ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Persson och Sara Persdotter vigda 1765-04-08 i Södra Vi  (läst 584 gånger)

2017-03-14, 18:07
läst 584 gånger

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 270
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 20:41
    • Visa profil
Hej,

Nämda par tror jag är föräldrarna till min ana Anna Margareta Nilsdotter född 1780-12-24 i Österhult, Fröåsa, Kisa. Jag hittar dem i Horn AI: 1 Sid 311 och därefter inga spår. Om jag försöker gå bakåt har jag hittat födslar på alla barn från 1767-1780 i Kisa. Enda vigseln som passar är den ovangivna och för den så nämns Nils komma från Horn och Sara från Långanäs.

När jag tittat i MTL för 1765 är torpet öde. Men längden är väl skriven i slutet av 1764 så jag tittade i nästa (1766) och finner då en Per Månsson på torpet där 3 personer (2 vuxna + 1 barn?) verkar bo. Ytterligare ett år senare finns en Nils Persson med hustru och ett barn och Per Månsson med samma förhållande som tidigare. Efter ytterligare 1 år är Nils Persson med familj borta och då troligen flyttade till Kisa.

Jag antar att Nils Persson med familj i Långanäs är "min" familj.

Jag har hittat en Per Nilsson född 1765-12-06 i Smedsbäcken med föräldrarna Nils Persson och Sara Persson och jag antar att det är den familjen som sedan flyttar till Långanäs. Är Smedsbäcken och Smedstorp samma plats? I MTL 1765 finns Sven Persson med familj och drängen Nils och pigan Sara där.

Jag har hittat ett tidigare inlägg av Bo Persson 1999-06-29 där en Sven Persson och Ingrid Larsdotter får dottern Katarina född 1769-08-01 i Smedsbäcken. Ingrid verkar vara dopvittne till Per Nilson.

Är Sven Persson syskon med någon av Nils eller Sara?
Är Per Månsson far till några av dem?

Vet någon vilka föräldrarna till Nils och Sara annars är?
Vet någon Vad som hände med dem efter 1810 i Horn?

Med vänlig hälsning
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna