ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-10  (läst 4454 gånger)

2003-02-20, 07:49
läst 4454 gånger

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Gunnell! Jo, jag förstod att det var det som du var ute efter. Hon är 18 när den sista tillgängliga församlingsboken slutar 1922 och bor då med sina föräldrar, och hon står ju som änka 1938 i Sveriges dödbok. Jag sökte ett år i vb (började bakifrån 1930) men hittade ingen vigsel. Jag har de övriga (1922-1929) men det är en del att söka genom. Jag tycker du ska kontakta Härnösands landsarkiv och be dem slå upp det och hans namn, det gör de snabbt och lätt enligt min erfarenhet.
 
Hälsningar, Eva

2003-02-20, 11:03
Svar #1

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Hej Eva! Jag bor i Kramfors så jag har nära till Härnösand och har en del annat som jag måste ner och kolla ang Domeij, så jag ska ta en dag där nere. Men dina uppgifter är till stor hjälp och jag är ytterst tacksam.  
Titta gärna på min hemsida: http://hemma.kramnet.com/gunnel.forsen
Det finns länkar på Släktforskarsidan både till min listade antavla samt till en ättlingslista över de Domeij bl a som jag har i min databas.  
 
Hälsningar/Gunnell

2003-03-11, 21:33
Svar #2

UB Erixon

Bengt Göran Nilsson, Nederkalix
Ta kontakt med mig om ni i din förening är intresserade av att ta del av en förteckning över familjerna på Risön från byns tillkomst och en bit in på 1900-talet. Min mor är därifrån och hon har haft mycket nöje av att åter möta gamla barndomsvänner och grannar, det är för hennes skull jag tog fram dokumentet.
mvh Ulla-Britt Erixon

2003-03-28, 14:37
Svar #3

Jan Nelson

Känner någon till familjen Nyström i byn Vittvattnet?
Jag söker information om Crispin (alt. Chrispin) Nyström född 1858 i Nerder-Kalix troligen i byn Vitvattnet. Han emigrerade till USA där han tog det nya efternamnet Nelson. År 1920 återvände han till Sverige och bosatte sig i Loftahammars socken i Kalmar län, där han dog år 1931.
Ett brev från år 1947 visar att släkten då forfarande bodde på en gård i Kalix som de kallade för Hemgården, vilket eventuellt kan vara namnet på gården.

2003-03-28, 15:53
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Jag har en Krispin Nyström född 13 oktober 1858 som 1882 emigrerar till USA, en bror emigrerar också och en syster vistas där åtminstone några år men resten av syskonen är kvar hemma. Även andra i släkten (bl.a. flera syskonbarn) emigrerar.
 
Enda skillnaden är att han kom från Sangijärvi, Nedertorneå församling. Hans far hette Nils Henrik, så Nelson är ju möjligt, och jag har så sent som i morse upptäckt på Ellis Island att en i nästa generation emigrerade till en uncle Alb. Nilson i Wisconsin (troligen brodern Erik Albert Nyström).
 
Familjen hemma har diskuterats här under Nederkalix några gånger eftersom båda föräldrarna föddes i Nederkalix (sök på Gefyr ... farfaderns soldatnamn). Två av systrarna bodde i Sangis, Nederkalix.
Kjell Mäki bör veta mera om familjen Nyström. Min Krispin Nyström är kusin med min mm mf.
 
Verkar det stämma? Jag letade faktiskt efter bouppteckning efter föräldrarna till min Krispin (normaliserad stavning av ett namn som även stavas Chrispin och Crispin) på Härnösands Landsarkiv för två veckor sedan för att se efter adresser på de emigrerade, men det fanns inga under de år jag letade. Detta verkar spännande!
 
Det finns dock en annan Nyström-släkt i Nederkalix (minst) som jag tror är obesläktad.
 
Hälsningar,
Eva

2003-03-30, 11:40
Svar #5

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Jag skrev till Härnösand för ett antal år sedan för att få kopior från buppteckningar på mina förfäder. Dock hade de inte ingen på Nils Henrik  eller hans fader Nils Gefyr.
 
Jan kontaktade mig i fredags, han nämnde om en N.J. Nyström i Sangijärvi som skrev ett brev till Chrispin, denne N.J. är son till Nils August 1846-(Nils August är min farmors morfar). Så där har vi beviset att Chrispin tillhör släkten i Sangijärvi.
 
mvh Kjell

2003-03-30, 12:32
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Kul att det gick att koppla ihop! Det är ju på mödernet (både mitt och deras) som jag har släktskapen med Nyströms. Nils Henrik Nyströms hustru Anna Lisa Nilsdotter 1818-1892 är syster med min anfader (Nils Gustav Nilsson Lindqvist 1815-1900). Sedan finns ju, som alltid i de församlingarna, många andra kopplingar mellan olika familjer i anträdet.
 
Jag tillbringade några dagar i Härnösand med att komplettera en del luckor på olika håll. Det är ju behändigt med allt material tillgängligt, man skulle bara behöva lägga mer än 3? semesterdag där ...
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Har du Kjell, eller Jan, koll på Erik Albert Nyström och Gustava Karolina Nyström? De är de enda i den generationen jag saknar dödsår på, nu när Chrispin dök upp i Loftahammar. Jag har som sagt en ledtråd på Erik Albert i Wisconsin, och Gustava Karolina fram till flyttning till Stockholm 1880. Vill du ha en kopia på den misstänkte Albert Nilson i Wisconsin från census med hustru Gretta och en son kan jag mejla det.

2003-03-31, 07:07
Svar #7

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Om Nils Nilsson Gefyr och dennes broder Henrik Nilsson går att läsa i KalixforskarNytt, nr 4 1992, under rubriken Sjukvård i början på 1800-talet.
Henrik Nilssson hade en stor växt på benet och dog sedan man försökt skära bort densamma.
Karl-Erik Lind har även i februarinumret 1987 i samma tidning skrivit om  Släkten Lind i Sangijärvi. Den utgår från Nils Gefyr.

2003-03-31, 09:48
Svar #8

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Jag har inga uppgifter på Gustava Carolina 1848.  
Även Jan nämnde om en Albert i USA, den uppgiften har jag inte, för min uppgift på honom är en gammal notering på att han avled 1884-12-13 i Keräsjänkkä, Karl Gustav. Gift 1880-02-07 med Margareta Brita Johansdotter Kattilasaari 1858-01-04-1885-07-31.
 
Tack Bengt-Göran för infot om Kalixbladet, jag visste att det har funnit artiklar om släkten Lind-Nyström men i vilka blad det var har jag glömt bort.  
 
Härnösand, detta eldorado, där var jag i två dagar och forskat. Men det är ju ganska långt från Luleå att köra bil fram och tillbaka, betala några nätter på hotell där. Så jag brukar beställa uppgifter därifrån istället och betala vad det kostar. För det är ändå billigare på detta viset än att åka dit själv. Och personalen vet var de skall leta.
 
Mvh Kjell

2003-04-01, 21:26
Svar #9

Eva Dahlberg

Hej Kjell! Det var val min uppgift fran Anbytarforum (ovan) som Jan citerade - om han inte har nagot annat. Jag ar pa hemvag fran nagra dagars tjansteresa (danskt tangentbord pa flygplatsen ...). Min uppgift fran Karl Gustav hfl ar att Erik Albert och fru och tva dottrar  emigrerade, ca 1882 om jag minns ratt jag far kolla upp det.
 
Jag jobbar mer med attlingar an att ga bakat i tiden - mycket eftersom alla familjerna gifter ihop sig hela tiden (Nystrom-brodern Erik Lind gifte ju sig med en syster till en annan ana och tva av barnen Lind gifte sig ater in i familjen Lundholm med bror till en ana resp kusin till tva osv pa alla hall ...  tills det blir otroligt rorigt).
 
Jag satt i Harnosand for forsta gangen, det ar ju lite langt fran Skane/Jonkoping respektive Kalix, de platser jag annars tillbringar mest tid pa (bortsett fran Bryssel da ;-) ) - ja, KAlix blir forstas bara en gang om aret.
 
Det paminner mig om min outklarade fraga om Nils Henriksson Tore och hans familj. Hans bouppteckning (som det finns tva olika varianter av i Harnosand) listar enast dotterna Maria fran det tidagre giftet, sonen Nils fran det med Sigrid samt styvsonen Jons. Maria ar ju redan gift till Siknas (var det val) vid det laget, sa varfor raknas hon upp (inte i ingressen utan senare) och inte andra barn och attlingar? Nu ar den ju valdigt svarlast (som mitt inlagg ...) men jag tycker att t.ex Jons hustru Anna kanske skulle finnas, liksom Annas mor Brita som ni sager ska vara dotter till Nils, hon lever ju fortfarande.
 
Nar jag var i Harnosand fick jag ocksa fram originalboken NK hfl AI:4 (eller inbunden kopia pa den??) och kollade uppgiften om inhyses Brita Nilsdr som avlider i Innanbacken (var det under NK-diskussionen har eller under Normark-diskussionen sonm Bengt-Goran gav den uppgiften?) - det ar troligen den Inhyses Brita Nilsdotter som finns utan artal under familjen Silverkula (dvs hos dottern Maria Olofsdr). Det skulle kasnke forklara vad hon gjorde i Innanbacken?
Ar som sagt mycket nyfiken pa om det verkligen ar Nils Henriksson Tore och hans Anna som ar Britas foraldrar.
Aterkommer fran svenskt tangentbord senare!
mvh,
Eva

2003-04-01, 22:00
Svar #10

Eva Dahlberg

... ursakta alla stavfel, det blir lite konstigt med tangenterna/bokstaverna pa annan plats mot vad man ar van ....
/ Eva

2003-04-02, 06:41
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej igen Kjell, den uppgift jag har angående Erik Albert Nyström är ur Karl Gustav hfl AI:8 1876-1885, sid 201, där familjen anges emigrera till Amerika 1882 (21 augusti?), attest nr 7. Jag ser att du anger att hustrun också skulle ha dött vid den tiden, de kan ju ha återvänt till KG (då återstår frågan vem systerdotterns uncle är, eftersom Nilson inte passar på faderns sida vid en snabbkoll, men den Albert & Gretta jag fann passar åldersmässigt och kom till USA 1882).
Har för närvarande varken tillgång till utflyttningslängd eller dödbok.
Hälsningar,
Eva
 
PS. Om ingen annan svarat så sökte jag även Chuck Mäki i census men lycckades inte hitta honom på index.

2003-04-02, 09:17
Svar #12

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Eva.
Ja där har vi förklaringen varför Brita Nilsdotter noteras från Innanbäcken när hon dör. Hon befinner sig hos sin dotter Maria f 1764.
Själv har jag nog noterat Brita Nilsdotter som dotter till Nils Hindersson Dunder, senare Töre pga det faktum att han med sin hustru Anna Andersdotter var dopvittne när Brita med sin man Olof Hindersson döper sin första dotter till( just det) Anna. Hindrich Nilsson i Korpikån är likaledes dopvittne när Olof och Brita döper sin dotter Brita född 28/9 1772. Han är Britas broder.
Men som sagt, inget definitivt bevis är det.

2003-04-19, 00:30
Svar #13

Ove Westman

Hjälp!!!
Jag har kört fast i min släktforskning om släkten Westman. Sista Westman är Lars Westman f. 1763, han arbetar som sågställare på sågverk i Björkfors och Törefors fram till 1812 då han blir änkeman med 7 barn och flyttar till Boden (Heden). Även här arbetar han som sågställare, på Hedenfors Sågverk fram till sin död 1819. Vill väldigt gärna komma vidare, men det går ej.....

2003-05-04, 09:21
Svar #14

Utloggad Ulla Wikman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 19:00
    • Visa profil
Hej!
Någon som lyckats hitta föräldrar till följande par?
Corporalen Esajas Hindersson Svan född mest troligt 1701 död 2/11 1782, gift 8/11 1830 med Lisbetha Olofsdotter f 1710 enligt mina anteckningar född i Innanbäcken, Nederkalix sn.
Mvh Ulla

2003-05-04, 11:26
Svar #15

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Ulla!
I KALIXforskarNYTT nr 1/2000 sid 11 har jag presenterat en teori om vem som är föräldrar till Elisabeth Olofsdotter i Innanbäcken, senare Esajas Hinderssons Svans hustru.
Hälsingar
Bengt-Göran

2003-05-07, 18:49
Svar #16

Bernt Eriksson

Hej!  
Finns det någon som känner till Christina Svensdotter född 1750 i Korpikå,  
Nederkalix, gift 1772 med Jacob Eriksson född 1745 i Lomben. Paret fick bl.a en son Jacob Jacobsson som sedermera flyttade till Ståckas, Gällivare. Jag är tacksam för varje upplysning.
Mvh
Bernt

2003-05-08, 09:09
Svar #17

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Bert
De gifte sig nog 1770 och just detta år saknas tyvärr vigselboken i Nederkalix. Nu är hon förmodligen inte från Nederkalix. Hon kallas Christina Sörling när första barnet föds 1771.  
I Nederkalix HFl 1770- kallas hon Kierstin Swensdotter.
När sonen Nils Petter döps 1782 kallas hon Christina Johansdotter. Möjligen har man här kastat om hennes patronymikon och vi skall söka en fader som heter Swen Johansson (Sörling), dock inte i Nederkalix.

2003-05-08, 09:16
Svar #18

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Att sonen Jacob tog sig namnet Söderström kan möjligen komma sig av att modern kallades Sörling.

2003-05-08, 09:52
Svar #19

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Enkan Kersin Svensdotter i Lomben gifte om sig med lappen Knut Tomasson den 9/2 1803. De uppges vigda i Torneå.

2003-05-08, 12:56
Svar #20

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Ang. Westman,
så höll jag på med en dylik utredning för väldigt länge sedan. Det var för ättlingar till den gren som hamnade i Svanstein under 1860-talet. Minns jag nu rätt så var denne Lars Westman, f. 1763, den äldste släktmedlemen jag fann. Jag sökte med ljus och lykta efter spår till hans föräldrar, men fann inget. Ifall han nu inte var inflyttad till Nederkalix, så minns jag en teori om att han var bondson från Sangis (tror jag det var). Men aktuell sida i kyrkoboken - vilken skulle utvisat ifall denna bondson var identisk med Lars Westman - saknades helt i kyrkoboken. Den har helt enkelt utrivits och förkommit.
Så jag är lika nyfiken som Ove Westman om släktens ursprung, och hoppas att någon Kalixforskare känner till mera.
Hälsar
ST

2003-05-08, 18:59
Svar #21

Bernt Eriksson

Hej Bengt-Göran!
Tack för dina svar, det var intressant! Det satte dock myror i huvudet på mig. Om dina uppgifter stämmer, så är det inte så konstigt att jag tidigare gått bet på Jacob Jacobssons föräldrar. Jag får väl leta vidare efter Christina/Kierstin, utifrån dessa nya uppgifter.
 
Har du möjligen också någon uppgift om fadern,
Jacob Eriksson, varifrån han egentligen kom,
och när/hur han dog?
 
(F.ö. så härstammar min mormor från två av Jacob Jacobssons döttrar).
 
På förhand tack för varje liten ledtråd!
Mvh Bernt

2003-05-09, 07:03
Svar #22

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Bonden Jacob Erichsson i Lomben dog den 3/6 1788 pga stygn och blodhostning. Han uppges vara 44 år och 6 månader. Han uppges felaktigt i Nederkalix HFL vara född 1745. 44 år och 6 månader skulle tyda på att han är född omkring början av 1744. Om du tittar i vår Nederkalix CD finner du Jacob Ericksson född den 23/12 1743. Där hittar du föräldrarna Erich Pekrsson med hustru Ella Erichsdotter boende i Lomben, samt med notering att Erich Pehrsson ochså varit soldat Jerf i Överkalix, och alltså då i Kalix Kompani. Där noteras också att han gift sig 1733 i Överkalix samt att de flyttade till Lomben omkring 1740.
Hälsn
Bengt-Göran

2003-05-09, 11:32
Svar #23

Bernt Eriksson

Hej Bengt Göran!
 
Hjärtligt tack för hjälpen!!!
Det var en bra knuff framåt.
Tur att jag nyss köpt N-kalix CD:n,  
nu ska jag återigen kolla igenom den.
 
Med solig vårhälsning från Haninge,
Bernt

2003-05-09, 11:56
Svar #24

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Flyttningen, giftermålet m.m. är ju uppgifter som inte står i födelsenotisen för Jakob, i C:2,  (det var dessutom en väldigt kladdig '3:a'...). Innebär det att cd:n innehåller mer än rena avskrifter av F-V-D?
 
Denne Erik Persson Jerf har tidigare varit upp i diskussion här Anbytarforum: Landskap: Norrbotten: Socknar: Överkalix: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-01 i flera inlägg från maj 2001. Slutsatserna för egen del om mitt släktskap har jag inte avslutat ännu, det kommer hela tiden så mycket emellan .
 
Hälsningar,
Eva

2003-05-09, 14:36
Svar #25

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Cd: innehåller i flera fall kommentatrer och tillägg.
Här nedan det du kan sortrera fram i födelseboken. Under gifta betyder i det här fallet ö1733 att de är gifta i Överkalix 1733.
Hälsn
Bengt-Göran Nilsson

2003-05-09, 14:38
Svar #26

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius

2003-05-09, 23:24
Svar #27

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Erich Persson i Lomben avlider den 7/2 1770, 61 år gammal.
Han börjar som soldat Jerf 1728 samt får avsked 1740, uppges 1728 vara 19 år och 1735 26 år och 1740 31 år. Alla uppgifter pekar alltså på födelseåret 1709.
I Maj-Lis Wennbergs material är även Erich försedd med födelseåret 1709 samt upptagen under Per Ivarssons familj och där noterad till Lomben.

2003-05-10, 11:02
Svar #28

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
I Nederkalix DII:1 finns Erik Pärsson med hustru Ella noterade från 1742-1770 på Korpikå nr 7.
I familjen finns då följande barn noterade: dottern Brita, dottern Kierstin, sonen Erik, dottern Märta, sonen Jacob med hustru Lisa, sonen Per med hu Marget.

2003-05-10, 15:08
Svar #29

Bernt Eriksson

Tack Bengt-Göran för hjälp med alla uppgifter!  
Tack även till Eva D. Nu fick jag lite  
mer släkt att engagera mig i och reda ut.
Soliga hälsningar
Bernt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna