofsson d.y.
I de domboksnotiser jag hittills gått igenom så nämns aldrig vare sig Olof Anundssons eller sönernas fruar vid namn, det står dock noterat att Olof Anundsson gått i senare gifte och att Anund och Olof är söner till första hustrun. För Olof Olofssons del anges 1676 att han bott hemma i 16 år tillsammans med fadern på samma hemman, vilket kan tydas med att han varit gift under den tiden, men ändå bott hemma. Samtidigt har också Anund bott på hemstället, och av det man kan utläsa ifrån domboksnotiserna var båda sönerna missnöjda med att huvudmannaskapet inte gått över till dom själva, men fadern har envist hållit fast vid det. Tydligen har han satt sån prägel på livet på gården att när det går över till Jöns Ivarsson 1699 så kallas det fortfarande Olof Anundssons hemman, trots att sonsonen Olof Olofsson varit huvudman i nära nog ett decennium.

2013-08-18, 18:38
Svar #8

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Ulf,
Son nr 3 tror jag är den Anders Olofsson som hamnar på Vännäs 11. Sen har vi ju den Lars Olofsson som noteras i hfl 1697, tror det är son nr 4.  
 
För att ytterligare röra till det så kan jag lägga till ytterligare en ättling till Olof Anundsson i Nybyn jag funnit. Jag har en ana på Vännäs 2 som heter Olof Andersson. Denne gifter sig 1690-12-07 med Margareta Olofsdotter från Nybyn. Jag är lite osäker på om hon är dotter till Olof Anundsson eller dennes son Olof Olofsson d.ä., men att hon härstammar från Nybyn 1 är klart.

2013-08-18, 18:40
Svar #9

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Tommy,
har sett att Olof Olofsson gav vigselpenning år 1662, stämmer ganska bra med att han bott som gift på hemmanet i 16 år år 1776 (egentligen 14 år)!  
1662 Olof Olofsson i Nybyn gav till kyrkan när han var brudgum, 1 daler. (bild 67)
Bra uppgift att Olof och Anund är söner till första hustrun, då verkar ditt antagande att Olof Olofsson är en sonson stämma trots satt han streckats i sonkolumnen i ML och kallas son till hustru Sara i katekeslängden. Likaså är Anna troligen en helsyster till Olof Olofsson d.y. trots att hon streckats i dotterkolumnen i ML och kallas dotter till hustru Sara i katekeslängden.
 
1676-05 Anund Olofsson i Nybyn gav testamente efter sin salig hustru. (bild 157) ”resterar”, 1678 gav Anund Olofsson till Guds namn och ära till kyrkan, 1 daler. (bild 120)
1678 resterade Anund Olofsson för skyllning i äktenskap, 1 daler (?) (bild 156. Bildnumren avser SVARs fotografering (mormonernas).
Verkar som om Anund Olofssons hustru avlider 1676 och att han är omgift 1678.
 
1684-03 Olof Anundsson i Nybyn efter sitt barn. ( x öre, oläsligt) (LIa:2 bild 9).
Olof Anundsson är alltså omgift med en hustru i fertil ålder. Vet inte om det fanns överlevande barn från hans senare äktenskap?
 
Slutsats: Det bör alltså vara Olof Olofsson och dennes okända hustru som är föräldrar till Olof Olofsson d.y och dennes syster Anna.  
Tror  fortfarande att Sara Josefsdotter var Olof Anundsson sista hustru men att hon trots uppgifterna i katekeslängden inte var moder till Olof Olofsson och Anna.
Vem var farbror Lars i katekeslängden, farbror till Olof Olofsson d.y.?
Inte så märkligt att Anund Olofsson satts sin prägel på Nybyn, han verkar ju ha varit en personlighet!
Ok! tror inte att jag kan komma så mycket längre med Anund Olofsson och hans familj på Nybyn 1 med är tacksam för kompletterande information.
 
Ulf

2013-08-18, 18:57
Svar #10

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Jag har inte tillgång till kyrkoräkenskaperna för tillfället, men är det för skyldskap Anund Olofsson bötar 1678?  
En intressant sak är att när Henrik (Anundsson) Svart gifter sig 1722 med Marita Eriksdotter i Rödup, så har prästen lagt till noteringen att dom bötar för att dom är skylda i 2:a och 3:e led.  
Jag funderade länge på hur det släktskapet skulle kunna se ut, men jag tror att det är på det sättet att båda kontrahenterna härstammar från Henrik Mikaelsson och hans hustru Marita på Heden 1 på det sättet att Henrik Anundssons morfar (Henrik Mikaelsson) samtidigt är Marita Eriksdotters farmorsfar.
Martas far Erik Jönsson är född på Vännäs 13 och måg till Erik Henriksson på Rödup 1, Erik Jönssons far är Jöns Larsson och han var gift med en Lisbeta Henriksdotter. Som jag ser det är hon en syster till Anund Olofsson hustru Marita Henriksdotter och dessa systrar är döttrar till Henrik Mikaelsson på Heden 1. Om jag inte har skrivit det så är Henrik Svart en son till Anund Olofsson och Marita Henriksdotter förstås.

2013-08-18, 22:24
Svar #11

Utloggad Östen Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2016-10-25, 14:01
    • Visa profil
Hej Tommy
 
     Henrik Svart och Marta Eriksdotter
     får av Hedens byamän tillstånd att
    ta upp ett nybygge isödra delen av
    heden, kangis,och de bosätter sig där.
 
         Med hälsning
 
        Östen Nilsson

2013-08-19, 11:53
Svar #12

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Tommy,
Noteringen om Anund Olofsson finns i AD:s avfotografering av LIa:1 Bild 160/ Sida 146 (jag misslyckades att göra en skärmdump)
Noteringeng är bland obetalda avgifter 1672-1680, och anger inte släktskapets art, möjligen kan någon läsa avgiftens storlek och dra slutsatses av denna?
Ulf

2013-08-19, 15:39
Svar #13

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
13 Mars 1694 förställtes Jöns Jönsson i Nybyn och anklagades för hordomslast med Karin Nilsdotter därsammastädes, hvarföre tillfrågades soldaten, huruledes han är kommen att bedriva en sådan synd?  
Svarade, att han gifte sig med Lars Erssons dotter i Rödup, Elin Larsdotter, då de voro begge unga, allenast om sina 22 år (ser ut som det står 12, men det låter allt för otroligt), havandes sedan begge, i mangel av uppehälle, begivit sig till Österbotn och tagit tjänst i Gambla Carlby på en herrgåhl eller salig commendanten Johan Forsmans enka, derest han berättar sig vara med henne i 3 år, då han begav sig hit i mening uthtaga sin hustrus arf, men när han kom tillbaka hit, fick han intet mehra resa här ifrån, uthan måst tagha laga (tjänst?) utav Olof Anundsson i Nybyn, för vilken han ännu gå soldat, varandes 5 år förlupna, sedan han kom hit tillbaka, säger sig åtskilliga gånger låtit skriva efter henne, men aldrig fått något svar. Tillstående lägersmålet skett mellan nästledne Juhl och Nyåret, intet annat vettandes att hans förriga hustro redan vore dödh, emedan de intet bekommit någon kunskap om henne eller varest hon alt sedan må hava sigh uppehållit med sina hos henne qwarlämnade 3ne barn.  
Soldaten anhölt att få äkta denna senare, men kunde nu intet tillåtas, förr än man med skrivelse till herr häradshövdingen på den orten kan få vetskap om hon leva och vistas därsammastädes och (om?) hon icke vill komma hem till sin man (?).
Eller är hon död bleven och varest barnen sig uppehålla.
 
Så börjar en lång rättegångssåpa som pågår under flera ting efter varandra om denne soldat, Jöns Jönsson Smedh, som lämnat sin hustru Elin Larsdotter från Rödup 2 i Österbotten, och blivit mer eller mindre shanghajad av Olof Anundsson i Nybyn och tvångsrekryterad soldat.  
 
Det står i protokollet att dom vistats i Gamla Karleby, men såvitt jag kan utläsa av andra källor är Johan Forsman bosatt på Juthbacka i Nykarleby socken. Jag har ingen vetskap om vad som hände med Elin Larsdotter och de tre barnen för närvarande, det är möjligt att dom levde vidare i Österbotten och att soldatens brev aldrig nådde sin adressat.
 
Efter första gången på tinget i ärendet tycks det barka iväg för Jöns Jönsson Smedh, han börjar dricka och leva på ett sätt som inte bara stör hans legobonde Olof Anundsson, utan hela byn engageras, ja, även fältväbel Per Mickelsson boende i Svartbyn är involverad i försöken att lugna ner Jöns när han får sina ryck. Tydligen har prästen Olof Halsius, skrämt honom med livsstraffet för den begångna synden med Karin Nilsdotter, så en dag tar han sitt pick och pack och rymmer ifrån sin tjänst och drar upp mot Norge, tagandes sin bror Lars (som är en gift och behållen bonde) med sig på färden.  
Men dom kommer inte så långt utan vänder någonstans i Övertorneå, och drar söderut igen, innan dom infångas och ställs inför rätta för fler begångna brott.  
 
Jag är inte säker på var Jöns och hans bror Lars kommer ifrån, men Heden/Hällan är ett tips. I och med Elin Larsdotter så har jag hittat sammanlagt fem barn till Lars Eriksson i Rödup, de andra syskonen är sonen Erik (som gifte sig 1661, okänt med vem), sonen Nils (som går soldat för fadern 1679) och döttrarna Kerstin (gift med Jöns Larsson på Sanden i Svartbyn och död där 1697), Karin (gift med Henrik Nilsson från Grelsbyn/Bränna som övertar hemmanet i Rödup efter svärfadern) och då den tragiskt lämnade Elin i Nykarleby.
Möjligt att Lars Eriksson och hans hustru Barbro har fler barn, men dessa har jag hittills antecknat.
 
Karin Nilsdotter i domboksnotisen är troligast Store Nils Larssons dotter i Nybyn, som senare gifter sig, jag tror det är med Karl Olofsson i Heden som senare blir länsman. Dock inte helt hundra på den uppgiften.  
 
Enligt Mossbergs soldatanteckningar så försvinner noteringarna om Jöns Jönsson Smedh 1694, det är möjligt att han blev avrättad för sina begångna brott, jag antar att man måste rota igenom hovrättens protokoll för att ta reda på det.

2013-08-19, 19:24
Svar #14

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Den Karin Nilsdotter från Nybyn som figurerar i målet med soldaten Jöns Jönsson Smedh är inte densamma som är gift med Karl Olofsson på Heden. Dessa var gifta redan kring 1688-89.  
Jag lämnar frågan om Karin Nilsdotter öppen.
 
En notis i dödboken 1695 talar om att soldaten Jönses oäkta dotter Malin i Nybyn begrovs 13 Juli 8 månader gammal. Dessutom står om Jöns som religerades till Marstrand. Kanske han klarade livhanken i alla fall?
 
(Meddelandet ändrat av Miroslaw 2013-08-19 19:45)

2013-08-20, 10:53
Svar #15

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Det finns en del missuppfattningar som upprepas gång på gång om man bara lever efter devisen att bara jag googlar det så hittar jag det.
En är t ex att länsmannen Per Perssons hustru skulle vara dotter till företrädaren på hemmanet i Grelsbyn Jöns Karlsson.
Det är fel. Jöns Karlsson (som dog 1702) och hans båda hustrur var barnlösa.  
 
Följer man domböckernas vittnesbörd istället kommer en del intressanta fakta i dagen.
Jöns Karlsson är en jobbig herre som byter sytningsmän som andra byter skjortor, med en lätt överdrift.
Inte mindre än tre olika sytningsmän finns på hemmanet.
 
Efter en del pusslande kan jag konstatera att dom alla var släkt på något sätt med Jöns Karlsson, fast på lite olika sätt.
 
Hans Hansson från Vitån är gift med en Karin Johansdotter som i domboken sägs vara Jöns Karlssons systerdotter. Hans Hansson som arvtagare klandras av Jöns Karlssons svåger Olof Persson i Heden med motiveringen att han själv är närmare arving genom sin hustru, som ju var en syster till Jöns Karlsson. Vad Karins mor hette och vem hon var gift med saknar jag kunskap om. Det jag vet är att Hans Hansson sedan han fått sparken som Jöns Karlssons sytningsman istället blir nybyggare i Mårdsel. Jag har sett uppgifter på att Hans Hanssons hustru skulle ha varit från Stråkanäs, uppgifter som jag tror ursprungligen kommer från Nils Joelsson. Skulle uppskatta om någon kunde berätta mer exakt vad Nils kommit fram till, det enda jag kan se är att Jöns Karlsson i Grelsbyn kallar henne systerdotter.
 
Näste man till rakning är Henrik Jönsson från Heden/Hällan som i domboken kallas för Jöns Karlssons kusin. Genom att kombinera uppgifter från ett flertal domboksnotiser kunde jag konstatera att Henrik (och hans bror Karl) Jönssons far Jöns Larsson var gift med en Sigrid Karlsdotter. Hon bör vara en syster till Jöns Karlsson.
Inom parentes så hamnar Henrik Jönsson som sytningsman på ett annat hemman i Grelsbyn istället, genom svärfadern Erik Olofssons i Töres ingripande. En avskrift av ett domboksprotokoll som behandlar det återfinns i Leif Boströms Nederkalixbok på sidan 578.
 
Genom Olof Perssons klander så hamnar så småningom hans bror Per Persson som arvtagare till Jöns Karlssons hemman. Hustrun Lisbet har som sagt av andra forskare (gissar att uppgiften kommer från Wennberg ursprungligen) antagits vara dotter till Jöns Karlsson, men av ett tingsprotokoll i ett helt annat ärende är hon namngiven som Lisbeta Larsdotter. Vilken Lars som är hennes fader är för mig tills vidare obekant.
 
Så stryk alla kopplingar från Jöns Karlsson, så vida dom inte går via systersöner eller systerdöttrar är min uppmaning. Jag har ingen vetskap om någon bror till Jöns Karlsson. Han själv och systrarna torde vara barn till Karl Grelsson i Grelsbyn, om honom är en del redan skrivet på den här sidan.

2013-08-20, 14:55
Svar #16

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Tommy,
saxat från Nils Joëlsons utredning Några av Rut Stoltz anor...
 
HANS HANSSON *ca 1643 i Vitån, +1693-06-13, begraven först ett halvår
     senare. Nybyggare i Mårdsel (sedermera Gällivare församling) från ca
     1680 eller ett par år senare, se nedan!.
 
           Råneå ting 1687-08-13: Nybyggaren HANS HANSSON i Vitån uppviste
           Hans Nådes herr amiralens och landshövdingens brev av den 15 ju-
           li 1680 att vara skattefri i 15 års tid, vilket på begäran anno-
           terades. - Att HANS HANSSON här sägs bo i Vitån torde bero på
           att landshövdingens brev av 1680 var adresserat dit. Det kan ha
           tagit ett par år innan flyttningen från Vitån till Mårdsel verk-
           ställdes. Fadern dog år 1682.....
 
 
Enilgt NJ var denne Hans Hansson gift 2 ggr.
 
1 med BRITA NILSDOTTER, född på Böle, får barn troligen 1670.
2 med med Brita Johansdotter från
     Nederkalix, *1666 i Stråkanäs, döpt Midsommardagen 24/6 (föräldrar
     Johan Olofsson och hans hustru Barbro Persdotter), +1736-02-24 i
     Mårdsel. Brita gift 2:o 1694-07-02 med Lars Andersson från Böle (son
     till Anders Andersson  och hans hustru Kerstin Önnesdotter).
..
 
 
/Ulf

2013-08-20, 15:07
Svar #17

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Nytt försök till skärmklipp av notering om Anund Olofssons skuld för skyllning i äkteskap, kan någon läsa beloppet och avgöra vad skyllningen avser?
 
 
 
Ulf
 
 

2013-08-20, 15:25
Svar #18

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Det rimmar ju inte så bra med att hon skulle varit systerdotter till Jöns Karlsson det, känns som det krävs mer forskning för att exakt kunna placera henne.  
 
Vad gäller Per Persson från Heden, som senare tar över Jöns Karlssons hemman i Grelsbyn så har han tidigare varit antagen som Grels Larssons sytningsman i Heden (Hällan?). Det är ett projekt som slutar i tragedi för övrigt.
 
I domboken 1672 står Grels Larsson anklagad för att ha huggit ihjäl Per Perssons och hustrun Elisabet Larsdotters 4-årige son medan Per, Elisabet och Grels egen hustru Elin Persdotter varit i kyrkan. I det detaljrika protokollet rullas en del pikanta detaljer upp inför rättens och menighetens öron, bl a vittnar Lars Eriksson i Rödup att Grels kallat pojken en satan och 12-mannen i Niemis, Anders Anundsson (vad han nu gjorde på Överkalixtinget?) vittnar om att Grels tidigare visat anlag för huvudsvaghet och lallat omkring ensam i de milsvida skogarna tidvis.
Kvar på gården är endast gubben Grels Larsson och hans syster Agnes Larsdotter medan pojken och några grannbarn leker på golvet i stugan. Tydligen har fadern Per Persson gett sin 4-åring en sup innan dom knallat iväg till kyrkan. Det i kombination med att han hade tillgång till stora täljkniven har tydligen orsakat skadorna. Jag har inte klarat av att tyda hela protokollet ordagrant, men det verkar som pojken själv har snubblat och fått kniven i sig. Sen springer grannpojken över till nästa gård där hustrun i huset Sigrid Karlsdotter rusar över för att se vad som hänt. Även salige Herr Abrahams änka Margareta Andersdotter dyker upp hemma hos Grels, och tydligen är det hon som petar in det som tittat fram ur pojkens magsäck genom såret och helt sonika syr igen det. Pojken klarar sig ända framåt kvällningen, och på nåt sätt fått fram att det hela var en olycka för Grels Larsson frikänns för misstanken om knivmord i alla fall.
 
Det är förmodligen den tragiska episoden som gör att Per Persson tar sin fru och övriga barn och tar hand om Jöns Karlssons hemman i Grelsbyn istället.
 
Inom parentes så tror jag att systern Agnes eller Agneta som heter på vissa ställen, är densamma som senare gifter sig med Anders Mickelsson i Svartbyn. Också parentetiskt, hon är inte mor till något av Anders Mickelssons barn, vilket ett annat tingsmål mellan henne och fältväbeln och svågern Per Mickelsson i Svartbyn utvisar.
 
Man kan också spekulera över det faktum att Lars Eriksson åberopas som vittne. När har han hört Grels kalla pojken en satan? Kan han vara morfar till pojken?

2013-08-20, 20:45
Svar #19

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Beloppet kanske är 1 silverdaler in specie.
Kyllning i äktenskap, ja vad kan det betyda? Var äktenskapet kallt?, dvs struntade han i sin hustru?

2013-08-21, 00:41
Svar #20

Ulla Bagge

Tycker det står skijllning i äktenskap
 
från SAOB:
SKILL , sbst.  
[sannol. av ä. t. schill, meningsskiljaktighet, oenighet, strid o. d., sidoform till ä. t. o. lt. schel(l), rotbesläktat med SKILJA]
(?) söndring, split, tvedräkt l. dyl. Vij moste stella in haat, splijt och inbörds skill, / När som en almen nööd på dörren klappa vill. ROSENFELDT Vitt. 255 (c. 1690).

2013-08-21, 06:11
Svar #21

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Ja, så står det nog. Det raka strecket framför k skall tydligen vara ett s.
Se på nästa rad Äktenskap där samma streck finns framför k.

2013-08-21, 13:28
Svar #22

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Rättar mig själv på Lars Eriksson i Rödups son Erik. Han gifte sig inte 1661, vet inte var jag fick det ifrån, utan han gav sin brudgumsdaler 2 Februari 1677 istället. Han drunknade i Forsen i Juli 1685, alla data enligt kyrkoräkenskaperna.
 
Lars Eriksson hade en syster Elin Eriksdotter som gifte sig 1651 med Jöns Eriksson i Bränna. Jöns är soldat och så småningom underbefäl (förridare?) och troligen identisk med klockaren Per Erikssons bror på Bränna 1. Elin Eriksdotter dör i Vitån i Råneå 1703-08-02.
 
Trolig dotter till Jöns Eriksson och Elin Eriksdotter är den Karin Jönsdotter som är gift med Carl Olofsson i Kamlunge 2. I Leif Boströms Nederkalixbok är ett par domboksutdrag återgivna som berättar om Elin Eriksdotters affärer med mågen i Kamlunge på sidorna 201-204.

2013-08-22, 13:34
Svar #23

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Den Karin Nilsdotter som får barn tillsammans med soldaten Jöns Jönsson Smed är troligen dotter till unge Nils Larsson och hans hustru Karin Persdotter.
Gamle Nils Larssons dotter med samma namn är troligast den Karin som är gift med Karl Olofsson på Heden 5, med tanke på att äldsta dottern får namnet Barbro. Gamle Nils Larssons hustru hette också Barbro, och Karls dotter är troligtvis uppkallad efter mormodern.
Jag vet inte vad som händer med unge Nils Larssons dotter Karin, det kan vara hon som är noterad som sista namn på faderns hemman i hfl 1697, även om det går att tyda som Olof Nilssons dotter så lutar jag åt att det är hans syster Karin istället.
 
(Meddelandet ändrat av Miroslaw 2013-08-22 13:34)

2013-08-22, 19:26
Svar #24

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Tommy
Heter inte St. Nils Larssons döttrar Kerstin och Barbro Hfl(LIa:1 s. 131v)
U. Nils Larssons dotter heter nog Karin och hon finns även i hfl 1698 på Nybyn 2. Hfl(LIa:1 s. 131v)
/Ulf

2013-08-22, 19:55
Svar #25

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
I kommunions längden (LIa:1 s. 136 v) uppträder Olof Nilsson i Nybyn med hust. Karin och syst. Kaisa, så nog var Karin Nilsdotter en dotter till U. Nils Larsson i Nybyn! /Ulf

2013-08-22, 20:20
Svar #26

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Ulf,
 
Får lov att lämna länsmanshustrun tills vidare, men tror att Karin i Heden är en äldre syster till Kerstin och Barbro.  
Undrar förresten om Olof Nilssons syster Karin var bränd på äktenskapsmarknaden efter äventyret med Jöns Jönsson Smed? Har inte följt någon av unge Nils Larssons barn mer än min egen ana, sonen Olof.  
Får också erkänna att jag inte noterat fler än dessa två barn till unge Nils Larsson, det borde finnas fler.

2013-08-23, 14:07
Svar #27

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Olof Anundsson på Nybyn 1 hade en dotter vid namn Kerstin också. Det framgår av två notiser i domboken 1686. På vårtinget kärar Anund Olofsson i Heden (Olof Anundssons i Nybyns son) till Henrik Nilsson i Rödup om ett flakaland, men också i ett ärende om arv till sin syster.
 
På sommartinget kommer saken fram genom hustru Kerstins i Vännäs käromål till samme Henrik Nilsson om arv i Henriks hemman, eftersom hon varit sonhustru där men sin man barnlös efterlämnat. Henrik Nilsson är ju måg till Lars Eriksson i Rödup, vars båda (av mig kända) söner troligtvis bägge avlider utan bröstarvingar, det är ju troligen anledningen till att Henrik Nilsson besitter hemmanet efter svärfadern.
 
Jag skulle tippa att Kerstin Olofsdotter är den hustru Erik Larsson gifter sig med 1677-02-02. Erik drunknar ju 1685 och det kan vara anledningen till att den här arvspretensionen dyker upp ett drygt halvår senare.  
 
Varför hon vistas i Vännäs är för mig obekant. Det kan ju tänkas att hon gift om sig där, men på vilket hemman det är törs jag inte ha en uppfattning om för närvarande. Vännäs är en stor by och under 1600-talet fortfarande inne i en expansiv fas vilket gör att den är rätt så svårgripbar och dryg att forska i.

2013-08-23, 15:08
Svar #28

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
St. Nils Larsson i Nybyn har en dotter på hemmanet 1682-1684 (Karin?) vidare har han 2 söner 16844-1688, den ena säkerligen Lars men vem var den andra?/Ulf

2013-08-23, 16:37
Svar #29

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Den andre sonen till store Nils Larsson heter Per och blir måg till den tidigare nämnde Carl Jönsson i Hällan.
Det framgår bl a av domboken 1688 där Per Nilsson nämns som Carl Jönssons arvtagare till hemmanet på Hällan.
 
Emedan såsom Gudh hafwer wälsignad mig med en wacker och skickelig persohn  till mågh, som är tålfmannens Stoor Nils Larssons son i Nybyn, Per Nilsson benämnbd... et cetera
 
Heter det på eller i Hällan förresten? Eftersom jag inte bor i socknen antar jag helt fräckt att det heter på Hällan (tills någon tillrättavisar mig) ;)
 
Hällan/Heden är för mig ett svävande begrepp just vid den här tiden, oftast räknas Hällans gårdar som hörande till Heden, men ju senare på seklet man kommer, desto oftare dyker begreppet/bynamnet Hällan upp. Antar att det har att göra med att storbyn Vännäs fortfarande är inne i en expansiv, nybrukande fas och därför ännu inte har satt sig riktigt.
 
(Meddelandet ändrat av Miroslaw 2013-08-23 17:36)
 
(Meddelandet ändrat av Miroslaw 2013-08-23 17:44)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna