ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mjölnaren Anders Lundbom  (läst 1236 gånger)

2017-08-07, 17:52
läst 1236 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:41
    • Visa profil
Det ser ut att vara enkelt att hitta föräldrar till mjölnaren Anders Lundbom, men det är något som inte stämmer!

Enkelt, för att det står att han är född i Husby-Rekarne 1790-07-09, och här finns en Anders född just detta datum med föräldrarna Olof Jonsson och Maria Andersdotter. Dessa har jag haft som föräldrar till Anders redan från den släktforskning jag ärvt av min farfar, och jag har sett andra ha samma förbindelse på nätet. Men det är alltså inte så enkelt – se här!

Anders Olsson

Den födelsenotis finns på Husby-Rekarne (D) C:2 (1753-1816) Bild 125 / sid 238 (AID: v59410.b125.s238, NAD: SE/ULA/10419).

Denna familj hade bott i Sund i Mellösa (D) sen innan Olof och Maria fick första barnet och gifte sig 1772.

I Mellösa AI:5, s. 124 har Olofs far dött och Olof har blivit ny bonde i Sund.

1789 flyttar familjen Olof & Maria med flera barn till Husby-Rekarne, till Tandla Mittbyn, där man finner dem i Husby-Rekarne AI:6, s. 126.

1790 föds alltså sonen Anders Olsson, som jag hävdar inte är samma som Anders Lundbom.

Olof och Maria är båda noterade för förhör hela boken ut t.o.m. 1793, men i nästa bok hittar jag dem inte, så de verkar ha flyttat någonstans just vid bokskiftet.

1795 hittade jag dem igen (eller snarare var det Anita Högblom här som hittade dem; tack för det!). De finns nu i Brössland i Lilla Malma AI:4, s. 50.

Föräldrarna sägs ha flyttat dit från Stenkvista, så där bör de ha varit 1793-1795, men jag har inte hittat dem där.

Det går att följa dem där bok för bok till Lilla Malma AI:5. 1807 flyttar de till Barsjön i Dunker AI:8, s.151, och nu flyttar
yngsta barnet Anders hemifrån, till Sundby, och jag följer honom vidare:

På Dunker AI:8 s. 146 är han "Dr. And. Olsson" på Sundby Lillgård. Det står att han flyttade dit från Barsjön 1807 och till Hässelby 1808.

Han syns på Dunker AI:8, s. 89 i Hässelby som "Dr. Anders Olsson".

I Dunker AI:9 finns "Dräng. And. Olsson" kvar i Hässelby (s.75), men flyttar till Dunkers By 1811.

Där (s. 10) finns "Dräng And. Olsson" som flyttar till Wästgöthetorp 1812, och det innebär att han återförenas med sina föräldrar på s. 40. (På vägen har förresten hans far bytt födelseår från 1850 till 1848.)

1815-16 flyttar de till Gruvtorp, även kallat Gustafstorp.
På s. 42 finns Anders och föräldrarna där. Detta är första gången som födelseställe är ifyllt för Anders, och det står Lilla Mellösa, trots att familjen flyttade från Mellösa till Husby-Rekarne året innan han föddes och hans födelse står upptagen i Husby-Rekarne.

Anders och föräldrar återkommer sedan i Dunker AI:10, s. 49.

1818 gifter sig Anders med Beata Pehrsdotter, född 1783-08-31 i Lilla Malma. Hon har med sig Anna Catharina född 1811 sedan tidigare.

1819 får Anders och Beata sitt första gemensamma barn, Per Erik.

Sonen Per Erik bildar familj, blir ny torpare och Anders blir inhyses.

1853 flyttar nya torparfamiljen till Gryt, men Anders och Beata bor kvar som inhyses i Gruvtorp. Hon dör 1861 och Anders Olsson dör 1870. Sista församlingsboken med honom är Dunker AI:20, s. 58. (I dödboken står "Olsson, Anders, Enkling i Gruftorp".)

Jag har följt familjen och Anders ännu mer steg för steg än så här, men detta räcker gott och väl för att visa att han inte kallar sig Lundbom, inte blir mjölnare och även i övrigt inte varit den Anders Lundbom som jag trodde.

Så vad vet jag om honom egentligen?

Anders Lundbom
Det första jag vet om honom är att han dyker upp i Köpings landsförsamling (U) AI:10 s. 37. Där står att "And. Lundbom" är född 1790-07-09 i "Husby" och kommer därifrån 1812 och återvänder dit 1815. I Husby-Rekarne (D) AI:9 (1810-1815) Bild 690 / sid 125 (AID: v59389a.b690.s125, NAD: SE/ULA/10419) kommer mycket riktigt "Dräng Anders Lundbom" född "i Förs." från Köping 1815 till Lundby-Qvarn.

I Köpings stadsförsamlings kyrkoarkiv, Flyttningslängder, SE/ULA/10695/B/2 (1809-1825), bildid: C0009669_00065 (finns på SVAR men inte på AD) står om flytten 1815 "dräng And. Lundbom hos Jerström til Husby i Södermanland".

Hans senare liv är väl utstakat. Han gifter sig med en Brita Stina Ersdotter, tar plats i Stora Malms socken, flyttar 1822 till Attersta kvarn i Gällersta och 1827 till Holmstorps kvarn i Ramundeboda. 1845 flyttar han och hustrun till Bäckedalen i Finnerödja. Han dör hos sonen Anders Gustaf i Snavlunda 1862. Men vad händer före 1812?

Jag har trots ganska mycket letande inte kunnat hitta honom i Husby-Rekarne innan han dyker upp där 1815. Det verkar ändå logiskt att han skulle ha varit på Lundby-kvarn även innan han kom till Köping, och att den är skälet till att han kallar sig Lundbom. Men vad ska man tro om hans ursprung? Kan prästen att blandat ihop det när han skulle få flyttattest till Köping och råkat slå upp Anders Olsson ovan och skrivit data om honom på flyttattesten och sen hängde den informationen med? Är det uteslutet att han med flit har lyckats "låna" en identitet i samband med en flytt på grund av något skumt ursprung? De båda Andersarna bor aldrig i samma församling, i alla fall inte efter 1812.


2017-08-07, 23:13
Svar #1

Utloggad Anita Högblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 22:19
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har varit fel ute, och kanske du också?
När jag nu tittar i födelseboken för Husby-Rekarne igen så är det ju inte en Anders Olsson utan en Anders Andersson som föds 1790-07-09. Han finns med familjen vid gården Boholmen, gjorde en snabb visit som dräng vid Tandla, och sista noteringen är i AI/9 sid 304 då han enligt uppgift flyttar till Näshulta 1812. Där finns förstås ingen inflyttningslängd, kanske gjorde han en snabbvisit där och flyttade samma år till Köping? Om du har lust så finns två fullmatade husförhörslängder i Näshulta för detta år att lusläsa!

Anita

2017-08-08, 07:53
Svar #2

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:41
    • Visa profil
Oj, tack! Ja, det står ju faktiskt 9/7 i Köping! Sen när Anders Lundbom kommer tillbaka till Husby-Rekarne (AI:9, s. 125) så står det felaktiga 3/7 på honom. Här har väl prästen läst på raden ovanför av misstag när han skulle slå upp honom.

Sen hänger det felaktiga 3/7 med i böckerna i Stora Malm och Finnerödja, så jag har sett 3/7 på honom så många gånger. Fånigt att jag ändå lyckades skriva av 9/7 från Köping utan att märka att det var annorlunda!

Just i hans dödsnotis i Finnerödja F:2 s.165 har det förresten råkat bli 31 juli i stället för 3 juli. Det finns även i denna attest som skickades med anledning av hans död som jag lägger med som bonus till den som är intresserad av Anders Lundbom nu eller i framtiden:

2017-08-08, 22:32
Svar #3

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:41
    • Visa profil
Jag har inte orkat leta efter om han verkligen flyttade kort till Näshulta som planerat, eller om han ångrade sig och kom direkt till Köping 1812, men jag är nöjd och glad med allt stämmer.

Man får väl anta att han hängt mycket på Lundby kvarn även innan han blev skriven där 1815, så att han hade skäl att kalla sig Lundbom redan 1812.

Så hans närmare anor (som jag har fått byta ut några andra anor mot) är

f Anders Andersson, f 1745-09-01 i Husby-R
ff Anders Pålsson, f 1715, d 1781-09-28 i Husby-R
fm Brita Johansdotter, f 1717, d 1796-12-24 i Husby-R
m Karin Olofsdotter, f 1751-07-17 i Husby-R
mf Olof Pålsson, f 1697
mm Karin Johansdotter, f 1725

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna