ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byte av efternamn  (läst 1593 gånger)

2017-03-01, 00:14
läst 1593 gånger

Utloggad Annmari Jacobsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2023-10-03, 19:44
    • Visa profil
Jag undrar om det fanns några regler för vilket efternamn man kunde ha under sent 1700-tal och tidigt 1800-tal. Det har föreslagits mig att Gunnar Köping kan ha varit en dräng vid namn Gunnar Persson - han var son till en Per Truedsson. Skulle Gunnar ha kunnat välja ett efternamn utan vidare och utan att det registrerades någonstans, så att han i ett husförhör kan ha hetat Gunnar Persson och i ett senare, då han gift sig, kallat sig Gunnar Köping? Undrar om det i så fall också är möjligt att en dräng vid namn Mårten Andersson i Hyby (senare i Genarp) kan ha valt att, vid giftermål åren före 1690, kalla sig Mårten Agrell? Vilka möjligheter fanns det att välja "nytt" efternamn efter behag?

2017-03-01, 10:07
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15327
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:33
    • Visa profil
Jag vill minnas att Gunnar Köping var ryttare. Då fick han namnet Köping när han antogs vid regementet.
Om han var son till  Per Truedsson så var han givetvis  Pers son, Gunnar Persson.
I övrigt kunde man ta i princip vilket "efternamn" som helst och använda det i stället för sitt fadersnamn.
Före 1901 var det bara att säga till prästen att från och med nu kallar jag mig  xxx.
Men fadersnamnet X-son eller X-dotter kunde ju ingen ta ifrån en.

2017-03-01, 11:48
Svar #2

Utloggad Annmari Jacobsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2023-10-03, 19:44
    • Visa profil
Än en gång hjärtligt tack Eva! Det är ju, som du säger, högst troligt att Gunnar tog sig namnet Köping när han blev antagen som ryttare. När det gäller min fråga om Mårten Andersson och om han skulle ha kunnat ta namnet Agrell helt plötsligt, så baserar jag min undran på att det ju redan existerade en familj Agrell i Hyby, prästfamiljen Jonas Agrell. Vad jag vet avled Jonas Agrell 1769, men hans dotter fanns ju kvar i Hyby prästgård och jag skulle tro att den Savander som undertecknat Mårtens flyttningsbevis, när Mårten flyttade över till Nils Persson i Genarp, måste vara hennes make. Skulle det inte väcka visst uppseende om någon plötsligt tog sig samma namn som hustrun i prästgårdsfamiljen hade? Om Mårten Andersson blir Mårten Agrell så förefaller han ju vara tillbaka i Hyby när sonen Olaus föds 1790.

2017-03-01, 16:04
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15327
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:33
    • Visa profil
En soldat, ryttare eller artillerist,  "tog sig" inte sitt namn. Han fick det sig tilldelat av kompanichefen.
Det kunde vara föregångaren på numret som hade ett visst namn som efterträdaren fick, eller så valde kompanichefen
efter eget huvud.
Vitsen var att det skulle gå att skilja karlarna åt, det hade inte fungerat om det  samtidigt fanns 14 st Jönsson och 13 st  Persson i samma kompani.

2017-03-01, 16:09
Svar #4

Utloggad Annmari Jacobsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2023-10-03, 19:44
    • Visa profil
Är det troligt att någon då skulle få sig tilldelat ett namn som Agrell?

2017-03-01, 16:42
Svar #5

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15327
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:33
    • Visa profil
Nu frågar du om samme person på flera ställen. Jag lägger svar om Mårten Andersson under Hyby där din din ursprungliga fråga om honom finns.

2017-03-01, 17:07
Svar #6

Utloggad Annmari Jacobsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2023-10-03, 19:44
    • Visa profil
Jag är mycket tacksam för alla dina svar Eva, men hade hoppats att kanske det fanns fler i forumet som satt inne med kunskaper i frågan. Du har säkert förstått att jag undrar om denne Mårten Andersson i Hyby kan ha blivit Mårten Agrell senare i livet som aktiv i Malmö Garnisonsförsamling. Eftersom det är rakt omöjligt för mig att hitta information för när någon antogs i garnisonsförsamlingen under 1700-talet hoppas jag att någon på Anbytarforum kanske vet. Jag lägger mina frågor under de socknar där jag vet att Mårten Andersson respektive Mårten Agrell finns med och ställer också frågor under namndelen i forumets delar. Uppföljningsfrågorna har jag lagt där jag fått svar på det jag frågat, men nya frågor har jag tagit mig friheten att lägga under forumets olika frågeområden, vilket jag hoppas är tillåtet.
Vad jag således egentligen frågar är, om Mårten Andersson, dräng i Hyby, flyttad till Genarp (där han tydligen tidigare kommit ifrån) och den Mårten Agrell som gift sig i Garnisonsförsamlingen, fått en son i Hyby med Kiersti Tomasdotter och sedan gift om sig med Elna Olsdotter samma år som den första hustrun dött kan ha varit en och samma person. Det vill säga; Är det ens tänkbart att så kan vara fallet?
Har någon inom forumet lyckats hitta en Mårten Agrell född 1759-1761 någonstans i Skåne (det som anges på olika ställen är Svedala, Hyby, Genarp)? Om det fötts en sådan Mårten Agrell, finns det någon möjlighet att han är släkt med Jonas Agrell i Hyby, den ende Agrell som jag lyckats hitta som boende i dessa trakter.
Jag förstår, att detta kan innebära gissningar precis som det gör när vi diskuterar om Gunnar Persson blivit Gunnar Köping när han blev ryttare. Eftersom ingen av herrarna uppger patronym när de heter Köping respektive Agrell är det strängt taget omöjligt att avgöra vilka deras föräldrar var, speciellt som angivandet av födelsedatum syns ganska osäkert i husförhörslängder. Om man inte kan klarlägga namnet redan från födelse och dop, genom husförhör, lysning och vigsel fram till begravning, ser jag inte hur det är helt säkert vilken härstamning en person har. Det gör det med andra ord väldigt instabilt att bygga ett släktträd som i många fall då blir baserat på gissningar.
Därför är jag ytterst tacksam om någon kan hjälpa mig att hitta fler fakta runt Mårten Andersson, Mårten Agrell, Gunnar Persson och Gunnar Köping deras hustrur, deras barn och deras föräldrar. De får gärna svara mig under Hyby, men om någon lägger ett svar någon annanstans så ser jag det ändå och är tacksam för att få det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna