ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur organiserar jag en bok?  (läst 1605 gånger)

2017-06-17, 14:15
läst 1605 gånger

Utloggad Kim andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 12:44
    • Visa profil
Hej! Gör mitt första inlägg här som ny medlem och hoppas det går bra.

Jo, det är så att jag kommit långt i min forskning och jag har fokuserat på rakstigande led ifrån farfar, farmor, morfar, mormor. Det här ger mig otroligt många personer och jag har tänkt att jag vill göra en bok av det här. Men det jag frågar mig är hur man struktionerar det här, då varje person skall få en sida. Eftersom allt dubleras så blir det svårt att få en bra ordning. Bläddrar man sida för sida blir det ex.: Mig själv, Mamma, Pappa, Mormor, Morfar, Farfar, Farmor, -men vem skriver jag här och hur kan jag systematiskt fortsätta?- Det här kommer fortsätta ända till ffffffffffm, så det krävs någon formar av organiseration. Jag hoppas någon förstår, det blir jätteinvecklat!

2017-06-17, 14:39
Svar #1

Utloggad Hampus Löfqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 22:37
    • Visa profil

Hej!

Jag förutsätter att du använder ett släktforskningsprogram till datorn där du matar in alla dina anor?


I sådant fall så hade jag använt mig av programmets utskriftsfunktion och skrivit ut en antavla i filformatet PDF eller RTF (fil som kan ändras i t.ex. Word). Släktforskningsprogrammen erbjuder många olika alternativ, till exempel ort- och personregister, vad för slags information man vill visa för varje ana, och olika typer av numrering av anorna (det du berör i frågan).


Förening DIS som erbjuder det ypperliga programmet DISGEN har bra genomgångar på hur processen kan se ut:


https://www.dis.se/utskrifter


https://www.dis.se/bygga-antavla


/Hampus

2017-06-17, 14:48
Svar #2

Utloggad Kim andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 12:44
    • Visa profil
tack för ett snabbt och hjälpsamt svar!

Jag kikade runt på sidan och det verkar som att det bästa jag kan välja där är:

https://www.dis.se/skriva-slaktbok

Är tacksam om fler kommer med ideer om hur jag kan bäst organisera det här multiprojektet!

2019-06-27, 15:37
Svar #3

Utloggad Petter Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2019-09-19, 15:02
    • Visa profil
Denna fråga är definitivt intressant. Ett sätt är förstås att lägga in alla anor numrerade och i tur och ordning enligt Kekules system eller liknande, och använda antavlor som översikter. Om anorna levat och verkat i samma trakt kan dock detta bli onödigt fragmentariskt. Om du till exempel lyckas kartlägga en stor del av förfäderna bak till början av 1600-talet i en viss trakt så kommer den här förgreningen som du beskriver med ffffffff ffffffm osv att bli alltmer vissvisande och du får mängder av poster som enbart består av hänvisningar.


När jag satte ihop ett häfte om en släkt som ser ut på det här viset (min farmors mors) så valde jag att dela in släkten i "grenar", i möjligaste mån efter vilken gård släktingarna innehaft. Detta råkade passa åtminstone delar av den släkten utmärkt: dels var de relativt välbeställda och hade jordinnehav som gick i arv i många generationer, dels gick även brukningsrätten för frälse- och kronohemmanen i arv i ganska stor utsträckning, och släkten var tämligen immobil med få soldater och jordproletärer. Därmed kunde jag berätta släktens historia linjärt i varje gren. Det blev förstås en del kompromissande för att inte få alltför mycket grenstumpar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna