ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigselbok Fulltofta 1668  (läst 750 gånger)

2017-02-13, 14:13
läst 750 gånger

Utloggad Anna-Carin Sagrelius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 13:05
    • Visa profil

Min fråga gäller ridfogden Hack Söffrensen på Fulltofta gård. Enl vad jag hittat på nätet skulle HS varit borgare i Ytad och gift med Gertrud Lauritzdotter Solter, änka 1636, (d 1642) från Y. Det finns också en uppgift om att han skulle varit gift med en Nehrman. Han dog omkring 1641 och hade ev fem barn.


Att barnen är hans har framkommit i bouppteckningar och vigselböcker.


 Henrik Hackson Hack, Karlshamn d 1691
Magdalena Hacksdotter d 1681
Maria Hacksdotter Schougård d 1681
Karin Hacksdotter Schougård - g Kock i Elleholm
(David Hackson Nehrman - nämns som Marias bror)


När hans dotter Maria nämns är det också i samband med att David H:son Nerman är hennes bror. Därutöver finns ingen information om honom.


Min fråga gäller Maria. Om henne hittar jag många olika uppgifter på nätet. En är att hon skulle varit gift med prästen Lauritz Nielsen Rhodius. Enligt Cavallins herdaminne var LNR gift i 21 år och barnlös innan han gifte om sig med Maria 1668 i Fulltofta. I detta äktenskap fanns barn.


Hur hittar jag vigselnotisen i Fulltoftas röriga kyrkoböcker? Har någon sett några som helst uppgifter om familjen Söffrensen i dessa böcker?


Hälsningar
Anna-Carin




 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna