ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker fadern till Anton Ragnar Mårtensson  (läst 1282 gånger)

2017-08-09, 10:41
läst 1282 gånger

Utloggad Anette Thillberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 12:34
    • Visa profil
söker fadern till min farfar Anton Ragnar Mårtensson född 19/1 1896 Söderskogshus Genarp. Oäkta son till Maria Mårtensdotter f 16/9 1877 slimminge. I konfirmationsboken 1910 har Anton namngivits som Alexandersson. Efter vidare sökning i hfl i tiden för Antons födelse finner jag en Alexander på Kullaröd, född 1879, son till Hans Karl Kristensen på Kullaröd. Alexander har/hade en lillebror med namnet Anton Ragnar f 1886 som dog endast 5 mån gammal. Hur och var kan jag gå vidare och se om mina misstankar är rätt att denna Alexander kan vara min farfars okända far?   När farfar Anton var 1 år flyttar han och hans mor Maria till Kullaröd men då hade Alexander stuckit till USA
Blir jätteglad om någon kan hjälpa mig att gå vidare / Anette

2017-08-09, 12:57
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil

Något faderskapserkännande är knappast att hoppas på. Men ett YDNA-test kan ge full klarhet i saken, om möjlighet finns att jämföra dna från en son eller sonson till Alexander (eller till någon av hans bröder) med dna från en son eller sonson till Anton Ragnar.
Hälsar vänligen
Maud

2017-08-09, 14:17
Svar #2

Utloggad Anette Thillberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 12:34
    • Visa profil
Min farfar hade ingen sonson tyvärr och min pappa är död. Jag misstänker att  pga av efternamnet i konfirmatinsboken, Alexandersson. Så borde väl  prästen känna till att han var Alexanders son?
Alexander var väl ganska ovanligt namn på den tiden. Finns kanske någon anteckning någonstans där det nämnts faders namn. Att denna Alexander (som jag hittade i hfl) haft en bror med samma namn som min farfar känns inte som en direkt slump tycker jag.

2017-08-09, 16:31
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil

Jag tycker också att du har en stark kandidat. I folkräkningen 1880 var 'din' Alexander ensam om namnet i Genarp, 1890 fanns ännu en men för ung (f. 1884). Och Anton Ragnar var ingen vanlig namnkombination – 1910 var det bara sju gossar som hette så i hela Malmöhus län.

Men – det finns ingen anteckning om fadern till Anton i husförhörslängderna (har följt honom via Fosie fram till flytten från Genarp till Esarp 1913). Det är, såvitt jag har sett, bara i konfirmationslängden Anton kallas Alexandersson (och i kolumnen för fader där står hans morfars namn). I församlingsböckerna heter han Mårtensson från och med  sexårsåldern. Det går inte att utesluta risken att Alexandersson helt enkelt är en felnotering, även om det verkar osannolikt.

Är ingen expert på dna-test men eftersom det bara är en generation mellan Anton och dig tror jag att även ett jämförande autosomalt test skulle kunna ge tillräckligt stöd för släktskapet (om nu sådant finns), åtminstone om du kan hitta ett eller flera av de barn och barnbarn som Alexander eventuellt fick i Amerika. Men du kan också testa bara dig själv autosomalt och se vilka träffar du får, till exempel i USA. Det blir ju en chansning – men vem vet?

Antons mor begav sig också till Amerika, 1901 – vad vet du om hennes liv där? Hon kanske rentav reste dit för att söka upp Alexander, med eller utan hans vetskap. :) Kom någon av dem tillbaka till Sverige?
Hälsar vänligen
Maud

2017-08-09, 18:35
Svar #4

Utloggad Anette Thillberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 12:34
    • Visa profil
Verkar som jag får leta vidare, kanske på Landsarkivet i Lund. Har inte så långt att köra dit . Jag har "koll" på Maria (hans mor) Hon reste till Seattle där hon gifte sig med en annan svensk och bildade ny familj och stannade livet ut. Jag har även gått igen "allt" som rör farfar Anton Ragnar,från han föds till han dör i Malmö och hittar inga anteckningar om fadern.   DNA test får bli en senare grej eftersom jag är ganska ny i släktforskarkretsar har jag inte fastnat för DNA  tester ännu.
Tack för hjälpen

2017-08-09, 19:32
Svar #5

Utloggad Anette Thillberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 12:34
    • Visa profil
Ang din fråga om någon kom tillbaka så är svaret nej. Maria dog i Seattle och Alexander dog i Idaho.
Tanken med att kolla på Landsarkivet är att det kan finnas någon bilaga till födelseboken som inte är inskannad och därmed sökbar. Försöker att hitta en nål i en höstack känns det som.

2017-08-09, 20:31
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil

Bilagor till födelse- och dopboken: Genarp HIII:1 (1873–1925), i LA Lund.
Hälsar vänligen
Maud

2017-08-09, 22:43
Svar #7

Utloggad Anette Thillberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 12:34
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna