ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elna Michaelsdotter  (läst 759 gånger)

2007-05-27, 12:01
läst 759 gånger

Utloggad Maj-Britt Edvardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2023-10-06, 17:57
    • Visa profil
Hej!
Kan någon hjälpa mig att läsa vad som står i Genline FamilyFinder under GID 1485.22.96200.
Gäller oäkta barn Botil född 1790 September den 20.
Botil är min mans mm fm.
 
Skulle vara mycket tacksam för hjälp.
 
Mvh
Maj-Britt

2007-05-27, 18:39
Svar #1

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:14
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Maj-Britt
 
Med dagens stavning och förkortningarna utskrivna.
 
Vänster kolumn:
 
Modern Elna Michaelsdotter, nedlagd hos sin styvfader, bonden Måns Pehrsson i Stora Silpinge; fadern berättas vara Elnas husbonde bonden Mårten Winnansson i Sörby Ronneby Socken. Hon 22 år gammal. Detta horsmål är skrifteligen angivit hos Herr Doktor Henschen i Ronneby, såsom hon Elin obesedlad kommit från Ronneby hit. Angivit den 26 September 1790.
 
Höger kolumn:
 
Hustru Sissa Måns Pehrssons i Stora Silpinge. Bönderna Per Jönsson, Sven Persson, hustru Sissa Per Jönssons alla ibidem.
Uppå Herr Doktor Henschens attest av den 20 Mars 1791 innehållande, att hon Elna Michaelsdotter betalt till Ronneby kyrka 4 (myntslag) silvermynt, och blivit därstädes absolverad, samt rekommenderad till salighets medels åtnjutande i Hoby, har hon idag den 27 Mars 1791 härstädes begått den heliga nattvarden.
 
 
Mvh
Vanja Jonasson

2007-05-27, 20:17
Svar #2

Utloggad Maj-Britt Edvardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2023-10-06, 17:57
    • Visa profil
Tack Vanja!
 
Jag vill sända ett stort tack till dig Vanja.
Jag hade problem med att läsa vad som stod i födelseboken.
Nu när jag läser vad du skrivit förstår jag att det inte var lätt att läsa om man inte är väldigt duktig.
 
Tack för hjälpen
Mvh
Maj-Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna