ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elmström, Jakob Johansson, f.1828, Karlshamn  (läst 468 gånger)

2000-01-02, 11:42
läst 468 gånger

Kristina Elmström

Varifrån kom namnet Elmström? Han var gift med Emelie Matilda Lindström, f. 1829, Karlskrona.  Jakobs far var Johan Jakobsson, f. 1795. Jakob var färgeriarbetare i Karlshamn, vad innebar det?  Jag är intresserad av allt om dessa anor. Jakob var min farfars farfar.

2000-01-06, 19:00
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej!
Jag har skickat ut frågan på Scangen också för att se om det är någon där som kan svara. Jag härstammar också från en Elmström men inte samma som dig. Min är en Peter Christian Elmström född 1829, troligen i Danmark.
 
Lena Thelin

2000-01-06, 20:43
Svar #2

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej!
 
 
Första halvan av våra typiska tvåledade svenska efternamn kan ofta härledas
till ett ortsnamn, i det här fallet någon ort som börjar på Elm- eller Älm-.
 
Kanske Älmhult i Småland?
 
Detta enligt Anders Berg via Scangen.
 
Hoppas att det hjälper något.
 
Vi får se om det kommer mer.
 
mvh
 
Lena Thelin

2000-05-25, 16:18
Svar #3

Anders Bengtsson

Hej Kristina!
Efter långt om länge upplysningar vad gäller din fråga om färgeriarbetare. Det var helt enkelt fråga om drängar som arbetade vid ett färgeri med diverse sysslor. I Karlshamn har visst funnits flera färgerier, men ett känt (som fanns in på 1900-talet) var Skoogs färgeri. En bok som bl a berör färgeriverksamhet är Elsa (?) Höjers memoarbok (som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på just nu), som säkert närmaste stadsbibliotek kan hjälpa Dig med.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna